• E L I

laktosintolerans hos små barn! HJÄLP!

Ni som har barn som är laktosintoleranta hur yttrar det sig?
    Hur upptäckte ni det och hur gammalt var barnet då?

Vi har en son som är 1½ år och har egentligen sedan han var nyfödd varit kass i magen. Först var han förstoppad och gasig och grinig och skrikig fram till han var 6 månader (då vi slutade med ersättningen eftersom han mådde så dåligt) då blev magen bra och han var hur glad och mysig som helst.
    Sedan började han dagis i höstas och fick efter någon månad börja med mjölk, mackor, fil, keso etc. Då blev fick han en grym illaluktande diarré med väldigt konstig färg på. Han var trött och grinig och nästan lite tendens till feber.

Var hos barn och fick rådet att köra laktosfritt. Han blev bättre efter 2-3 dagar och helt bra efter ca 3 veckor. Sedan skulle vi börja med laktos igen enligt doktorn eftersom de tror han har bara tillfällig laktosintolerans eftersom det är så ovanligt att ha det när man är under 4 år.
    Då blev han direkt dålig. Efter 1 dag fick han 41 graders feber (bara över dagen), trött, grinig o diarré. Så nu får han laktosfritt igen sedan några dagar.

Blev era barn väldigt trötta? (vår son kan sova 3-4 timmar på dagen och ändå 12-15 timmar på natten och det är ju inte normalt för en 1½ åring!)
    Han verkar inte ha mycket gaser men däremot stor uppblåst buk samt väldigt grinig!!
    Vad tror ni?? Vad skulle ni göra??

• Svar på tråden laktosintolerans hos små barn! HJÄLP!
  • Nufsan

Ger du honom mjölkfrikost eller laktosfri? Det är stor skillnad.

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Sara Li

Man kan göra tester på vårdcentralen för att ta reda på om ens barn är allergiskt mot någon föda. Det tycker jag ni ska göra, inte låta honom gå med detta längre!!!

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • E L I

Laktosfri enligt läkarens rekommendationer.
    Har inte testat mjölkfri kost än.

Vad tycker du det låter mest som, laktosintolerans eller mjölkprotein allergi?

• snart tre

Men att vara laktoskänslig och allergisk mot mjölkprotein är ju helt skilda saker - och det är extremt ovanligt att små barn är laktoskänsliga. Däremot är det vanligt med allergi mot mjölkprotein när de är små. Din son är förmodligen allergisk mot mjölkprotein och då tål han ingen mjölk alls. Hur har de testat? Pricktest och/eller blodprov? Pricktestet är inte helt säkert - det kan visa neg trots att allergin är kvar.

Min son fick diagnosen vid sex månader - han var skrikig, ledsen och kräktes. Ersättningen (halvammade bara pga strul) gjorde att han blev allergisk mot mjölkprotein, vilket höll i sig tills han var två år då läkarna friskförklarade honom och vi fick mycket försiktigt införa mjölk igen. Har märkt att han fortfarande är småkänslig så vissa saker, som t ex välling, kör vi fortfarande mjölkfritt med.

• Michan

Hej, Min dotter har inte haft problem med magen föräns hon började på dagis, där kom det diarrér, illaluktande dessutom, trött hängig osv. Fick höra från BVC att de växer bort inget att göra...i ett halvår gick vi med att vara på dagis 1-2 dagar hemma 3-5 dagar osv...tills slut blev jag arg kontaktade läkare själv ej via BVC...fick då rådet om Laktosfritt. En vecka efter vi startat laktosfritt så är min dotter bra i magen, det luktar och ser ut som de skall....

Jag var nästan tvungen att "Hota" med att gå till Barnmottagningen för att BVC skulle få Ärsle ur vagnen å göra någe å hjälpa oss. Läkaren vi kom till ansåg att hon hade så Stark Laktosintolerans att det inte behövdes testas, å så...

• E L I

Sara Li skrev 2008-03-20 12:46:54 följande:

Man kan göra tester på vårdcentralen för att ta reda på om ens barn är allergiskt mot någon föda. Det tycker jag ni ska göra, inte låta honom gå med detta längre!!!
    Ja det är det jag blir så irriterad på!!
    Vi har ju gått via bvc till barn medicinsk mottagning. Vi har varit på utredning men ändå vägrar de testa på ett medicinskt sätt i stället för att vi ska pröva oss fram, känns inte bra på ett så litet barn som inte kan tala om hur han mår

Men jag får väl kräva det nästa gång jag pratar med bvc!!
    Vad gjorde de för test på ert barn?
    De har tagit test för gluten på vår son men det visade inget!
  • Luddvar

Min dotter blev laktosintolerant efter en magsjuka när hon var ett och ett halvt år. Det började med att hon liksom inte blev bra i magen. Det var inga vattniga diareer utan mer fluffigt men löst. Hon fick magknip efter att hon ätit och vi sökte hjälp. De tog blodprov som inte visade på något men läkaren tyckte vi skulle köra laktosfritt ett tag för att se.

Precis som för er så blev hon bättre snabbt men riktigt bra i magen , normalt bajs alltså, efter ca en månad. Nu är hon 3 och ett halvt år och tål ännu inte laktos. Vi testar ibland men hon får magknip efter ett litet tag och får springa på toaletten.
    Min dotters symptom är magknip och diaree som sagt men jag känner en vars son blir trött och hård i magen av laktos så det är olika hur man reagerar.
    Jag skulle prata med läkare och be att testa men sen skulle jag absolut köra på laktosfritt eftersom han mår bra då. Laktosfria varor är lätta att hitta och det finns nästan allt.

• snart tre

Vi fick tjafsa i flera månader med vårt bvc innan vi fick en remiss - trots att sonen kräktes, hade utslag och var skrikig. De tyckte vi skulle smörja bort eksemen och menade att allergier inte förekommer innan sex månader. Skitsnack! De är ofta extremt dåligt upplysta på bvc och så fort vi fick komma till barnmottagningen och de konstaterade att sonen var allergisk skämdes bvc-tanten som en hund när jag ringde och berättade. Jag var skitsur!

Så stå på er och bråka med dem annars kommer man ingen vart. Gå till er husläkare om de inte kan hjälpa er - de brukar vara bättre!

• E L I

Jo vi kör helt laktosfritt igen och kommer göra det tills de tar ett test på honom för jag tycker inte det är rimligt att han ska behöva stå ut med framför allt sin trötthet och grinighet (som vi tolkar som ont i magen eftersom han är så liten o inte kan säga till).

Mjölkproteinfritt? Några råd om hur man gör då? Finns det något liknande mjölk fast helt fritt från mjölkproteinet som man kan testa? Soyamjölk?
    Gröt äter han redan mjölkfritt för det var det enda utan laktos vi hittade och han gillar den. Men vällingen funkar inte alls så då får han låglaktos, men bara 1 gång per dag och då ca ½-1 flaska.

Svar på tråden laktosintolerans hos små barn! HJÄLP!