• Tvåbarnsmamman0507

tips dekoration till sonens dop samt ska man ge gästerna ngn present?

Hejsan har dop 4e maj och undrar hur vi kan dekorera bordet det är min son lucas som ska döpas, samt ska man ge gästerna ngt i ngn söt påse eller så inget märkvärdigt så men som en lite present så har ni gjort så? och i så fall vad gav ni för ngt?

• Svar på tråden tips dekoration till sonens dop samt ska man ge gästerna ngn present?
  • flybell

I mitt hemland är de tradition att ge en gåva till gästerna och därför ska vi också göra det...de blir en vit box och på locket finns min sons fot på som är gjort av jips och i boxen så ska vi ha en vit tyg påse med små karameller och små kors i....kan lägga in en bild sen när jag blir klar med boxarna....

• buffybus

ehh jag ska inte ha present till gästerna iallafall.. förstår inte varför man skulle ha det faktiskt. 

dekoration.. kan ju ha gamla leksaker.. små bilar o grejer.. tips www.dopguiden.se 
    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Dixie

blommor är ju alltid en trevlig dekoration, gärna i många små vaser - så kan man ju matcha servetter och ljus i samma färg.

Present till gästerna har vi aldrig haft, tycker det är onödigt - bättre att göra ett fint tackkort att skicka

• 1977Maria Therese

Nej vi hade inga presenter, Är inte vanligt i vårt land har aldrig hört talas om det....men kanske  i andraländer.

• Tvåbarnsmamman0507

hej jaha oki, ja blommor ska ja skaffa blir fint och sen foto som jag såg på den hemsidan du skicka jättegulligt, ska skriva ut kostar ju inte mkt när man gör hemma, skriva ut foto på lucas i små bilder o lägga ut som dom får ta sen med sig om dom vill:) kan bli gulligt.

• flybell

Alltså man ger inte en presenter till gästerna men ger en gåva som minne från själva dopet till gästerna och de behöver inte var något märkvärdigt men eftersom de är tradition hos oss så har jag lagt tid på de.....

• flybell

Nu äntligen har jag bilder i mitt galleri på gåvan/Suvenir som gästerna fick på min sons dop...bara att kika in

• snugglebunny

Vi kommer inte ge presenter till gästerna, utan de får tackkort sen. Däremot kommer alla barn att få varsin nalle (köpt på ikea så inget märkvärdigt, men ändå) med ett sidenband runt halsen där det står min dotters namn och datum för namngivningen.

En del väljer ju att ge tackkort eller liknande till gästerna vid festen istället för att skicka sen. Det tycker jag är ett trevligt alternativ. Tyvärr hann jag inte så långt själv.

~~Mammas skatt - 071125~~
  • becky79

jag har gjort små lådor/boxar eller så kallade favors och dom ska vi ha godis i (godis-hjärtan med text typ SweetDream, Peek a Boo, Baby Face o sen med dom ska det ligga andra godis med).

man kan ju göra små påsar utav cellofan o fylla med tex löste o skriva på en text eller ett klistermärke... och sen fästa ett fint siden band på.

frön- att så kan ju vara kul.

man kan ta chokladkakor, och byta utsidan/paketet och skriva en egen text på... istället för påse/box...

trevligaste är ju ifall det gästen får är användbar och inte bara en pryl som tar plats.

Deko. jag har varit inne på timarii och sett att dom fått in en del baby-ballonger o likn. så det ska jag köpa där.

bord med dukar (ev lakan, ifall man ska köpa så man har anv av den sen), sen kan man ha ljus i olika höjder, duka upp så när det är dags för fikat, så är det klart.

Göra ett bord för fikat o presenterna, deko. kanten med tex murgröna o band eller likn.
    Ha lite olika höjder, på kakfaten osv (jag tycker inte det är snyggt när allt ligger platt).

Gör kakor/kex i form utav en fot/hand/blommor, eftersom ni har det på inbjudningskorten.

jag skulle forts färgtemat fr inbjudan, så det hänger ihop som en tråd.

Finns massor utav tips...

• batisen

Hej alla!

Vi hade dop för min son i januari och till det så hade jag vikt en massa små babyblå tröjor av servetter och de blev så uppskattade att gästerna inte ville använda dem utan tog hem dem som ett minne.

Borden hade jag dukat med stenar och paljetter i blått som jag köpt på mitt jobb (tiimari) detta la jag i mitten av bordet så att det såg ut som ett band av blått. Blev riktigt fint.

Man får väldigt mycket inpiration av att arbeta på Tiimari men det kostar ju en del tyvärr. Så jag fick hålla igen på dekorationerna och la ett par hundra på enbart tackkorten istället.

lycka till på era dop!

Svar på tråden tips dekoration till sonens dop samt ska man ge gästerna ngn present?