• Odine

Gravid + Ridning = Hur länge?

Är dock inte gravid nu, men har tagit upp ridningen nu igen efter 2 barn och tänker inte ge upp det nu.

Frågan är då ni andra häst tjejer hur länge har ni kunnat rida under graviditeten och vad fick er att lägga ner det för ett tag?

och när efter förlossningen började ni rida igen?

Plus att jag har hört av en kompis att rider man ofta så får man inte föda normalt? Det hade dom sagt till henne på bb att hon skulle sagt att hon var ryttare, så att dom kunde ha gjort kejsarsnitt på henne, stämmer detta?

• Svar på tråden Gravid + Ridning = Hur länge?
  • mludvigs

Har aldrig hört att om man rider ofta så får man inte föda normalt.
    Men det är ju så att ryttare får väldigt starka bäcken/bål muskler och din kompis hade kanske råkat ut för någon typ av komplikation där för starka muskler var negativt.

Med mitt första barn slutade jag rida unghästen i 5:te månaden eftersom jag inte kände mig säker på henne. Gamlingen slutade jag rida i 7:de månaden eftersom jag inte längre kände att jag kunde ta i med mina bålmuskler. Dock var jag ute och motionerade båda hästerna fram tills dagen innan sonen föddes - långa promenader, longering osv.

Nu är jag i 7:de månaden med mitt andra barn och slutade rida i 5:te månaden pga av ligament-smärtor.
    Så just nu är det bara vila för hästen som gäller eftersom jag har så ont att jag inte orkar vara ute och gå ens 5 minuter med en stark häst.

• Odine

Har 3 hästar jag rider just nu alla med olika temprament, och i sommar kommer den fjärde en unghäst. Får hoppas man hinner rida in den innan man blir på tjocken

• jennyug

På din sista fråga svarar jag absolut inte, kan bli lite jobbigare om du rider efter v 36 pga musklerna, men tänk på vilken bra kondis du får så att du orkar med förlossningen, många bm säger att det kan vara bra att sluta i v 36.
    Jag har två hästar en b-ponny som är min dotters och ett halvblod som är mitt, Halvblodet blev halt för två månader sedan så henne fick jag sluta rida då, i typ v 25. Mira B-ponnyn red jag sist i måndags. är i v 34. har inte gått upp så mkt..
    Däremot skulle jag inte sätta mig upp på en häst jag inte känner, pga risken att ramla av är större om man inte känner hästen.

med de andra barnen har jag börjat rida ca 2 månader efter.
    vart långt och kanske lite virrigt,
    kram
    jenny

• Odine

Tänkte på är det inte svårt att komma upp i slutet? Gammlingen jag rider hon är ca 180cm Bra att det finns pallar haha. Är nog henne jag kommer rida längst isf skulle jag tro för henne litar jag på till 95%

• jennyug

svårigheten är att komma av...s.., blir nån väldigt konstig avsittning, sen måste jag faktiskt ha pall nu när jag sitter upp på B-ponnyn som är 124 cm...

• KiaFamily

Har själv ingen pålle längre......
    Gjorde abort i V 9 för några årsen, då red jag. Enda nackdelen var att brösten ömmade så in i H****e!!

Min styvmamma, red sina hästar tills hon var i 8:de månaden. Inga problem, slutade när hon inte längre kom upp på hästen, för magen var ivägen. Hennes mage var ENORM tidigt!! Detta är 30 årsen, så kunde man rida då, ska man väl kunna göra det nu åsså.

//K

• Jerseygirl

Generellt sett är ju ridning fantastiskt bra träning för ryggmusklerna så av den anledningen kan det ju vara bra att hålla på så länge som möjligt men man kanske får sänka ambitionsnivån när det gäller HUR man rider.

Jag har en mycket pigg men väldigt snubblig gammal häst och redan i vecka 18 märkte jag att jag inte kunde stötta honom riktigt ordentligt pga att jag var svagare i magen och nog hade lite sämre balans dessutom. Så för min del får det bli lite lugnare turer framöver.

Lycka till

• StepByStep

Jag rider och är i v.27, har planerat att sluta rida i v.36 om inte något annat talar emot så det blir innan. Man får ju lyssna på sin kropp som sagt. Jag står på en pall när jag ska hoppa upp, bara för att jag inte vill få problem med höfterna plus att det nog blir lite otympligt till slut med magen i vägen om man ska hoppa upp som vanligt. Men min mage är inte så stor ännu. 

Jag känner en som red tills dagen innan hon födde i v.39 och hon födde vanligt, men när hon började rida igen vet jag inte. Liksom kändisarna Malin Bayard och Susanne Gielen har fött vanligt trots att dom ridit. Susanne var uppe i sadeln 2 veckor efter förlossningen och Malin var också tidigt på det. 2 av mina kusiner tränar galopphästar har också ridit under deras graviditeter utan problem och fött vanligt.. Dom väntade väl 2 månader pga dom hästarna dom arbetar med. 

Några exempel iaf.

Esmeralda ska bli storasyster! =) Barn nr.2 i magen, Bf den 21/6-08.
  • Soffipripps

Jag red till v 20 sen började fogarna göra "för" ont. Enligt vad jag har hört har tjejer som rider oftare starkare bäckenbottensmuskulatur, och det kan vara det som ibland är en nackdel, det kan lika gärna vara en fördel då det kan hjälpa till i förlossningsarbetet.

• signhild

Sist red jag tills jag var i 5:e månaden. Då ramlade jag av (dålig balans!!!) och sen kände jag mig för tung och det var ändå dags för sommarbete. Denna gången var jag knappt i 2:a månaden när det helt enkelt inte funkade pga foglossningar.

Både förra och nuvarande BM har sagt att det är ok att rida så länge det känns bra. Däremot ska man inte börja rida under graviditeten om man inte gjort det tidigare.

• Lin80

Förra graviditeten red jag tom v 35. Hade hjälp av en pall för att komma upp och ner. Blev dock bara skritturer i skogen sista veckorna. På lugn häst bör tilläggas.
    Denna grav slutade jag i v 20.

Tror så länge det känns bra och så så kör på. Det enda är väl att man inte vill ramla av direkt, men om man anpassar ridningen så tror jag mest det är nyttigt.

Svar på tråden Gravid + Ridning = Hur länge?