• Zimmerman

Citroën vill byta svindyr databox! HJÄLP!

Hej!

Vi har en Citroën C3, 1,4 uttagen 2003 som gått precis 8000 mil.

Problemet är att bilen drar ur batteriet när den står över natten. Min spontana
    tanke var att det var någon kortslutning eller en lampa som stod och lös, men
    efter ett antal dagars felsökning på Citroën lutar man mot att det är
    "BSI-boxen" som måste bytas.

Enligt Citroën går inte bilen i energisparläge som den ska när den stängs av, utan
    fortsätter. Boxen, som tydligen är bilens själva huvuddator är givetvis svindyr att byta.

Ska vi lita på Citroën, eller har någon ett råd? Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Citroën vill byta svindyr databox! HJÄLP!
  • Bakeapple

Kolla med en annan verkstad också är mitt tips. Jag har fått lära mig den dyra vägen att man inte kan lite på Citroën verkstäder.....

• raggarn

Ja det är ju självklart att alla Citroënverkstäder är opålitliga bara för en är det....
    Jag tycker att det låter ganska rimligt att det kan vara boxen som spökar. Jag jobbar själv med Renault som har en liknande box, och de kan ställa till en hel del konstigt. Men om det visar sig att det inte är den så ska ska man självklart inte betala reparationen.

• Bakeapple

Jag har iofs inte varit på alla Citroënverkstäder, det finns det väl knappt någon som varit.... MEN jag grundar min upplevelse på 6 olika Citroënverkstäder i olika delar av landet. Inte en enda har fungerat, kör numera volvo och vägrar för all framtid Citroën!!

• cruZZe

Låter inte alls orimligt att boxen drar ur batteriet.

Som slutkläm kan jag inte låta bli att påpeka att fransk elektronik är allt annat än att lita på

• LillaEllan

varför skulle ni inte lita på dom?gör dom fel får dom rätt till det ju!
    men risken att det blir fel är ju inte jättestor för dom lär ju ha fel sökt.
    Hade du tvivlat om det hade vart en billig sak?

• mirresmamma

Tycker att det verkar som ett troligt fel. Databoxen har ju konstant strömförsörjning och är det ngt som krånglar där så blir ju resultatet urladdat batteri. Sedan kan man ju bara hålla med cruZZes påstående om fransk elektronik..

• Potatisodlare74

Lita på verkstaden för stunden. spara gamla boxen. kvarstår problemet,lev om ordentligt.

En andrakoll med en annan verkstad är ett bra tips, välj då inte en stor märkeshandlare från samma kedja utan en lite mindre men fortfarande specialicerade på cittra.

kolla även med citroen-forumet, forum.citroenakuten.com
    Fråga och var detaljerad, gärna med felkoder och annat bra att veta.

• Gorban

Har ni ingen maskinskadeförsäkring på bilen via försäkringsbolaget? Den gäller ofta till 10.000 mil och om ni har tur täcker den boxen.

Vi hade en Citroën Xsara som var 4 år gammal och hade gått 13.000 mil när boxen pajade. Bilen fick bärgas från platsen. Drygt 13.000 kr kostade bytet.

• Pilbågen

det är ju inge maskinellt fel på bilen således gäller inte maskinskadeförsäkring. däremot så borde det väl vara elektronikgaranti kvar på bilen

• littlemum

Elda upp boxen, då går det på brandförsäkring...

• f1carbon
    Pilbågen skrev 2008-03-25 18:12:16 följande:
    det är ju inge maskinellt fel på bilen således gäller inte maskinskadeförsäkring. däremot så borde det väl vara elektronikgaranti kvar på bilen
    Maskinskada täcker mycket mär än motor och växellåda .

Täcker oftast styrenheter, ac/klimator mm
    ring bolaget och gör en anmälan brukar löna sig.
Svar på tråden Citroën vill byta svindyr databox! HJÄLP!