• Jala

Mitt förlossningsbrev

Eftersom jag hade stor nytta av en annan tjejs förlossningsbrev när jag skrev mitt så tänkter jag att kanske någon här vill läsa mitt?! Iaf - håll till godo:

Brev till vår förlossningspersonal

Graviditeten
    Under graviditeten har jag mått ganska bra, men jag har haft lite rygg- och bäckenproblem och jag har tidigt (från mars) samlat på mig mycket vätska och varit sjukskriven pga Karpaltunnelsyndrom från 19/5 till förlossningen.

Förberedelser
    När jag kommer in önskar jag att få lavemang. Om det inte är medicinskt nödvändigt vill jag inte få värkstimulerande medel för att sätta igång eller skynda på förlossningsarbetet.

Allmänt under och efter förlossningen
    Jag tror att jag kommer att behöva stort stöd från min man och min barnmorska. Jag vill gärna få så mycket tips och råd jag kan få under förlossningen. Det känns viktigt att hela tiden få information om vad som händer, jag vill veta så mycket som möjligt. Det gäller t ex tidsaspekten, information om vad barnmorska eller läkare gör en undersökning, om någonting misstänks vara fel etc.

För mig känns sjukhusmiljön välbekant och trygg och jag har stort förtroende för sjukhuspersonal. Trots det så är en av mina allmänna rädslor att inte bli tagen på allvar när jag har ont eller är rädd. Jag tror att jag har en relativt normal smärttröskel, men vet också att när smärtan blir för stor eller när jag inte känner igen smärtan, så kan jag bli rädd och få panik. Det är då viktigt för mig att få höra att det som händer är normalt.

Det behov jag bl a tror att jag har av min barnmorska är:
    *Att hon har respekt för min rädsla
    *Att hon fråga mig om jag är orolig ifall jag ser rädd ut eller verkar känna panik
    *Att hon peppar mig och min partner
    *Att hon kommer med förslag och idéer som kan underlätta
    *Att jag får information om vad som händer och att hon berättar att det som händer är normalt

Om en fas drar ut på tiden skulle vi uppskatta om ni påminner oss om att få i oss mat och vätska. Både jag och man (han har dessutom diabetes) blir lätt trötta utan mat och jag misstänker att det är svårt att veta när det är lämpligt att äta och dricka. Påminn mig gärna också om att kissa ofta.

Smärtlindring
    Jag vill gärna försöka föda med naturlig smärtlindring, men är inte emot medicinsk smärtlindring om det skulle vara nödvändigt. Jag vill helst försöka klara av smärtan och stimulera utdrivningen så länge som möjligt med tens, andning/avslappning, dusch/bad, massage/egna rörelser, akupunktur, lustgas, varma/kalla omslag, smärtlindringssalva och eventuellt sterila kvaddlar. Jag vill gärna bli påmind om att tänka på avslappning och andning genom värkarna/sammandragningarna, samt bli påmind att pröva olika ställningar. Jag vill också bli informerad om när viss smärtlindring kan vara lämplig att ta för att undvika att det blir för sent.

När det gäller medicinsk smärtlindring så är jag rädd att jag pga smärtan ska behöva ta något som kraftigt minskar krystningsreflexerna, är väldigt värkhämmande eller som får förlossningen att dra ut väldigt på tiden. Jag har inte tagit ställning till vilka medicinska smärtlindringar jag föredrar eller inte alls vill ha, eftersom jag litar på att ni kan ge mig de bästa råden under de förutsättningar som visar sig under vår förlossning. Förlossningen får s.a.s. visa vad som kan behövas. Om någon medicinsk smärtlindring kommer på fråga vill jag få information om alla för- och nackdelar, så att jag kan ta ställning då.

Vid ev komplikationer
    Om komplikationer skulle uppstå under pågående förlossning och ett kejsarsnitt måste göras så vill jag inte vakna upp ensam ur eventuell narkos. Jag vill helst att min partner är med även om jag blir sövd, eller i annat fall att min partner får vara med barnet direkt efter det är fött. Jag vill att barnet läggs upp på mitt bröst, om barnets tillstånd tillåter och att någon drar min hand över barnets ansikte så att vi har fått utbyta dofter. Jag önskar att någon tar ett fotografi/videofilmar barnet, i fall det dröjer innan jag får träffa mitt barn. Om min man vill så vill jag att han är med barnet om barnet skulle behöva komma till barnmedicinavdelningen.

Förlossningsställning
    Jag vill röra på mig så mycket jag orkar under öppningsfasen för att påskynda förloppet. Min önskan är att föda i ställningar som underlättar förlossningen för mig och barnet, t ex hukande, på alla fyra, framåtlutad, liggande på sidan, stå rakt, stå knäande. Jag tror dock att jag till och från kommer att glömma bort det så jag önskar bli påmind om det. Om barnet ligger i vidöppet läge vill jag påminnas om att använda starkt framåtlutande ställningar som bättre hjälper barnet. Jag önskar även coachning från barnmorskan då hon meddelar att "det går bättre om du ställer dig upp under den här fasen" eller "nu går det för fort så lägg dig ner istället." Jag vill gärna pröva gåstol, sackosäck och andra hjälpredskap.

Bristningar
    Jag har under graviditeten smörjt mig en del med mandelolja, för att hålla området mjukt. Om möjligt så vill jag få hjälp med att smörja även under förlossningen, för att undvika onödig sprickning. Om jag måste sys vill jag ha lokalbedövning och att det meddelas hur många stygn som gjorts samt om dessa lossnar av sig självt eller om jag måste komma tillbaka för att plocka bort dem.

Övrigt
    Jag har sedan tonåren vissa ryggproblem, bl a kotförskjutning (behandlat hos kiropraktor/naprapat) och är i övrigt väldigt överrörlig, vilket kan få vissa leder att hoppa ur (om än oftast väldigt tillfälligt, typ ?ur och tillbaka?). Jag har i oktober 2002 opererat min högeraxel för just upprepade urhopp, vilket gör att den dels är mindre rörlig och mer öm och dels känns mer ömtålig. Jag har även astma, som kan bli lite jobbig när jag anstränger mig mycket eller när jag blir stressad.

Vistelsen på BB
    Min önskan är att stanna på BB till dess att amningen fungerar relativt bra. Jag vill också att min man om möjligt får vara kvar på BB. Vi vill bli tillfrågade om vi vill ta emot besök eller inte.

Tack för att ni vill vara med oss vid vårt barns födsel!

• Svar på tråden Mitt förlossningsbrev
  • Rebs

Gud va bra ..har inte haft en tanke på att man ska/bör/kan skriva brev till BB-personalen/barnmorskan...men nu ska jag göra det ..och nalla lite text från dig! Jag har sagt mkt till min man hur jag vill ha det..men förmodligen så kommer han att glömma oxå,så ett litet "informationsblad" om hur vi vill ha det är ju perfekt!

• Mjölkhem

Har aldrig någonsin hört talas om förlossningsbrev förut! Det är jättebra att man tänkt över dessa viktiga frågor om smärtlindring, komplikationer, förlossningsställning et cetera. Men jag undrar vem som ska läsa brevet, och när?! Själv är jag förlöst i en större stad och även om jag hade en MYCKET lätt förlossning hann de byta ut all personal. Även om alla kom in och hälsade hade de fullt upp med andra barnfödslar och var bara inne hos mig precis då det behövdes. Jag minns bara namnen på dem som verkligen kom att förlösa mig eftersom det står i förlossningsjournalen. De imponerade genom att vara så vänliga och snälla trots sin höga arbetsbelastning och att de fick SPRINGA mellan rummen. Hur de dessutom skulle hunnit läsa ett brev från mig fattar jag inte. Kanske är det annorlunda på andra BB, jag vet inte. Kanske är det t o m din barnmorska som uppmanat dig att skriva brevet? Är det fler som hört talas om dessa brev och är det någon som har haft nytta av dem "på fältet"?

• La guapa

Jag har läst om förlossningsbrev men inte tänkt så mycket på det än. Inte riktigt dags för mig än. (BF 15 dec). Tack för att du delar med dig, ska spara det som inspiration.

• Jala

Min barnmorska har bett mig ta ställning till vissa saker när det gäller förlossningen och skriva upp dem, så att förlösande barnmorska kan ta del av det när man kommer in. Givetvis så är det meningen att även avlösande barnorska/barnmorskor ska ta del av den.

Jag vet inte om du också kommer från Stockholm som jag gör, men här har jag hört från alla sjukhus jag varit i kontakt med (3 st), min barnmorska, profylaxkursen, samt läst i alla böcker (åtskilliga att det är bra att skriva ett sådant här brev. Dessutom vet jag många i mina ankomstgrupper juli och augusti på föräldrarnätet ska/har skrivit. I huvudsak för förlossningspersonalen, eftersom man dels riskerar att vara inkommunikativ vid tillfällen, dels kan råka ut för akuta situationer. Sedan är det givetvis bra att för egen del ta ställning till allt detta och s.a.s verbalisera sina önskningar och dels ge mannen (eller den det nu gäller) möjlighet att ha något handfast att titta på.

Så klart klarar man sig utan ett sådant här brev och givetvis så finns det tillfällen då personal inte alls hinner titta igenom det, men jag tror iaf att man bäddar lite mera för att få en förlossning som man kan känna sig medbestämmande över, i högre grad. Dessutom så finns det ju möjlighet att ta upp alla personliga egenskaper man har, både de fysiska och mentala, som kan påverka en förlossning.

Kul att ni uppskattade den!

• therese

Visst kan det vara bra att skriva ner vissa saker men det allra allra bästa är att den ni har med er (pappan till barnet, er mamma, en doula eller ngn annan) vet om hur du reagerar i stressade situationer, hur du vill bli förlöst etc. Ett så långt brev som det ovanstående tror jag knappast nån hinner läsa, och de kommer definitivt inte komma ihåg nåt av det eller vem det var som ville vad. Herregud, tänk om alla föderskor hade en uppsats med sig in...
    Det är faktiskt professionell personal ni blir omhändertagna av, de vet att du aldrig gjort det förut o de har hanterat förlossningsrädsla förut. De vet vad som behöver göras o är det något mkt speciellt som de behöver veta så står det oftast i er MVC journal.
    Allt annat kan ert "sällskap" upplysa om.

/therese, småbarnsmamma

• Nina

Men hur ska de hinna läsa ett sååååå längt brev? Inge illa menat jag tycker verkligen att alla ska skriva upp sina önskemål men jag kommer nog bara att skriva ett väldigt kort och koncist brev...

Kram
    Nina

• Jala

Visst skulle jag gjort brevet kortare om jag kunnat, men om det ska vara någon mening så måste jag nog ha med det som är viktigt för mig. Och nog 17 ska väl någon ha tid att läsa igenom brevet under en kanske dygnslång förlossning - min barnmorska läste det på 2 minuter. Inte kan jag tänka mig att de läser så mycket mer långsamt på en förlossningsklinik, än någon annanstans.

Jag tror inte heller det är så svårt att komma ihåg det skrivna, det ger nog snarare en ganska klar och tydlig bild av vem jag är och vad jag kan tänkas känna inför olika saker - så klart kan ingen komma ihåg allt som står där, men det är ju inte heller meningen. Meningen är ju snarare att det ska finnas skrivet och att man ska kunna få en bild av hur jag skulle vilja ha en förlossning, eller hur jag inte skulle vilja ha den. Tror också att det kan vara ett bra stöd för min man - kan kanske hända att han drabbas av stora skälvan om något händer och inte alls kommer ihåg hur jag ville ha det med något specifikt.

• Jala

Det verkar f.ö vara stora regionala skillnader (eller vad det nu beror på) angående det här med förlossningsbrev - där jag bor uppmanas vi (jag och de jag känner och hör talas om) att skriva ett slikt brev, både av mvc och förlossningsklinikerna.

• Mjölkhem

Hej Jala!
    Jag bor inte i STHLM utan i Malmö, kanske hade förlossningsbreven inte nått de eftersatta provinserna ;) för sju år sen då min son föddes. Har precis kastat mig in i planera-barn-svängen igen och inte hunnit uppdatera mig om hur det är nu.
    Missförstå mig rätt: jag tror att det är till STOR hjälp för dig, din man och inte minst ditt barn att du/ni tänkt genom och verbaliserat era tankar kring det här. Jag blev bara häpen av brevformen vilken jag tyckte det skulle bli svårt för personalen att trycka in i sitt schema. Som Therese skriver torde ju en del av de saker brevet tar upp även stå i din journal och en del *borde* täckas av deras professionella hållning. (Tror exvis inte att du behöver oroa dig för att behöva vakna ensam ur narkos.)
    Men som sagt tror jag att det är BRA att man tänkt genom de mer praktiska förlossningsrelaterade frågorna (sen HÄNDER det ju att man ändrar åsikt om exvis smärtlindring under pågående förlossning!).
    Fler som har erfarenhet av förlossningsbrev?
    Kram /m

• Happy  bf 4 Dec 03

Har ingen aning om hur det funkar i Sverige, men har i England sa ber dom alltid en att skriva en "Birthplan" infor forlossningen sa att dom vet hur du vill ha det och lite "historia". Sjalv tycker jag det later som en bra ide, eftersom jag tror det kan vara latt att glomma att namna nat nar det ar dax, och da vet jag att dom kan lasa om hur jag helst skulle vilja ha det under forlossningen, men sjalvklart sa far man andra sej!!

Svar på tråden Mitt förlossningsbrev