• Takex

Att tvätta täcke..

Jag har ett rutn 1 månad nytt täcke här hemma som jag vill tvätta. Anledningen till att jag vill tvätta är att jag tyckt att sängen luktat svagt av piss.. gick igenom allt och lyckades komma fram till att det är täcket.
    Dock luktar den inte piss utan det är med största sannorlikhet de 50% fårull som luktar svagt. Kruxet är att lappen säger att täcket ej får maskintvättas endast lämnas in på kemtvätt.

Kan jag inte gå och tvätta täcket i allafall? Vad skulle kunna hända? Hur skulle jag annars kunna få bort lukten, förutom med antidoft spray? Vill ju att det ska lukta hemma och mysigt.

• Svar på tråden Att tvätta täcke..
  • Pysselgalningen

tvätta den INTE själv!

Har du nånsin tvättat en fåullströja för varmt? Om du har det så vet du vad effekten blir.

Om du inte gjort det, så kan jag meddela att det blir stenhårt och obrukbart!

Häng ut täcket så det får vädras riktigt.

• luddegos

Är nog vettigt att lämna in den på kemvätt, men om du mot all förmodan slänger in den i tvättmaskinen, så använd ullshampo och tvätta på ullprogrammet, så riskerar du inte att den tvätas för varmt i alla fall.

Ludvig & Hugo.......kärlek
  • Takex

Men om jag... tvättar med en halv dl olja.. och på 30 grader?
    Jag vill ju inte förstöra täcket men .. går det att vädra ur lukten? Vädrar täcket tillsammans med min futon runt 3 - 4 timmar en gång i veckan men det har inte hjälpt hittills.. och kemtvätt är så dyrt.

• Maria40

Varför olja???
    Det finns ju speciella tvättmedel för ull, det är väl bättre att använda dem.

• Takex

Jooo men om man inte riktigt har pengar att lägga på det? : ( Försöker se om det finns något billigt lätt sätt, för det handlar om en tvätt endast.. annars är det likabra jag går till kemtvätt eller köper nytt täcke.
    Men jag känner att om 50% är polyester borde det väl inte vara så farligt?

Maria40 skrev 2008-03-20 09:31:38 följande:
    Varför olja???Det finns ju speciella tvättmedel för ull, det är väl bättre att använda dem.
  • Maria40

Om du inte kan använda täcket så som det är nu och är beredd att riskera att du får kasta det efteråt så tvätta det i din maskins skonsammaste program.

Men inte med olja. Liten mängd tvättpulver, har för mig att det finns tvättpulver som är mildare än vanligt, säljs i små förpackningar så det behöver inte bli dyrt, går dessutom att spara till nästa gång det behövs mildare tvättmedel.

Lycka till!

Jag vet inte om det funkar för dig, men jag brukar köra sånt i torktumlare (svag värme) tillsammans med några tennisbollar för att fluffa upp det.

• Takex

Jo har hört att man gör så med dun! Tennisbollar och så i torktumlaren.
    Råd att förstöra täcket har jag väl egentligen inte, en onödig utgift men det luktar ju lite.. men jag ska ta era tips och se om jag vågar testa att tvätta täcket.

Går lukten ur med tiden? Det är nog min största fråga. För i sånnafall är det knappast så att jag dör av lukten. Märker den bara precis när jag läggermig och den är inte stark alls.

Maria40 skrev 2008-03-20 09:50:14 följande:
    Om du inte kan använda täcket så som det är nu och är beredd att riskera att du får kasta det efteråt så tvätta det i din maskins skonsammaste program.Men inte med olja. Liten mängd tvättpulver, har för mig att det finns tvättpulver som är mildare än vanligt, säljs i små förpackningar så det behöver inte bli dyrt, går dessutom att spara till nästa gång det behövs mildare tvättmedel.Lycka till!Jag vet inte om det funkar för dig, men jag brukar köra sånt i torktumlare (svag värme) tillsammans med några tennisbollar för att fluffa upp det.
  • luddegos

På fårskinn som jag köpt till mina barn har jag alltid varit tvungen att tvätta dem då jag inte tyckt att lukten försvunnit. Det gör det efter en tvätt.

Ludvig & Hugo.......kärlek
  • Maria40

Testa att hänga den ute på vädring en dag eller så, har du tur så hjälper frisk kall luft, funkar det inte så finns ju tvättningen kvar som alternativ.

• vänat

har du testa att vädrat täckat de kan i balnd at bort doft utan att man behöver tvätta.

• Takex

Tack allihopa för tipsen! Jag tror jag ska ta dens äkra vägen och prova att vädra det riktigt mycket först. Sen får jag försöka tvätta det om lukten inte går ur och blir det sabbat ja då är det en utgift jag får ta!

Tack så mycket!

Svar på tråden Att tvätta täcke..