• AbsoluteBitch

Vi med barn som Affektanfall/kramp!

Har sökt lite här på FL men inte hittat någon tråd där vi akn stöttas och finnas till för varandra. Själv har jag fått detta klart för mig idag fast min dotter för ca 4 månadersen hade ett anfall med. Då visste vi inte vad det va men nu vet vi. Hon har haft 2 helt olika anfall. Första gången hade hon "Den bleka typen" men igår hade hon den "Blåa typen".

Har sökt runt en del på nätet men hittar inte all den infon jag vill ha. Någon som har tips på någon sida?

Jag har hittat två som jag tyckte gav en del info i alla fall..

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2709

och

http://vårdguiden.se/Article.asp?ArticleID=3887

Har själv skrivit ner lite som hände igår: www.absolutebitch.blogg.se

Hoppas Ni vill följas åt så man kan få lite stöd och råd...

// Mvh Bea

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Cevin 020406 & Izabella 070324 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vi med barn som Affektanfall/kramp!
  • AbsoluteBitch

Puttar upp lite.

• happy2

Hej jag hänger på oxå

Sebastian kevin Alexander
  • AbsoluteBitch
    happy2 skrev 2008-03-19 21:25:38 följande:
    Hej jag hänger på oxå
    Åh va kul. Hur gammalt e ditt barn? Orkar du berätta vad som hänt?
  • happy2
    AbsoluteBitch skrev 2008-03-19 22:23:39 följande:
    Åh va kul. Hur gammalt e ditt barn? Orkar du berätta vad som hänt?
    De gäller min yngsta son på 1år

Jo han fick för ett par veckor sen första feberkrampen som var riktigt jobbig för han o efter den har han haft skumma "kramper" av olika slag som både lutar åt ep hållet eller de sk affektanfall,, De ska göra en utredning för att utesluta Ep i allafall,, då vi har ep i familjen (min pappa) + att de ska göra en hjärtkoll oxå för att utesluta ev hjärtfel,,

Han har nämligen både haft bleka o blåa anfall av olika slag,, men de har varit oklar sådanna varje gång,, förutom hans feberkramper som han fick dagen eftr vi vr hos läkare o som friskförklarade han från en långvarig förkylning,,
    Så d var en överraskning när han fick feberkramp som sen bara försvan efter stessolid o febernedsättande o sen var de inget mer me de,,

Som sagt,, de mycket som är oklart än när de gäller Alex,,

symtom som han har e bla att han plötsligt mitt i lek sätter sig alldeles stilla o bleknar o blir blå om nosen o kallsvettas,, sen så blir han alldelse matt o trött,, men efter 10 min så leker han igen,, Senast förra vecka blev han blå och kall  en kort stund,, De tog ca 20min innan han var sig själv igen,, De var i sammband med att han var väldigt arg och hungrig,, on inte fick maten tillräckligt snabbt..
  • In the summertime

Hmm vad är egentligen affekt kramp.

Min pojke ramlade ner från skötbordet strax innan han fyllde 1 år. Med huvudet rätt ner i betonggolvet. Och då krampade han. Han skrek inte utan mer eller mindre somnade. Jag trodde mer eller mindre han bröt nacken och ringde i panik ambulans. Men när ambulansen kom och plingade på dörren vaknade han upp och sa - Pappa. Då fick jag förklarat för mig att små barn som slår sig riktigt illa inte kan hantera smärtan utan krampar. Och de hette Affekt kramp. Jag vet 2 st till som gjort det. Men när ni pratar låter det mer som en sjukdom. Jag har själv ingen aning blir bara nyfiken.

• happy2
    Svar på #5
    Jag vet inte så mycket heller om de, men att de oftast inte är något farligt,, ts har några länkar ovan som kan var intressant att läsa,,

Otäckt att sonen slog i huvudet o reagerade så,, vad sa de på sjukhuset?
  • In the summertime
    happy2 skrev 2008-03-19 22:44:37 följande:
    Svar på #5Jag vet inte så mycket heller om de, men att de oftast inte är något farligt,, ts har några länkar ovan som kan var intressant att läsa,,Otäckt att sonen slog i huvudet o reagerade så,, vad sa de på sjukhuset?
    Ja alltså jag åkte ju inte ens med till sjukhuset. För jag märkte ju själv att det inte var ngt fel på honom när han väl "kvicknat" till. Jag fick bara panik eftersom han inte skrek. Ett barn som slår sig ska ju skrika. Men ambulans personalen kollade ju bla om han kunde följa med blicken och så. Sen fick jag välja själv om vi ville åka med eller inte.
  • happy2
    In the summertime skrev 2008-03-20 07:36:04 följande:
    Ja alltså jag åkte ju inte ens med till sjukhuset. För jag märkte ju själv att det inte var ngt fel på honom när han väl "kvicknat" till. Jag fick bara panik eftersom han inte skrek. Ett barn som slår sig ska ju skrika. Men ambulans personalen kollade ju bla om han kunde följa med blicken och så. Sen fick jag välja själv om vi ville åka med eller inte.
    Fast sådanna skadorkan uppstå eller upptäckas senare,, man kan måbra ena stunden o sen så kan de vara riktigt allvarlig,, men jag antar endå att du fick restruktioner hur du skulle hålla ögonen på han de närmaste dygnet,, Skönt att de gick bra endå
  • AbsoluteBitch
    In the summertime skrev 2008-03-19 22:40:40 följande:
    Hmm vad är egentligen affekt kramp.Min pojke ramlade ner från skötbordet strax innan han fyllde 1 år. Med huvudet rätt ner i betonggolvet. Och då krampade han. Han skrek inte utan mer eller mindre somnade. Jag trodde mer eller mindre han bröt nacken och ringde i panik ambulans. Men när ambulansen kom och plingade på dörren vaknade han upp och sa - Pappa. Då fick jag förklarat för mig att små barn som slår sig riktigt illa inte kan hantera smärtan utan krampar. Och de hette Affekt kramp. Jag vet 2 st till som gjort det. Men när ni pratar låter det mer som en sjukdom. Jag har själv ingen aning blir bara nyfiken.
    JAg vet inte så mycket själv ännu men en gång okej men andra gånget det händer och barnet slutar andas så e det inte en ovanlig förteelse utan ngt som upprepar sig.. Om du hänger med på vad jag menar..
  • happy2

Ts: har din dotter haft feberkramper oxå?

Svar på tråden Vi med barn som Affektanfall/kramp!