• Fru Fräs

Ni som nyligen fött på Södertälje Sjukhus!

Jag ska snart föda på Södertälje Sjukhus och är jätteintresserad av att få ta del av synpunkter och erfarenheter av Er som nyligen fött barn där.
    Vad var bra? Dåligt? Något särskilt att tänka på? Hur upplevde ni miljön? Hur var personalen? Fick ni familjerum? Låg ni på vanliga BB eller BB+? Vad gällde för syskonbesök?

Vill också gärna veta vad som "ingår" just på Södertälje BB och vad man bör packa med sig inför förlossningen och BB-vistelsen, blöjor, bindor, kläder osv. Det verkar vara så olika på olika ställen.

Dela gärna med er av just era erfarenheter vad gäller Södertälje förlossning och BB!

• Svar på tråden Ni som nyligen fött på Södertälje Sjukhus!
  • Gestilja

Jag födde där för 11 månader sne, och ska föda där igen om 5 veckor

Tyckte det var jätte bra där. Blev väl omhändertagen, personalen var väldigt omtänksam och lyssnade på det jag sa. Föreslog olika smärtstille val, berättade om allt (jag ville det).
    Inne på förlossningsrummet finns det cd-spelare om du vill ha musik, finns ett rum med badkar tror jag.

Vi fick familjerum efter en halv dag (alla var upptagna när vi hade fött). Låg på vanliga BB, personalen kom alltid och presenterade sig om det var nya. Sa till att det fanns mat, kom ganska direkt om man ringde på dom. Vänliga!
    Fick inte vara några besökare när jag låg där, pga rs viruset, men jag var under den där perioden när det var extra försiktigt för det.

Blöjor fanns där, bindor mm. Finns stora rockar, "nattlinnen" man får låna (supersköna).
    Finns även för barnet (inte snygga men jaja).

Bara att fråga om du undrar något mer

Theo 070424 + tösen i magen bf 080428
  • Abessiniern

Jag gjorde kejsarsnitt på Södertälje sjukhus i slutet av oktober 2007, så förlossningen har jag inte så bra koll på. Vi låg på vanliga BB, eftersom man inte blir placerad på BB+ efter snitt. Vi hade familjerum i 3 dygn och min man var kvar hela tiden. Man får egentligen bara ha familjerum två dygn och det brukar de vara hårda med. Men när vi var där hade de flera rum lediga och det var låg beläggning, så de tyckte inte att det fanns anledning att köra hem min man. Men man kan inte räkna med att kunna ha familjerum mer än två dygn.

Man får obegränsat med bindor och blöjor och det finns landstingets bebiskläder som man får använda.

Vi tyckte att det var jättebra på Södertälje BB, personalen var jättebra och vi fick mycket stöd och uppmuntran.

• Fru Fräs

Tack för att ni delar med er!
    En sak jag tänkte på nu är mat och dryck till pappan? Hur gjorde ni med det? Ingår det mat även till pappan om man ligger på familjerum? Efter förlossningen, innan man hamnar på BB, om cafeterian inte är öppen, hur gör man då om pappa är sugen/hungrig/utsvulten?

• Gestilja

Ligger ni i familjerum ingår mat även till pappan.
    Vi hade lite godis och frukt med oss ifall han skulle svälta efter förlossningen. Men nu hade jag en så lång förlossning så han var nere och köpte mat under förlossningen, (köttfärspaj för att vara helt ot )
    Theo föddes 00.02 så kafeterian var ju stängd då, men han hade redan ätit lite plus att vi hade lite smått att äta på.
    Fast han var för upptagen av Theo, samtidigt som jag var iväg och duschade.

Theo 070424 + tösen i magen bf 080428
  • Fru Fräs

Någon mer som fött på Södertälje?

• dagdrömmaren

Jag födde där den 28 jan i år. Underbar förlossning med underbart stödjande och kompetent personal. Hade en mycket bra barnmorskestudent samt en "äldre" barnmorska som också otroligt bra. Mysig, harmonisk miljö som gjorde att jag ej kände att vi var i ett förlossningsrum.
    Min man blev erbjuden mat under förlossningen men det var nog lite undantag då det blivit över.
    Bodde i familjerum. De flesta som fött gick i vanliga mys-kläder och inte i sina bb-rockar. Som ovan redan skrivit ingick blöjor, bindor och nät-trosor. Telefon fanns på rummet.

Vi är så glada att vi valde Södertälje! Har fött på Danderyd innan och tyckte det var bra men nu efter att ha fött på Södertälje så måste jag erkänna att Södertälje upplevde jag som mycket mer personligt och charmigt. Det kan förstås ha att göra med själva förlossningssituationen och bemanning mm vid given tidpunkt.

Lycka till!

• Rödklint

Födde där i dec. Glöm inte att säga till direkt om familjerum om ni vill ha det. Vi blev skickade dit istället för sös och hade ingen koll alls på Södertälje. Så efter förlossningen fick vi veta att det inte fanns familjerum till oss då vi inte bett om det. Nu löste det sig efter lång väntan, men det kan vara värt att tänka på.

Vi var supernöjda med förlossningen, men när den var över blev det sämre. Först fick vi vänta i över 1 timma på fikat och sedan fick vi ligga kvar i förlossningssalen i 4 timmar innan vi fick komma till salen. På BB sen kände vi oss bortglömda. Vi bad om hjälp med saker och blev helt ignorerade trots att vi frågade eller försökte fråga flera gånger.

Mat till mannen ingår endast om ni har familjerum. Bor ni på sal så kan han få om det finns över, vilket det inte brukar göra.

Under tiden vi låg där så var vi verkligen missnöjda, men sista kvällen kom det en underbar BM och en fantastisk sköterska som tog sig tid med oss och hjälpte till med amning och allt. Så det är nog väldigt personberoende på hur man blir behandlad.

Hoppas jag inte har skrämt dig nu Lycka till!

• Raggar Petra

Jag har fött 4 av fem barn på södertälje sjukhus åren 94,97,04,03 alla gånger har jag blivit väl omhändertagen.Det femte barnet född 93 föddes på huddinge för hon var för tidigt född annars har jag fött på Södertälje sjukhus också.Det finns bad olika hjälp medel och väldigt bra personal tycker jag.Lycka till med bebisen.

• Raggar Petra

Jag tror inte att du behöver ha me så mycket direkt någon av dina nära och kära kan komma upp med kläder till dig och den lille senare.Hygien artiklar är bra ev tidnignar m.m.
    Ring och fråga om du måste ha med blöjor det kan ha förändrats eller kläder men jag tror att de står för sånt när du är inlagd.
    Lycka till nu vill du veta mer så kan du kika in på min sida och skriva.

• memme1983

ÅK INTE TILL SLAKTHUSET!! Födde på Stälje sjukhus för 2 veckor sen och det var det värsta jag varit med om. Jag hade gått över tiden med 14 dagar och skulle bli igångsatt,så det första som ända när jag kom dit var att hon som tog emot oss var väldigt otrevlig, sen blev jag igångsatt kl 08:00 och första tiden gick bra, dem tog hål på hinnorna så att vattnet gick och sedan började värkarna, problemet var bara det att min dotter låg med ansiktet uppåt så det blev en oerhört lång och jobbig förlossning, från kl 18:00 var jag helt öppen men min dotter ville inte komma neråt när kl var 21.00 så tycket dem att jag kunde prova börja krysta fortfarande hände ingenting, fick fortsätta krysta till kl 00:00 när dem bestämde sig för att prova sugklocka för att se om hon kunde rubbas, dem provade sug klocka på 4 värkar och ingenting hände, då efter 16 timmar skrek jag att nu får ni faan ge er, och jag fick göra ett akut kjesarsnitt. När snittet var fördigt vid 01:30 så låg jag på uppvaket, (jag var inte sövd), tänkte att jag skulle säkert ligga där i ca en timme, jag frågade hela tiden om min dotter och min man men ingen visste något, efter SEX timmar fick jag komma upp och se min dotter och fick då veta av min man att hon legat i kuvös under hela tiden, han hade även frågat om han fick komma ner till mig men det fick han inte. När vi kom till bb avdelningen så hade vi inte valt familjerum utan ett "enkelt", men min dotter slutade andas och blev helt blå vid tre tillfällen under dagen och sköterskorna sa bara att det är ingen fara med henne, jag bad dem att vi ville ha ett familjerum ändå pga att jag var livrädd att sova själv med min dotter när hon fick såna anfall och jag inte kunde ta mig ur sängen pga av mitt snitt,, jag sa att min man kunde sitta på en stol om det var så bara han fick stanna men sköterskan bara fnyste åt mig och sa att det inte fanns några familjerum och gick ut. Jag blev jätte ledsen och började grina och när hon kom in igen så bara ignorerade hon att jag var ledsen och nästan skrek åt oss att vi fick väl ta det här rummet då.. då fick min dotter ett nytt anfall och jag sa gråtande att jag ville tala med deras chef, hon sa att det inte fanns någon chef/ansvarig på helgerna sen gick hon ut.. min man fick ta med sig våran dotter ut för att få tag på barnläkaren som jobbade då och efter hans bedömning så fick vi åka med ambulans upp till huddinge istället och det var det bästa som kunde hända, där var dem helt underbara, jag hoppas att du väljer ett annat sjukhus för nästa gång kanske det går ännu värre.. dessutom hade dem mage att skicka en räkning på 320kr för ett familjerum som vi inte äns fick ju...

• Fru Fräs

Oj shit, memme 1983, vilken skräckhistoria!! Det låter ju inte klokt! Hoppas det inte är representativt för hur det brukar gå till. Tack ändå för att du delade med dig.

Ni andra verkar ju mer nöjda och det är ju skönt att höra. Jag har inga planer på att åka någon annanstans än Södertälje, min förra förlossning gick väldigt snabbt så vi har nog inte tid att välja en förlossning längre bort.

Tack till er alla som svarat!

• 4mama

Hej!
    Jag har fött mina 3 barn på Södertälje och väntar nu mitt 4e och antar att det blir där då med. Och det hopppas jag för jag har varit nöjd alla gånger. Med mitt andra var det lite rörigt och jag fick åka hem dagen efter (ca 30 tim senare) eftersom det var så överbelastat, baby boom!!
    Men det gjorde inget för vi mådde bra.
    Men jag har inte en enda gång upplevt det som att jag velat föda någon annanstans.
    Jag tror att man ibland kan ha otur att vara där över helgen och att det kanske finns extra personal och det blir lite annorlunda.
    Men det som memme1983 var med om låter absolut inte roligt men jag tror att det var ren otur. Är iallfall inte något som händer ofta. Vet många som fött på S-tälje och har inte hört något sådant tidigare.
    Visst kan det vara lite skillnad på personal, när och belastning osv men i det stora hela tycker jag att du kan känna dig trygg.
    Det gör iallfall jag när jag nu väntar mitt 4e barn och "planerar" att föda där....
    Lycka till!!!

• natyjavi

Jag födde min lilla 7veckors bebis på s-tälje sjukhus.
    Både jag och min pojkvän tyckte att det var vääldigt bra, väl omhändertagen, jag hade med mig ett förlossningsbrev där jag skrev att jag helst ville köra profylax och med alt. lustgas...
    BM hjälpte mig jäätte mkt då det gällde andningen,peppade för fullt.
    Så fick jag lyxigt nog ett stort rum med badkar och cd-spelare...det var det jag önskat men inte hann be om.
    Så badade i badkar från 5cm -8cm det var verkligen ett smrätstillande effekt pga att man känner sig tyngdlös till viss del.

Så jag kom in 14,00 och bebisen var ute 20,30(började hemma lite svagt med fv kring 08,30.)

Sen tog vi familjerum där vi stannade från fredag- måndag med mat för både mig o pappan.

Det trevliga var att de presenterade sig efter varje skiftsbyte och kom ganska snabbt och trevligt då man ringde på klockan.
    inga frågor eller tveksamheter som nyföderska var dum att ställa de.

T o m matpersonalen kom om du inte varit och tagit din mat under luch/middagstiden, de frågar om de ska spara maten i kylskåpet eller inte.

Du kan vara väldigt lugn, det kommer nog att gå bra och var bestämd med vad du vill ha. Ditt ord e deras lag hahahah

Svar på tråden Ni som nyligen fött på Södertälje Sjukhus!