• skåne tjej

Antiskällhalsband

Någon som har erfarenhet av s.k antiskällhalsband?
    Hjälper de?

• Svar på tråden Antiskällhalsband
  • skåne tjej

AFV?
    var det sådant som sprutar citron?

• Fruochmamma

Mina föräldrar har testat den som sprutar citronluktande-vätska med sin hund och den funkade bra.

Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant
  • Kickiliina

Jag tycker att det är väldigt individuellt....
    Jag har några hundar här hemma som det funkar på sen har jag en som jag provat att 3st samtidigt på men det funkar inte.... Så det är så olika från hund till hund.
    Dom det fungerar på räcker det med att dom har halsbandet på "oladdade" så är dom tysta...

Har även provat dom med ljud... Dom tycker jag därimot är värdelösa....

¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ Lucas & Liam - Mammas Trollungar ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸
  • Pikaur

Har aldrig funkat på mina hundar. Men så älskar de sprayet också...

• Miss Skellington
    isisisis skrev 2008-03-20 08:10:49 följande:
    Såg en kille som testade det på AFV Det verkar fungera iaf...
    Det var ett el-halsband. De är väl förbjudna i Sverige? Annars borde de vara det iallafall.

Min svägerska har använt citronvarianten med bra resultat. Viktigt bara att ha hunden under uppsikt, så den inte får panik och börjar skälla mer vilket leder till mer panik = ond cirkel. Eller att någon annan hund skäller bredvid och utlöser halsbandet.
  • isisisis

Miss Skellington skrev 2008-03-20 10:51:16 följande:

Det var ett el-halsband. De är väl förbjudna i Sverige? Annars borde de vara det iallafall. Min svägerska har använt citronvarianten med bra resultat. Viktigt bara att ha hunden under uppsikt, så den inte får panik och börjar skälla mer vilket leder till mer panik = ond cirkel. Eller att någon annan hund skäller bredvid och utlöser halsbandet.
    Jaha! Det visste jag inte
  • MER82

El-halsband (Stackel) är förbjudet i Sverige!

• skåne tjej
    MER82 skrev 2008-03-24 23:56:22 följande:
    El-halsband (Stackel) är förbjudet i Sverige!
    El-halsband och stackel halsband är inte samma sak. när jag skrev antiskällhalsband så syftar jag inte på ett el-halsband utan på ett sådant halsband som sprutar vatten eller citrondoft då hunden skäller.
    De som har plus kan skriva här!
  • Clis

Jag har provat halsbandet som sprutar citron , på två hundar. Den ena funkade det jätte bra på!
    Och min pudel älskar sprayet så.. det funkade mindre bra tyvärr.
    Men prova!

• skåne tjej
    Clis skrev 2008-03-25 07:26:43 följande:
    Jag har provat halsbandet som sprutar citron , på två hundar. Den ena funkade det jätte bra på! Och min pudel älskar sprayet så.. det funkade mindre bra tyvärr.Men prova!
    Var köpte du det och vad kostade halsbandet?
  • Clis

skåne tjej skrev 2008-03-25 07:56:30 följande:

Oj vilken bra fråga!
    Det va min dåvarande kille som köpte det i zooaffären.
    Och jag tror att han betalade runt 500 lappen! (för ca 4 år sen)
    Och de är ju verkligen värt det! Oavsett om det funkar eller inte. Man har ju provat då iaf!
    Men i vår zoo affär så får man även hyra det veckovis.
  • Clis

skåne tjej skrev 2008-03-25 07:56:30 följande:

Men kika på tradera tex, där kan du hitta det ganska billigt!
  • emeliasmamma

Det kostar runt 1000 lappen (iaf här...)

Jag testade citronhalsbandet på min tik, men hon fick panik av det.
    Vet andra som haft det på och det funkar utmärkt. Sen tar de av det efter nån vecka å då räcker det med att bara visa halsbandet så blir hundarna tysta.

På en del djur/hundaffärer kan man hyra halsbandet. Kan ju vara bra så man slipper kasta en massa pengar i sjön om det inte funkar.

Det är förbjudet att ANVÄNDA el-halsband, men man får inneha och köpa och sälja dom... Sjukt...

• Tysan

Jag har ett o klarar inte lämna hunden utan det. Mitt kostade 1200 kr tror jag o sen får man köpa batteri o refill på sprayet efter hand.
    På mitt kan man se om hunden har skällt eller inte vilket e jättebra! Det e ganska litet o nätt jämfört med dom gamla oxå. Prova! Det var sista chansen för mej annars vet jag inte hur jag hade gjort. Du kan alltid sälja det på blocket om det inte funkar.

• väntar i Kina kön

Funkar jätte bra på den ena hunden men den andra skäller och vänder på skallen och tömmer den i ett naft. Hittade senap och den hatar hon så då funkar det

Ni som har hundar som gillar citron, prova den med senap...

• skåne tjej
    Kan man lämna hunden ensam med det? (efter att först att provat det naturligtvis för att se hur det fungerar och hur hon reagerar på det.)
    dilemmat är att hon skäller så fort hon hör något utanför dörren, vilket inte är så populärt bland grannarna.
  • Clis

skåne tjej skrev 2008-03-25 22:44:39 följande:

Kan man lämna hunden ensam med det? (efter att först att provat det naturligtvis för att se hur det fungerar och hur hon reagerar på det.)dilemmat är att hon skäller så fort hon hör något utanför dörren, vilket inte är så populärt bland grannarna.
    Samma problem hade jag med min golden. Min granne som bodde under klagade på att han skällde dagarna i ända. Vilket jag visserligen vet att han INTE gjorde.
    Men iaf. Vi länade honom med halsbandet ensam hemma, och han slutade skälla på ungefär en vecka!
Svar på tråden Antiskällhalsband