• Laddad

Barn haft mjölkproteinallergi - slutat amma?

Någon vars barn haft mjölkproteinallergi och valt att sluta amma istället för att hålla sig till mjölkfri kost?

Har problem hemma hos mig, lillan är allergisk och får ont i magen var gång jag ammat. Trots att jag håller mig till helt mjölkfritt, så antagligen är det nått mer hon inte tål. Vet dock inte vad. Så nu står jag i valet och kvalet, sluta amma så hon slipper ha ont i magen, eller amma på ( det ska ju vara så bra med amning). hur har ni gjort och tänkt?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Barn haft mjölkproteinallergi - slutat amma?
  • Laddad

Ingen som funderat som jag?

• En glad tjej

Min kompis slutade amma när hennes dotter fick komjölksproteinallergi. Det finns i så mycket mat, inte bara mjölkprodukter så jag tror det är lättare att sluta amma.

• Laddad

Det är lite som din kompis gjorde, som jag tänker. Det finns ju mjölk i allt, så om hon är riktigt känslig så får jag ju leva på morötter. Det lättaste sättet att få henne att sluta få ont i magen är ju att sluta amma, men jag är kluven.

• En glad tjej

Ja, risekn är att du får leva på typ morötter eller stå och lusläsa på allt du köper.

• Jenny m Benjamin

Risken är väl att hon får mer ont i magen om du slutar amma innan ni identifierat vad det är mer hon inte tål, tänker jag.

Det borde rimligen bli mindre mängder av det ämnet hon får i sig om hon får det via bröstmjölken än om hon får det via maten själv..?

• Merikarvia

Har ni testat om hon har mjölkproteinsallergi, min lille har det och det upptäckte vi när han fick ersättning. Han spydde. Ta kontakt med en dietist för har hon allergi så har ni rätt att få ersättning på recept, tyvärr är det ju så att nästan all välling innehåller mjölk. Tror att det bara är EKO-go som är mjölkfri utav den som finns ute i handeln, jag tror att den är från 6 mån. Vi får nutramigen men det finns annan ersättning också. Jag slutade inte amma frivilligt min lille har hjärtfel och downs syndrom så han var inget bra på att suga, så jag pumpade och då tog det slut. Hur gammal är din tjej?

• A82

om det är PROTEINET den lilla inte klarar så finns det i nästan all mat....min stora hade det, var jättejobbigt, men jag tog bort all mjölk, läste noga på allt jag handlade minsta tvivel fick det vara....kunde amma henne i 1 år helt och nattamma till hon var 1.5 år...

Kan vara så att stickproverna inte visar något men att allergin finns där....
    då jag slutade amma pricktestade vi henne igen och inget syntes, men minsta lilla mjölk hon fick i sej även laktosfri mjölk fick hon magont, illaluktande ( SUR ) avföring exem osv, men så fort vi tog bort all mjölk igen blev hon problemfri....

• HeartlyBently

Tycker det beror på hur gammal bäbisen är. Är den över 4 månader tycker iallafall jag att man kan sluta amma..

• MilaWÖ

Hej! Vi fick diagnos för ett par veckor sen att min son är mjölkproteinallergisk och, som din dotter, är han allergisk mot flera andra saker som inte kom fram vid testet, antar vi. Han får eksem och har blivit mycket bättre efter vi bytte välling mot Nutramigen. Men jag slutade amma direkt eftersom jag borde utesluta en hel del av min kost och dessutom var han 8 månader och har fått bra med bröstmjölk. Det var Allergisköterska som gav mig rådet att sluta amma (inte rakt ut, men det gjorde hon).
    Så, beroende på hur gammal hon är kan du sluta amma, eller äta lite vitamin och kalcium i tablettform och vara väldigt noga med din kost. Men prata med sköterska innan.

• Laddad

tvärr är dottern bara 2 månader, det rä därför som det känns lite dumt. Hade gärna ammat henne ett tag till. Hon har fått ProsoBee ersättning ibland, och det fungerar hur bra som helst. Köps på apoteket och är baserat på Soja. Honblir som en helt ny människa.

Enligt BVC måste man vara helt mjölkfri i 3 veckor för att kunna utvärdera. Undviker allt med mjölk, men ibland har jag misstagit mig och då börjar man ju på 0 igen liksom. Blä! Vill så gärna att hon ska få må bra.

• En glad tjej

Din dotter mår inte sämre för att du inte ammar. Jag ammade bara mitt andra barn i en månad och hon mår hur bra som helst. Det finns så många fällor med maten, du kan tex inte gå bort på middag, äta ute mm, det finns ju mjölkprotein i nästan allt ju!

• Laddad

En glad tjej:

Tack! Vet innerst inne att du har rätt, men man blir ju så himla itutad att man ska amma, så det känns lite svårt att sluta.

Svar på tråden Barn haft mjölkproteinallergi - slutat amma?