• Anonym

låna ut pengar till släkt?

Har det inte direkt dåligt med pengar eller så men blir ändå rätt irriterad när sambons syster jämt vill låna pengar av oss. Är jag missundsam eller snål?

• Svar på tråden låna ut pengar till släkt?
  • Anonym (mor)

Det beror väl lite på hur situationen är... Är det nöjeskontot som tryter hos henne eller har hon det svårt? Är det de sistnämnda så hade jag gärna lånat henne pengar under förutsättning att hon försöker få ordning på sin ekonomi...

• Anonym (Lix)

betalar hon tillbaka?

• Anonym (mor)
    Anonym (Lix) skrev 2008-03-19 17:45:06 följande:
    betalar hon tillbaka?
    Glömde fråga det men eftersom TS sa lån så förutsatte jag det... annars är det ju inte lån utan ekonomiskt bistånd
  • sötäpplet

Frågan är väl om det finns skäl till att låna pengar. T.ex. en fruktansvärt pressad ekonomisk sits, ex. ensamstående, sjuka barn, låg inkomst osv. d v s små marginaler.

När du skriver "hela tiden" låter det som om det blivit en dålig vana, som om hon egentligen inte borde behöva låna pengar av er, men att hon har dålig koll på att pengarna ska räcka en hel månad och därför lånar av sin bror när det kniper.

Du vet nog själv svaret på frågan, om du är missunsam eller inte.

• Anonym

Ja hon betalar väl tillbaka, glömmer säkert ibland bort småsummor som hon lånat men köper mycket som jag tycker är onödigt...

• Anonym (mor)

Till onödiga saker... nej då hade jag inte lånat ut pengar faktiskt...

Anonym skrev 2008-03-19 17:51:01 följande:
    Ja hon betalar väl tillbaka, glömmer säkert ibland bort småsummor som hon lånat men köper mycket som jag tycker är onödigt...
  • Anonym

Känns så tråkigt bara, man har tänkt att man ska lägga undan pengar för att spara till en framtida investering och det inte går enligt planerna..

• Anonym

inte så att de köper onödigt för de pengarna man lånat ut men ett par dagar tidigare kan de kanske ha köpt en bilradio eller så. Svårt att säga nej tycker jag me..de vet ju att man har pengar eftersom en vi sparar och det inte går nån nöd på oss. Men sen vet man ju inte när man får tillbaka pengarna, drar ut på tiden rätt ofta så man kan ju inte direkt räkna med de pengar man lånar ut..

• Anonym (hillie)

jag sa att jag hade låst pengarna på ett annat konto och inte hade tillgång till dem förrens om ett år....

vita lögner är ett måste ibland...

• Anonym

Att jämnt och ständigt låna pengar gör ju dess utom att ekonim blir efter så att säga man har alltid en skuld att betala kan ju inte vara någon hit direkt.

Bättre då att låta bli att konusmer sådanat man inte beöver och spara i hop pengar till saker man behöver man inte köpa allt på en gång om man inte har pengar. Menar huvsaken är att man betalar sin aräkningra i tid och har mat då klara man sig bra långt.

Har råd till annt då bör man någ vänta, Man hjälper ingen med att jämnt och ständigt låna ut pengar till konsumtion.

Däremot är det någon enskat gång och det är kris vist helt ok om man kan unvara pengar man lånar ut.

Sen kan det ju vara bra för den som låntar pengar att veta att man exvis vil ha tillbaka de lånde pengarna vid nästa löning eler något sådnat så det inte drar ut på tiden i onödan.

Svar på tråden låna ut pengar till släkt?