• firhilwen

*Jag har åkt på bihåleinflammation

Jag har åkt på bihåleinflammation som det känns, är som förkyld i hela huvudet. Det jag undrar är om man har bihålor i nacken på båda sidor om "kotfästet" för det hugger till nåt infernaliskt när jag böjer mig ner...

Snälla nån som kan berätta för mig om det är nåt jag absolut måste söka vård för eller om jag kan bota mig själv på nåt bra sätt?

Ska väl tillägga att jag är gravid i v26 oxå...

*host host*

• Svar på tråden *Jag har åkt på bihåleinflammation
  • SC o EP

Ett tecken på bihåleinflammation är just att det gör ont när man böjer sig ner.

Är inte det bästa att gå till en läkare som kan kolla? De kollar med UL och det går fort.

• gummalottan

www.mpa.se/workshops/reko/rinosinuit.shtml

En länk om du vill ta del av det senaste Kortfattat kan man säga att ont huvudet inte behöver vara bihåleinflammation, och att det inte är så många som behöver antibiotika.

Man har inga bihålor i nacken, hursomhelst!

• Tintomara

Stackars dig, det låter som om du fått bihåleinflammation. Jag var ständigt täppt när jag var gravid och åkte på ett antal bihåleinflammationer. Det enda som hjälpte var att spraya spraya spraya med nässpray och JA jag vet att man inte ska använda mer än 10 dagar men till och med min BM sa: Fortsätt så att du kan andas i alla fall! Så hör med läkare om du ska ha penicillin för denna bihåleinflammationen och se sedan till att försöka hålla "tomt" i bihålorna genom att snyta och spraya

• firhilwen

Tack för svaren! Blev förkyld förra helgen hastigt och lustigt (?), på grund av att de bygger om på jobbet så har vi en port som står öppen så i torsdags visade första tecknen på bihåleinflammation upp sig, fredagen var en plåga men efter att ha varit hemma i värmen över senaste helgen så känns den ju mycket mindre.

Jag har sår i näsan pga snuvan och snytandet, och nässprayen bär jag med mig konstant... Försöker att hålla det till max 4 doser under dygnet, för det är ju på kvällen/natten det är nödvändigast att få andas riktigt.

Idag har detta nya fenomen med nacken dykt upp och det känns som det gör när bihålorna är täta fast bak i nacken då...

Sambon suckade och ojjade sig över att "tänk om det är hjärnhinneinflammation" men det tror jag verkligen inte på!

Det är inte heller spänningshuvudvärk för det har jag haft ofta nog för att känna igen, och det känns ju mest bara när jag böjer mig fram...

Nåja, jag får se om jag lyckas samla på mig några ytterligare fenomen och söka läkare... Pencillin lär ju i alla fall kunna lindra det här...

SCoEP: Bor i en liten håla där vi har fler slaktare på vårdcentralen än riktiga läkare... Såna moderniteter som UL känner de inte till Då får man åka till akuten 7 mil bort för att få hjälp med riktiga besvär...

• ronja3

Kramizza

Vet du, jag tycker du ska ta dig iväg för att utesluta hjärnhinneinflammation. En väninna till mig började med en kraftig förkylning, bihåleinflammation som blev hjärnhinneinflammation. Jag skriver inte detta för att skrämmas, utan för att det är bättre att utesluta än att förvärra.
    Krya på dig!
    Kram Ronja

• firhilwen

Tack Ronja! Hade din väninna feber? Jag har inte fått nån sån än i alla fall...

Jag ska ringa VC i morgon på telefontiden och höra om man kan kolla upp det för mig.

Brukar så sällan vara sjuk så det är som en chock att behöva inse att nu är det nog dags att söka för det...

• Pink Rose

Du lär inte ha hjärnhinneinflammation, har haft det och du skulle ligga däckad om så var fallet.
    Har flera bihåleinflammationer per år, och det låter som du har det. Enkelt sätt att kolla om man har det är att dunka lite försiktigt över bihålorna, om du reagerar då så har man bihåleinflammtion, finns ju flera symtom som de redan har skrivit i tråden...

• milimina

man har visst bihålor i bakhuvudet!! jag led i flera år av upprepade bihåleinflammationer, tre-fyra gånger per år och där det var allra värst var just i nacken och baksidan av huvudet. men min läkare kanske var en kvackare då, som sa att man har bihålor även där?

fråga om du kan få avsvällande tabletter istället för penicillin... det hjälper faktiskt bättre då det gör att mkt av svullnaden lägger sig. jag tar avsvällande när jag känner att det är en infektion på gång och då lägger den sej oftast igen direkt.

• firhilwen

Tack för alla svar! Jag ska kontakta vc i morgon som sagt... Att jag har bihåleinflammation är jag rätt säker på, har haft det nån gång tidigare men inte så här... Men jag vet ju också att symptom och andra fenomen kan vara skumma då man är gravid.

Tack ännu en gång allihopa! Det är skönt att man kan få olika svar och synpunkter!

Kastar en hostig förkylningsslängpuss till er! Den är ju i alla fall garanterat smittfri!!!!

Ha det gott och gonatt, jag, nässprayen och vicksalvan ska nu gå i däck inför morgondagens pärs att söka vård vid slakthuset...

• versan

Ring och be att få komma till ett riktigt sjukhus ej till slaktarna.
    Har själv åkt ut & in pga av öron & bihåleinflamation m,m sen jag var barn.
    Jag har själv gått för länge med bihåleinflamation och det slutade med röta i skallbenet som krävde en 4 timmar lång opereration med efterföljande rekonstruktion av vänster öra och hörselnedsättning och tinnitus på köpet.
    Efteråt sa läkaren att man ska ALDRIG gå för länge när man har känningar av bihålerna.
    För det kan sluta jätteilla.
    O jag lovar jag mådde tjuvtjockt i 2 veckor efter operationen.
    En sak till man har 6 bihålor i skallen 2 under ögonen, 2 ovanför ögonbrynen, och 2 på baksidan av nacken.
    Och man behöver inte ha feber för att ha bihåleinflammation.
    Ps/ om du går via slakthuset så be att få en akutremiss till röntgen för att röntga bihålorna eller en akutremiss till öron på sjukhuset.
    Jag har själv gjort den missen att gå via slakthus och hjälpen där är obefintlig.
    Ps igen/ Rinexin tabletter är jättebra som är avsvällande för bihålorna och alla slemmhinnor.
    Man kan äta dom fast man är gravid oxå.
    Sen ska du be om slemlösande oxå så att du lättare kan snyta ut allt guck...
    Lycka till du har mina sympatier om du undrar över nåt så skriv.

• ronja3

Kramizza

Hur gick det??
    /Ronja

• firhilwen

Har varit och träffat läkare idag, han skrev ut en 10-dagars kur pencillin till mig.

Det var lite stressigt att hinna dit i tid bara, för de kontaktade mig vid 14-tiden idag (efter att jag mailat till dem), och talade om att jag hade en tid inbokad hos en läkare kl 15.00 bara 4,5 mil bort eftersom det inte fanns några läkare på min ordinarie VC denna vecka!

Men vi hann både hämta barnen och åka dit med lite tid till godo. Eländet var på tillbakagång men jag fick medicinen ändå eftersom det tydligen kan fastna ordentligt inne i huvudet om man har otur och då är enda utvägen att spola!

Så gissa om JAG tänker använda max vad jag får av nässprayen nu. Det var visst helt okay enligt den unge snygge läkaren jag fick träffa...

• mareld

Man har inga bihålor i nacken. Bihålor är hålrun i skallbenen och benen i nacken är massiva. Om man har bihåleinflammation brukar det göra ont om man knackar med fingeryopparna på ansiktsbenen precis ovan eller under ögonen. Det är väldigt ovanligt att man har inflammation i alla fyra, så det brukar göra ont på ett eller några ställen.

Krya på dig

• firhilwen

Läkaren jag pratade med i går visade en plansch där man tydligt såg att bihålorna kan ge smärta i nacken. Dock inte så långt ner som jag har ont utan mer rakt bak från där näsan sitter.

Lite onödig info kanske...

Svar på tråden *Jag har åkt på bihåleinflammation