Namnet Elias?
Har en fråga gällande namnet Elias. Är det muslimskt namn eller? Enligt vissa så är Ilias muslimskt men inte Elias? Stämmer det, vad händer om man tar Elias istället? Tappar det då själva betydelsen (muslimskt) eller?
Har en fråga gällande namnet Elias. Är det muslimskt namn eller? Enligt vissa så är Ilias muslimskt men inte Elias? Stämmer det, vad händer om man tar Elias istället? Tappar det då själva betydelsen (muslimskt) eller?
För mig låter Elias mer som ett judiskt namn?
Meaning & Origin
Elias is a Latin boys name.
The meaning of the name is `The Lord is My God `.
Where is it used?
The name Elias is mainly used in Greek, Spanish, Portuguese, Finnish and in Hungarian
I min namnbok: att välja namn.av B. Wahlströms
står det att Elias är ett bibliskt namnmed betydelsen:
"Jahve är min gud"
mvh Anki
Adella
Jag svarade på din fråga i den andra tråden
Elias var en profet, frid vare över honom och han är nämnd med namn i Koranen.
Min morbror stavar sitt naman Elyas så stavningen har nog ingen betydelse vad jag vet
Stavningen har ingen betydelse, folk som heter abdullah, abdella, abdolla, Abdilallah, har ju knappast någon förändring i meningen av namnet...
Elias var en profet, på arabiska Ilyas. Man kan använda det som man vill, inget är ett måste. Precis som moses eller moosa.
Haraas
Moses är inte arabiskt och ej heller islamiskt. Mose på arabiska står i Koranen och på hebreiskan uttalas det Moshe.
Alltså, jag sa inte att stavningen som västerländskt är arabiskt?
Jag sa att det är lika lite skillnad på Moosa som Moses, om jag vill att mitt barn ska ha namnet Moses så är det efter profeten, det är inget måste att stava det som Moosa bara för att det uttalas så i koranen...Många stavar sina namn olika som exemplet med Abdullah.
Samma sak med Fatima, Fadime, Fatuma, Fatma samma namn olika stavningar beroende på språk.
DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-04-09 15:22:04 följande:
teek taak skrev 2008-04-09 20:48:20 följande:
DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-04-10 10:02:51 följande:
teek taak skrev 2008-04-10 10:26:01 följande:
DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-04-10 11:07:26 följande: