Jobba som förskollärare men utbildad grundskollärare?
Ja, som rubriken säger... Är det någon här som har jobbat/jobbar som förskollärare trots att ni egentligen är utbildad annan lärare? Som de flesta vet är arbetsmarknaden allt annan än ljus för grundskollärare, samtidigt som det finns ett stort behov av lärare på förskolan. Därför har jag nu sökt två tjänster på just förskolan, en fast tjänst och ett vik. Det sägs att man inte kan bli fast anställd om man saknar behörighet, som ju i mitt fall stämmer, men skulle jag ha chans att få ett vik, eller till och med en fast anställning, skulle jag gladeligen läsa till ämnen för att även få en examen mot förskola (kan man bla göra i Malmö).
Skulle vara intressant att höra ifall det finns fler här inne som arbetat/arbetar på förskola, trots annan examen, och i så fall få höra era tankar, erfarenheter och kanske råd kring detta. Det jag är mest intresserad av är ju förstås om förskolor runt om i landet anställer sådana som saknar "fel" lärarexamen (om så bara för ett vik.)
Det här inlägget blev en aning flummigt känner jag, men jag antar att mitt budskap går fram ändå