• Anonym (min fråga)

Gemensam vårdnad/umgånge när föräldrar bor i olika länder?

Jag är separerad från en man från ett annat Europeiskt land, och vi har en son på 5 år. Sonen är född och uppvuxen här i Sverige, har varit till pappans hemland när han var bebis endast. Nu funderar min fd. sambo på att flytta tillbaka till sitt hemland, och min undran är hur andra familjer gjort i situationer som denna?

Han vill att sonen ska bo växelvis 6 månader i taget hos oss, vilket jag tycker låter fel med tanke på skolgång osv. Jag vill gärna veta hur andra familjer gjort, och vad man har för "rätt" behålla honom i Sverige som "boendeland". Någon som vet?

• Svar på tråden Gemensam vårdnad/umgånge när föräldrar bor i olika länder?
  • Birgitta2

Min syster gjorde likadant fast tvärtom. Hon flyttade från Frankrike hem till Sverige. För pappan var det självklart att barnen skulle följa med och gå i Franska skolan här. Men de tillbringade merparten av alla lov hos pappa iParis, men terminerna i övrigt här i Sverige.

6 månader i varje land låter för mig väldigt själviskt och jag tror inte en myndighet i något land skulle tycka det var okey.

• Anonym (min fråga)

Tack för inlägget!
    Ja, han tänker inte riktigt realistiskt i det fallet, tycker jag heller. Dessutom pratar inte sonen hans språk, än. Han förstår men vägrar mer eller mindre svara tillbaka på samma språk. Idag har de umgänge varannan helg. Hela tanken att han skulle vara där 6 mån. i taget låter för mig helt otänktbart. Vet nån vart man kan läsa om såna regler? 

• Anonym (insatt)

Visst kan det fungera med gemensam vårdnad fast att man bor i olika länder. när det gäller boendet måste man se till barnets bästa, inte till rättvisan mellan föräldrarna. Att bo i 6-månaderspass låter orimligt långt för en 5-åring.... och även högra upp i åldrarna... De jag känner till som bor i olika länder har löst det så att barnet har sin vardag, med skola, kompisar osv hos en förälder och alla helger och lov hos den andra i det andra landet....
    Fundera alltså på var barnet får det bäst - utifrån skola, nätverk, maximal tillgång till sina viktiga anknytningspersoner osv

• Birgitta2

Tror inte ens det finns såna regler. Lika korkat som att ungen skall på i Luleå 6 månader och sen i Helsingborg 6 månader. Ingen svensk myndighet hade gått med på det, och det skall inte heller du göra. Han flyttar, och är han intresserad får han komma hit och träffa pojken. Och kanske pojken kan göra som min syrras ungar: tillbringa stora delar av loven sen när skolan börjar.

• Anonym (insatt)
    Svar på #2
    Det finns inga skrivna regler om sådant. Det handlar om barnets bästa i olika för barnet viktiga aspekter - varav anknytning, trygghet och kontinutitet är några...
  • Anonym (min fråga)

Jag söker med ljus och lykta efter någon "lag" där jag kan känna stöd i mitt tänk. Man blir ju så klart orolig att det verkligen skulle gå så, och att han får rätt i sitt tänk... Sunt förnuft säger att det inte är det bästa för barnet, men jag blir lite nojjig.

• Birgitta2

Barnet är fött och uppvuxen här. Har mamma och släktingar här och talar inte ens pappans språk. Kan du ens tänka dig att en svensk myndighet skulle döma till pappans fördel?

• Anonym (min fråga)

Nej egentligen tror jag ju inte det, men mitt ex. sätter griller i huvudet på mig och då tvivlar jag på allt.

• Birgitta2

Barnet är dessutom svensk medborgare. Problemet kan ju komma om ni blir rejäla ovänner och pappan för ut barnet från landet och behåller honom hos sig.

• Anonym

Kan du inte få han till att skriva över vårdnaden till dig, imed alla papper som han måste skriva under och godkänna. Du kan komma överens först med han att barnet kan komma över under lov. barnet kan tyvärr inte gå på två olika dkolor i olika länder.

• Anonym (min fråga)

Tack för alla synpunkter.
    Han vill inte skriva över vårdnaden till mig, så det är inte aktuellt - än.
    Kanske kommer han till insikt om hur tokigt det skulle vara att dela upp umgänget så som han tycker... får kanske ge honom lite tid. Tror att han överreagerar aningen också pga. vår separation, och ser inte klart på situationen.

Jag har även läst en del om andra "fall", hur domstolar dömt vårdnad, umgänge osv. och jag tror nog inte heller chansen är så stor att de skulle tillåta ett sånt "arrangemang". Jag kanske inte behöver oroa mig?!

• Anonym (insatt)
    Svar på #11
    Framför allt skall du försöka hitta en frivillig överenskommelse med pappan - i domstolen har ingen av er kontroll över hur det döms!
  • Anonym (min fråga)

Anonym (insatt) Absolut - det känns ju hemskt att behöva ta det så långt så att någon annan ska bestämma över hur vi ska ha det med vårt barn. Hoppas verkligen inte att det behöver gå så långt.

• Anonym

Akta så han inte tar pojken och försvinner.....Jag hade aldrig vågat lämnat honom varannan helg om det nu har kommit tankar att flytta till sitt hemland
    Kram på dej

• Koffie

I en domstol är det inte troligt att man dömer till 6 mån här och 6 mån där OM ni inte vill det båda två.
    Vad jag vet fanns det ett fall för något år sedan där man tillämpade växelvis boende med 1 år i taget (och alla lov hos den andra föräldern) - jag tror att det var USA som var det andra landet då, men jag minns inte säkert. För den familjen ska det ha varit en bra lösning, såvitt jag vet.

Men, det är en troligare lösning av en domstol att barnet får bo kvar i Sverige, men tillbringa alla loven i Frankrike. Antagligen får ni också gemensam vårdnad, om det inte finns några starkt vägande skäl emot det.

Något jag själv är väldigt "för" är medling - kan ni inte söka hjälp via samarbetssamtal, så att ni båda kan tänka igenom situationen och lösa det hela tillsammans?

• Anonym (min fråga)

Moster Ia: Han har inte bestämt sig för att flytta än, men om han väl bestämt sig och vi inte kan komma överens så går jag gärna med på samarbetssamtal. Vi får bara hoppas att allt löser sig för sonens bästa.

• Anonym

det finns exempel på att ett svenskfött barn, svensk medborgare bodde 3-månader hos pappan i USA och 3-månader i sverige med mamman från 3-års åldern fram till skolstarten. nu bor barnet som är 9 år hos mamman och är varannan jul och sommarloven hos pappan.

Svar på tråden Gemensam vårdnad/umgånge när föräldrar bor i olika länder?