• Alvi

VARFÖR har affärer (kläder och "sånt") så ologiska öppettider?!

Ärligt talat - hur många har möjlighet att handla klockan 10 på förmiddagen?! Eller klockan 14!?

Hur många slutar inte jobbet klockan 17 och måste välja mellan att äta middag eller att ta en sväng i affärerna eftersom de (iallafall här) stänger redan klockan 18?!

De allra flesta är väl lediga på helger, men då stänger affärer tidigare ELLER öppnar inte alls! Totalt ologiskt, och vansinnigt irriterande!! Skrikandes

BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • Svar på tråden VARFÖR har affärer (kläder och "sånt") så ologiska öppettider?!
  • tessan8micke

Håller med, jag undrar ofta varför det är såna öppettider.

Här är det visserligen öppet till 19 i de flesta butikerna, men jag tycker iaf att det är tidigt.

• Myrongen

De som jobbar i affärer kanske också vill ha ett liv? Inte så kul att jobba så att man knappt träffar familjen...

• Alvi
    SaddePadde skrev 2008-03-21 08:09:36 följande:
    De som jobbar i affärer kanske också vill ha ett liv? Inte så kul att jobba så att man knappt träffar familjen...
    Men då får man väl välja ett annat yrke! Det finns många som jobbar OB-tider, inte bara de i affär.
  • tessan8micke
    SaddePadde skrev 2008-03-21 08:09:36 följande:
    Ja men, om butikerna skulle ha öppet längre så jobbar ju inte samma personer hela dagen.
    Det finns alltid folk som vill/kan jobba senare på kvällen!
  • UmmAlina

Vilka tider önskar du att de ska ha öppet?

Jag jobbar i affär, dock inte klädaffär utan livsmedel.
    Det är inte speciellt roande att jobba våra pass.

Men skulle heller aldrig byta ut att jobba tex 7-16 eller 8-17
    och vara ledig på helgen. Man har verkligen inget liv då.

• Cia o krabaten

Haha, vi vill också ha ett liv och inte ha våra barn på dagis hela kvällen!

Vi stänger 18 och har jag tur hinner jag träffa dottern en timme innan hon slocknar!
    Nu har jag tur som har en papa till barnet som slutar 17 och kan hämta henne när jag jobbar heldag, men hon är nästan alltid sist kvar på dagis!!!
    Undrar vad folk jobbar med?

• Myrongen

Så sant... Vid närmare eftertanke skulle det nog i.o.f inte vara svårt att hitta ungdomar och barnlösa som vill jobba det sena passet.

• Mumin

Det känns ologiskt för oss som jobbar dagtid, men tänk på att det finns massor med folk som jobbar oregelbundet, t.ex:

läkare
    sjuksköterskor
    poliser
    brandmän
    discjockeys
    servitriser
    kockar
    bartenders
    chaufförer av olika slag
    fabriksanställda med skiftarbete
    etc
    etc
    etc

Det är nog minst lika många som jobbar så. Och för dem är det ju logiskt att gå på stan kl 10. Eller 14. Är själv gift med en "sådan" och det är superbra att han kan ordna alla ärenden medan jag är på jobbet. Det hade varit skitjobbigt om alla affärer hade öppet 16-22 tex.

• Alvi
    UmmAlina: Tjaa, kanske 13-20? 10-18 på helger. Öppet så gott som vanligt på helgdagar, då många är lediga och har chans att gå i affärer.

Jag vet att det inte är roande att jobba OB-pass, har jobbat 7-16, 15-21.30 och 21.30-07 många gånger. Men gillar man inte den modellen, får man - som sagt - byta jobb.
  • Cia o krabaten
    Alvi skrev 2008-03-21 08:11:33 följande:
    Men då får man väl välja ett annat yrke! Det finns många som jobbar OB-tider, inte bara de i affär.
    Helt ärligt blir det nog för dyrt då!
    OB blir ju massor mer i lön, vilket måste tjänas in nånstans, dvs på priserna.
    Men över lag har vi förvånansvärt mycket kunder på vanlig kontorstid.
Svar på tråden VARFÖR har affärer (kläder och "sånt") så ologiska öppettider?!