• Eaive

Någon som kan hur lång karens man har vid sjukdom inom handels?

Jag har fått magkatarr/magsår och vill inte vara hemma, så tänkte försöka jobba imorrn igen. Någon som vet hur det blir om jag måste gå hem ändå efter några timmar, räknas det som en karensdag då? eller blir det en och en halv dag då jag blir utan lön?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-19 22:14
    Jag har alltså inte varit hemma alls ännu utan jobbat denna vecka trots magen =/

• Svar på tråden Någon som kan hur lång karens man har vid sjukdom inom handels?
  • Tjollahopp

om du ha varit hemma redan..å sedan går och jobba men måste gå hem igen.. så är det inte så många dagar mellan så det bli ingen ny karensdag....

Vet dock itne hur många dagar mellan det ska vara fören det bli ny karens dag...

• Eaive

Kanske ska tillägga att jag jobbar 11-12 timmar om dagen om det gör någon skillnad =/ jag kan INGENTING om facket och avtal och sånt =(

• Eaive

Jag har inte varit hemma,jag har plågat mig igenom hela veckan =(

• Tjollahopp

nä tror inte det gör någon skillnad... karensdagen är ju den dagen du går hem....

• Tjollahopp

om du t.ex. jobbar 4timmar å sedan gå hem..så ska du ha betalt för de 4timmarna å sedan är karensen resten av tiden.... Så är det iaf på mitt jobb...

• Eaive

Då skulle jag kanske ha gått hem idag då =( istället för att plåga mig de sista sex timmarna =(

• Tjollahopp

jo..:s men man dra ju sig verkligen för att gå hem pga den dära jädra karensdagen...

Men är man sjuk så är man.. kanske dumt att plåga sig när man egentligen inte orka?!

• ming

Jag tror att det räknas som en karensdag om man går hem senast två timmar före arbetspasset slutar. Men jag kan ha fel, bäst är ju så klart att kolla i kollektivavtalet.

• Eaive

jag har inget sånt att kolla i =7

• ming
    Eaive skrev 2008-03-19 22:25:16 följande:
    jag har inget sånt att kolla i =7
    Din abetsgivare eller facket har kollektivavtalet.
    Enklast är väl då kanske att fråga arbetsgivaren, men jag förstår om du inte vill eftersom det kanske inte ser bra ut.
  • Bollen82

Om du går hem innan en viss procent av din arbetsdag så får du betalt för dom timmarna.. och karrens halva dagen..

Den karrensen gäller två veckor tror jag, så om du går hem efter en vecka igen så blir det ingen ny karrensdag..

Svar på tråden Någon som kan hur lång karens man har vid sjukdom inom handels?