• Finesse

Vad är ett stryket mått?

Nu har vi gett ersättning till Ebba i över 10 veckor. Och det är första gången jag läst på ett paket att om en bebis får för mkt pulver kan dom få njurskador. Vilket gör mig verkligen orolig. Jag å min sambo är inte alls överens om vad ett stryket mått är. Vi ger just nu baby semp och bifidus och måtten ser likdana ut. Röda med två små hål i botten.

Vad jag anser är ett stryket mått är: Jag drar måttet mot burken så det pressas ut lite pulver i dom små hålen (vad är dom annars till för) å sen ner i flaskan.

Min sambos förslag: Att slå av måttet mot burken så att det inte pressas ihop eftersom då blir det ett pressat mått å inte ett avstryket.

Någon som vet vad som är rätt? Och har det egentligen någon betydelse. Hur mkt mer pulver måste man ge för att dom ska få njurskador? (usch nu lät det som om jag ville det men jag vill ju absolut inte det!)

• Svar på tråden Vad är ett stryket mått?
  • Whilda

Tror nog inte att det har någon betydelse hur du göra av de två sett du beskriver .
    Jag brukar dra av överskottet av vällingen /ersättningen med fingret. (stryket mått)

• Kalle17

När Mamma brukar ta t ex en dl mjöl ur påsen så tar hon måttet överfullt och sedan drar hon av det överflödiga med ett finger.

Det är vad jag kallar för ett stryket mått.

• Cecese

Nu har jag gett nan åt mina barn men jag har gjort så att jag stryker av måttet med en kniv så att måttet inte är rågat när man sätter det i flaskan.

Mamma till -98, -03, 06 och pyret bf oktober -08
  • Lillasyster07

För mig är båda rätt! ibland pressar jag måttet mot kanten så man får bort toppen och ibland bara skakar jag lite lätt mot kanten. Tror inte det har så stor betydelse faktiskt. det kan inte skilja så mycket vilket av sätten man nu gör.
    Njur skador, ja då ska man nog ge mycket för mycket pulver.

• Maria med 3

Ett struket mått är när man drar med tex en kniv över måttet för att bli av med överskottet. Att trycka det mot kanten innebär att man presser ihop pulvret och det blir mer i måttet än vad som går i. Så även om man slår det emot kanten. Då skakar man ihop pulvret så att dte går mer i.

egentligen är enda rätta sättet att mäta pulver att väga det. Fast då ska det ju vara känsligt ner till mikrogram för att det ska göra nån skillnad.

Jag skulle använda fingret och dra över måttet för att bli av med rågen.

• Maria med 3

I min kokbok står såhär om mått:
    Häll ur förpackningen i större mått (litermått, måttkanna)
    Ös upp ur förpackningen till mindre mått (dl, msk, tsk)
    stryk av rågen på måttet med tex en kniv.

• HannaHYLK

Ett struket mått får man genom att släta av det som sticker utanför med fingret, anser jag. Då varken pressar eller skakar man ihop innehållet.

• cloudberry79

Jag har skrivit detta i min flaskmatarskola på Wiki här på FL

Ett struket mått är alltså då man tar ett överfullt mått och stryker av med fingret eller en kniv UTAN att pressa ihop överskottet. Det du TS beskriver är alltså pressade mått, inte strukna.

De små hålen i botten av måtten är till för att pulvret lättare ska lossna från måttet så man ska slippa slå det mot kanter eller nåt (perfekt när man häller rakt ner i flaskor, annars skulle det bli krångligt!)

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Miha

Jag kör med smörkniv, så praktiskt om oumbärligt att jag alltid har med mig en när vi är iväg. Det du beskrev ts tycker jag låter som ett pressat mått :)

• Bispan

Som flera andra redan har skrivit, det är din sambo som har rätt i detta.

• saris

På BVC sa hon att man ska skaka av pulvret, annars finns risk för att det blir för packat i skopan....men jag vet inte vad som är rätt men så gör jag iallafall.

Svar på tråden Vad är ett stryket mått?