• Bella B

*Har precis upptäckt att jag har

Har precis upptäckt att jag har massa vitaktiga "knottror" långt bak på tungan *äcklad* Känner man på tungan där dom sitter känns det alldeles knottrigt lixom. Vad farao är det för nåt???? Känns inte så fräscht direkt... Min man kollade sin tunga och han hade inga så det verkar inte vara nåt som smittar i alla fall

Hjälp!!!

• Svar på tråden *Har precis upptäckt att jag har
  • Seahorse

Kan det vara halsfluss?

Har du ont i halsen?

• Seahorse

Om du får ont, kan du gå och ta ett halsprov.

• Julias mamma

Det är nog kanske vanliga körtlar(som i ditt fall sysns)....säkert inget farligt.

Halsflussblobborna brukar sitta på mandlarna....

• Seahorse

Tänkte bara på att när jag hade halsfluss hade jag även vita knottror på tungan,
    men det kan mkt väl vara som du säger Julias mamma.

• Seahorse

Tänkte bara på att när jag hade halsfluss hade jag även vita knottror på tungan,
    men det kan mkt väl vara som du säger Julias mamma.

• Bella B

Nä jag har inte ont i halsen...

Julias mamma - vadå för körtlar? Är det vanligt att de syns/sticker upp sådär?

Nån annan som vet????

• Bella B

Kan tillägga att knottrorna är ca 1 mm i diameter, alltså inga små prickar utan ser mer ut som minivårtor eller nåt... bläääää

• Tinis 77

Kan även vara svamp. Har du haft det länge? Om det skulle vara svamp så kan du börja med att ta wichy vatten på.

• Chania

Såna har jag alltid haft i munnen. Helt normalt!!

Men jag undrar också vad det är för nåt...skulle vara kul att veta.

• Chania

Det är ingen svamp eller sjukdom. Jag har inbillat mig att det är smaklökarna men det är mera min teori än fakta.

• Ylva 80

Låter som du hittat smaklökarna. Finns tre sorter om jag mins rätt. En lite större sort som är placerade som ett v långt bak på tungan. En mellan storlek som sitter utspritt över nästan hela tungan och de minsta som sitter på sidan av tungan. De två senaste kan vara svåra att se utan förstoring.

• Julias mamma

*skrattar lite* men inte för att vara taskig...

Kollade in min egen tunga och jag har också blobbor...men med samma färg som tungan...dom har nog alltid funnits där.

Man har nog körtlar på hela tungan men mer eller mindre synliga...
    Gå kolla det om du är orolig, men jag tror inte att det är något.

SEAHORSE: Jag har dock varit halsfluss-barn...men jag ska låta det vara osagt om man kan ha blobborna på tungan(varför inte)...mina har alltid suttit på mandlarna..

• Sezzan

Bella B, Det låter som tungans normala utseende. Längst bak hade du papiller som det heter. Det står upp som små vårtliknande pluppar. Dom ska vara där och kan ibland bli lite mer synliga beroende på vad du ätit, torrhet i munnen m.m. Ingen idé att jämföra sådär för det är inte säkert sambon har exakt som du.

Va stolt över dina pluppar du! Plupp plupp..

• Julias mamma

Och här sitter jag och babblar om körtlar...

Papiller lät mkt bättre..*ler*

• Sezzan

Det är nog körtlar men deras utseende gör att de kallas papiller.

• Bella B
    Ha ha ha! Jaså blobbarna kanske är helt normala då och jag ska inte dö i tungcancer snart då... Tack för alla svar, känns genast bättre! *s* Konstigt att jag aldrig sett dom förut....
  • Julias mamma

*skrattar lite till*

Det är ju inte alltid man står och begrundar tungans bakre partier...

• Sezzan

Kollar man i munnen så är det ojämnheter och pluppar lite varstanns. Tungan ska också vara pluppig där bak. Slemhinnan där bak är helt olik den främre delen av tungan. Och nu menar jag inte baken(ändan) utan vi är fortfarande i munnen. Kan va mer på ena sidan också.

Julias mamma, nää det är ju förgrömmat mörkt där. Kan inte ha vart tänt på länge.. *s*

Svar på tråden *Har precis upptäckt att jag har