• Anonym (nyfiken)

Hur lång tid för hindersprövning?

Om man skickar in pappaer om hindersprövning... Hur lång tid brukar det då ta innan man får tillbaka papper och man kan gifta sig?

• Svar på tråden Hur lång tid för hindersprövning?
  • Birgitta2

Tre veckor om jag inte minns fel.

• BejbyBoo

Det beror på skatteverkets belastning, men allt från 3 dagar till 3 veckor.

Google är till för att användas!
  • Anonym (nyfiken)

Okej.. så om vi skickar in papprena imorgon (och vi vet att det inte finns några hinder) så är det safe att boka bröllop om drygt en månad iallafall eller?

• Birgitta2

Anonym (nyfiken) skrev 2008-03-19 21:09:34 följande:

Okej.. så om vi skickar in papprena imorgon (och vi vet att det inte finns några hinder) så är det safe att boka bröllop om drygt en månad iallafall eller?
    Ingen aning, men hindersprövning var förr lysning och det tog tre veckor. Och det borde det ju göra nu också. Men varför inte ta det säkra före det osäkra och boka om två månader så du slipper känna dig orolig.
  • Anonym (nyfiken)
    Birgitta2 skrev 2008-03-19 21:15:12 följande:
    Anonym (nyfiken) skrev 2008-03-19 21:09:34 följande: Ingen aning, men hindersprövning var förr lysning och det tog tre veckor. Och det borde det ju göra nu också. Men varför inte ta det säkra före det osäkra och boka om två månader så du slipper känna dig orolig.
    Problmete ligger i att vi behöver skriva juridiska dokument inför en flytt som vi inte kan skriva under om vi inte är gifta. Så det börjar bli lite bråttom... Och så är jag gravid också så vi vill helst ha det gjort så fort som möjligt..
  • Birgitta2

Aha.... Men kanske det vore bäst att ringa skatteverket om det nu är dem man skall prata med. Ni kanske kan skynda på det hela lite.

• Anonym (nyfiken)
    Stålmamma skrev 2008-03-19 21:19:20 följande:
    tror det bara tog någon vecka innan jag fick dem
    Vad bra!!! Hoppas det går fort!
    Birgitta2 skrev 2008-03-19 21:18:31 följande:
    Aha.... Men kanske det vore bäst att ringa skatteverket om det nu är dem man skall prata med. Ni kanske kan skynda på det hela lite.
    Ja, det kan man kan kanske göra!!
  • Nyfiken gul

För oss tog det en vecka..

jag tror det beror på vart i landet man bor helt enkelt och hur mycket skatteverket har att göra...

Du kan lämna in hindersprövningen personligen på skattekontoret och fråga direkt hur lång tid det kan ta och förklara hur det ligger till att det liksom brinner i knutarna....

• BejbyBoo

Om du bor i närheten av ett skattekontor kan du gå dit med blanketterna med en gång och på så vis spara ett par dagar i posthantering. Så gjorde vi och tre dagar senare hade vi godkännandet i brevlådan.
    Numera kollar de bara upp juridiska hinder (släktskap, tidigare äktenskap) och har inte någon sk lysning. Lysningen är upp till kyrkan att ha en/ett par veckor innan vigseln.

Google är till för att användas!
  • helsingborg42

När vi gjorde hindersprovning, då fick vi godkännandet med oss i handen...

Svar på tråden Hur lång tid för hindersprövning?