• Hildis

Luftfuktare och små barn?

Både jag och min 2-åring har varit så förkylda och irriterade i halsen ända sedan januari och det är väldigt låg luftfuktihet nu och jag misstänker att det påverkar (förutom alla dagisbaciller då...).

Funderar på att skaffa en luftfuktare men har hört att det inte ska vara bra för små barn. Är det någon som vet mer om det? Jag är också intresserad av att veta hur små barn det är fråga om och varför det skulle vara dåligt, om någon skulle ha en aning.

Så tacksam för all info jag kan få!

• Svar på tråden Luftfuktare och små barn?
  • Ananda

Ååå, vilken bra fråga..

Det skulle jag också vilja veta, så jag puffar litet för denna tråd. :)

• rileysmom

Hmmm, här i USA är luftfuktare rekommenderade för små barn när de är förkylda... (Cool mist air.) Vi har en i Rileys rum på vintern när luften inne blir torr och det hjälper henne defintivt när hon är täppt i näsan. Ibland får man helt motsatta riktlinjer beroende på vilket land man bor i, man får nog köra med egen instinkt ibland.

• rileysmom

Ps. luftfuktaren ställer vi undan på dagen så Riley inte kan få tag på den.

• Neko

Risken är väl att det kan bli mögel och sånt som trivs bättre i fuktig luft?

• rileysmom

Det var jag också orolig över men så länge rummet är ventilerat och man använder en som kör med kall luft så ska det inte vara någon fara för mögel.

Svar på tråden Luftfuktare och små barn?