• Mussebus

När kunde era barn sitta upp själva?

Låter som alla andras barn sitter så tidigt. Men min dotter är 5,5 mån och kan inte ens sitta i 1 sekund själv. Kan knappt få in henne i rätt position för hon bara lutar sig så mycket bakåt.
    Så när satt era små själva ordentligt?

• Svar på tråden När kunde era barn sitta upp själva?
  • Sowa1974

Idag satt han i 20 sekunder alldeles själv och rakt i ryggen (inte framåtlutad mot benen/fötterna alltså).
    Men det är första och enda gången hittills! Är 5,5 månad.

Jag vet inte när det är "normalt" att de sitter själva men inte behöver du vara stressad för det än?!

• verrron

Hittade det här på internet då jag sökte lite snabbt på när man brukar sitta:

"Snart kommer bebisen att sitta upp med stöd av en eller båda armar och vid sju månader kommer den förmodligen att sitta upp själv (vilket frigör händerna för undersökande verksamhet) och kommer sedan att lära sig vrida på kroppen i sittande läge för att nå saker i den omedelbara omgivningen. Eventuellt kan bebisen komma upp till sittande från magläge genom att lyfta kroppen på armarna. Vid åtta månaders ålder kan ditt barn förmodligen sitta helt själv utan stöd. Vid åtta månaders ålder kan 90% av alla barn sitta bra utan stöd."

Mina barn har dock suttit vid 4,5 mån..

• gustafssons

satte jag min tjej på golvet så satt hon en stund.. men hon satte sig inte up själv förän efter hon stog upp.. vid 7 månader...

• Tilda78

Min son kan sitta själv en bra stund och leka med saker. Det har han gjort i ca 2 veckor nu. Trillar givetvis oxå! Han är 5 ½ månad.

• Nikki S

Min dotter är snart 5 månader och kan sitte lite själv, ibland längre stunder och ibland kortare. Skulle aldrig våga lämna henne på golvet själv för så stadig är hon inte än.

• Disela

4 månader och en vecka.

(¯`°?.¸ ღ♥ Världens vackraste Amanda ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Jeanette1986

min son va 5mån. nu e han 6,5 mån och har precis lärt sig att sätta sig upp själv från magläge.

• BaraLillaIda
    Jeanette1986 skrev 2008-03-20 23:50:20 följande:
    min son va 5mån. nu e han 6,5 mån och har precis lärt sig att sätta sig upp själv från magläge.
    Oj!! Har du gjort något speciellt. Typ som att börjat "träna" honom tidigt eller det bara kom av sig själv??
    Min dotter är snart 3 månader och riktigt kämpar för att sätta sig upp.. Kan det vara så att hon kommer att vara tidig med det??
  • Netriosa

Min lille kunde sitta själv utan stöd när han var 4 månader. Dottern satt själv utan stöd när hon var ungefär 6 månader.

• Varja

Lillkillen satt själv när han var 5 månader....men han vänder sig inte...hmm

• Annsis82

6månader och 11dagar var min dotter

• Malinski79

5,5mån va min dotter när hon satt själv..Sitter själv å leker länge nu,hon är 6mån..Men vänder sig inte från rygg till mage än så tidigt med lite,sen me annat

• ploten

Vår son har lärt sig att sitta själv först nu när han är 9 månader, och då menar jag att han sätter sig själv från krypande eller stående. Vi har provat tidigare att jag eller min man sätter honom på golvet, och visst kunde han hålla balansen en stund, men han verkar inte intresserad av att göra något som han inte lärt sig på egen hand.

• 4 Före 30

Runt 6-8 månader kunde de första tre, fyran är 6 mån nu den 1:e och börjar väl sitta en liten stund... Nr tre kunde tyvärr sätta sig upp innan han kunde sitta själv, vilket var litet jobbigt...

Svar på tråden När kunde era barn sitta upp själva?