• Jordgubbssmak

Hur mycket pengar får din tonåring?

jag har en just nu en het disskusion med min dotter och skulle vara jättetacksam om ni ville svara på följande:
    Hur mycket får ert/era barn i månads eller veckopeng?
    Vad ska det räcka till?
    Vad får dom utöver det? Kläder/godis/mobil osv.
    Vad ska dom gör för att få pengarna?
    Är ni gifta eller ensamtående och hur anser ni att er egen ekonomi är?

TAck för många svar snabbt!

• Svar på tråden Hur mycket pengar får din tonåring?
  • Alle

Hur gammal är hon?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Majsan70

Vi går enligt Swedbanks rekomendationer vad gäller fickpengar.
    Min 13 åring får 400 kronor per månad och min nästan 16 årige son kommer få 800 kronor per månad från o med april då hans fyller.

Detta är nöjespengar eller hur jag skall säga. Jag står för deras telefonabonnemang och där får de ringa för 100 kronor per månad vardera och överstiger de den summan får de betala själva. ( har aldrig hänt!)

Jag betalar oxå alla deras fritids aktiviteter, de får varsin tidningsprenumeration var samt att jag står för alla hygienartiklar som är inom det normala. Självklart köper jag även kläder.

Vi har inga som helst krav för dessa pengar eftersom jag anser att man som familj tar ansvar för det dagliga tillsammans ändå.

Jag är sambo, men han är inte pappa till mina barn så jag står för alla deras kostnader på egen hand. Vi har väl ganska hyfsad ekonomi skulle jag tro.

• Nandez

Dottern som är 14 år får 400 till nöjen samt att vi fyller på hennes mobil. Sen så kan hon få lite mer mellan varven. Vi har inga flera barn hemma. Hon ska ha en någorlunda ordning på sitt rum.

Längtar efter våren.
  • emcjoh

Studiebidraget är hennes egna pengar att förfoga över.Då får hon köpa de mesta kläderna själv, även om jag betalar skor el. stövlar resp. vinterytterkläder. Har hänt att jag bidragit med pengar att ladda på mobilen med.

• jenny99

Kravet var ingen skolk och ordning på rummet.

Som 14 åring fick de 350 kronor till nöjen per månad.
    Som 15 åring 450 kronor till nöjen och fika på stan och fylla på sitt kontantkort.

Som 16 åring cirka 700 kronor,till nöje,fylla på sin mobil,klädelsplagg,fika på stan mm.
    Som 17 åring fick de hela studiebidraget,och då fick de helt själva ansvara att det räckte till mobilen,nöjen,kläder,skor,fika eller ute mat (om inte vi alla åt gemensamt,då betalade självklart vi).

Det enda vi stod för var vinterjacka och busskort.

Nån gång per år tog jag med ena tonnåringen (både fast olika dagar) för att shoppa kläder enbart till henne.Då köpte vi ett större lager,som jag betalade,för cirka 1200-2000 kronor.
    Det älskade bägge två.

Jag är gift med barnens pappa och vi har alltid haft bra ställt.
    Men jag har alltid velat att mina barn ska kämpa för sina pengar,inte ta allt för givet och sen förtjäna dom och vara sparsamma.

• emcjoh

Glömde tillägga att min dotter är 16år.

emcjoh skrev 2008-03-20 15:31:49 följande:
    Studiebidraget är hennes egna pengar att förfoga över.Då får hon köpa de mesta kläderna själv, även om jag betalar skor el. stövlar resp. vinterytterkläder. Har hänt att jag bidragit med pengar att ladda på mobilen med.
  • Nandez
    Jordgubbssmak skrev 2008-03-20 15:32:50 följande:
    Nej för guds skull hon är 15! Jisses glömde att hon fyllt år i år *S*
    Hi, hi .

Dottern delade ut reklam i höstas-vintras. Nyttig lärdom.
    Längtar efter våren.
  • Jordgubbssmak

Min dotter jobbar också, hon tjänar ca 5000-6000 per termin.
    Jag betalar hennes mobil, de kläder som kan anses "nödvändiga" sen handlar hon massa massa själv för hon är helt klädgalen!
    Jag handlar läsk o chips o godis osv, är det nått speciellt som smink osv brukar jag stå för det om det är nått som behövs.
    Hon har busskort betalt, och får en hel del kläder och pengar av sin pappa med.
    Jag är ensamstående med 2 barn och studerar, så ekonomin e inte den bästa precis, och hon tycker det e skitkasst att hon inte får sitt studie/barn-bidrag själv!

Svar på tråden Hur mycket pengar får din tonåring?