• Kojelli

Midjemått eller BMI?

Hej!

Jag har ett BMI på 22 (69kg 176cm) men har ett midjemått på hela 94 cm!!! Man ska ju ha max 80cm enligt hälsorek. men hur ska jag göra som har normalvikt? Ska jag gå efter BMI eller mått på midjan?

• Svar på tråden Midjemått eller BMI?
  • juzze

Mäter du verkligen på rätt ställe då? Man ska mäta där man är som smalast, en bit ovanför naveln.

• Kojelli

hmm jag tror det... finns nån bra bild eller nåt?

• aktuelle

ska man inte mäta i navelhöjd?

juzze skrev 2008-03-20 18:47:31 följande:
    Mäter du verkligen på rätt ställe då? Man ska mäta där man är som smalast, en bit ovanför naveln.
    - IRMA Dec 2006 och Helge 18:e Januari 2008! -
  • Kojelli

ja jag har mätt över naveln iaf...

• Kojelli

men jag har också allt fett på magen och inget på ben och rumpa, så har jag alltid sett ut totalt okvinnligt, men men

• juzze

Nej man ska inte mäta midjemåttet över naveln. Man ska mäta där man är smalast, det är där midjan sitter. Det brukar vara några cm ovanför naveln.

Vet inte om det finns någon bra bild, men försök känn efter var du är smalast, det är det enklaste tipset jag kan ge dig. Det låter väldigt konstit med ett så stort midjemått med det BMI du har.

• Kojelli

ok där jag e smalast har jag bara ett par cm över 80....så jag antar att jag har ett ok mått...men mag-måttet däremot! *puh*

• juzze

Då behöver du inte oroa dig, för det är 88 cm som rekommenderas som max-midjemått för kvinnor, inte 80.

• drömhus

Dessutom är det väl rätt vanligt att magmusklerna tänjs ut när man varit gravid? En normalviktig behöver inte alls se "smal" ut efter att ha fött barn trots att vikten är tillbaka. Jag har en vän som har det så. Det råd hon har fått är att helt enkelt träna magen...

Svar på tråden Midjemått eller BMI?