• cid

Vad tänka på vid husvisning/husköp?

Ska på husvisning om en vecka på ett hus som jag fullkomligt förälskat mig i. Det är liksom mitt hus, det är det första jag tänker på när jag vaknar och det enda jag tänker och pratar om. (sjukt va?)
    Huset är ett gammalt hus från 1912 som totalrenoverats 1978. Finns vissa grejer som de anmärkt på, rötskador på fasaden, rostangrepp på gjutjärnsbrunnar i badrum och nåt skvallerrör som inte är rätt tätat med plåt eller vad det var.
    Men, vad ska jag titta efter när jag är där? Vad ska jag tänka på? Vad är viktigt att veta inför ett husköp?

Är helt ny på det här så behöver alla bra råd jag kan få!

• Svar på tråden Vad tänka på vid husvisning/husköp?
  • Nummer2

Först och främst ta reda på om du/ni trivs där. Hur är området? Har ni barn? i så fall vad finns för skola och dagis ex.
    Vad finns för loklatrafik om man är i behov av sånt. sen tycker jag en husvisning är mycket för att få en känsla för huset.
    Om du vill köpa huset så gör man ju en besiktning av huset innan man skriver köpekontrakt och då får du ju veta exakt vilket skick och vad som behövher göras på huset. Kostar ca 5000 kr. Så lycka till!
    från en som håller på att sälja sitt eget hus och köpa nytt

• cid

Hmm....men det står att huset redan är besiktat...måste man göra ännu en till?

• Kaffemums

Ja, jag skulle absolut göra en egen besiktning. Eftersom köparen alltid har undersökningsplikt så är det bäst att göra en egen besiktning. Då kan ni kanske även få snabba kostnadsuppskattningar för att åtgärda felen. Brukar vara möjligt eftersom besiktningsmännen ofta är väldigt kunniga och kan tala om vad som är "dyrt" att åtgärda och vad som är mindre dyrt.

Ett annat tips är att vara väldigt kritisk (jo, svårt när man är förälskad, jag vet). Skriv ner ALLT som ni skulle vilja göra något åt så att ni får en lång lista. Allt ifrån att måla om, tapetsera, byta lister, byta garderober, renovera kök etc. Viktigt att få med även småsaker. Gör sen en kostnadsuppskattnng hemma i lugn och ro så får ni veta hur mycket det kommer att kosta att få huset i det skick som ni vill ha det. Det är förmodligen dyrare än ni trodde... Det kanske ändå blir överkomligt, men det är ju trevligt att ha en rimlig kostnadsuppskattning från början så man vet vad man ger sig in i.

• 3 gossar

En besiktning handlar om er säkerhet oxå så att ni inta får några otrevliga överraskningar. Fråga när huset är besiktigat och sen får ni själva avgöra. Det viktigaste är hur ni ställer er till eventuella renoveringar. Hur illa är det med skadorna som är anmärkta, hur snart måste de göras vid o vad skulle det kosta?? är det pengar ni tycker är värda att slänga ut på huset? Har ni tid, ork o lust?? I såna fall är det nog rätt för er. Skulle det vara fel kan man alltid sälja igen!
    Vi köpte vårt hus för ca tre år sen. Hade varit o tittat på en del andra, men när vi satt i detta så kändes allt bara så rätt. Läget är perfekt, huset tillräckligt stort och det finns möjligheter. Vi blev varnade av våra närmsta eftersom här var så mycket att göra vid, men vi köpte det ändå för det kändes rätt. Visst har det funnits perioder där jag önskat att vi aldrig kommit hit, men det har varit mitt i värsta renoveringsträsket.(fukt i källaren så att tapeterna lossnade, gräva upp för dränering, rikta upp golv osv) Men nu skulle jag aldrig få för mig att flytta. Vår magkänsla var visst rätt. Och det roligaste av allt är att jag alltid sagt att jag ALDRIG skulle få för mig att köpa ett sånt här hus.....
    Hoppas allt går bra för er!!!!

• Kaffemums

Glöm inte att allt som ska åtgärdas även tar massa tid. Mycket mer tid än man tror... Det gäller att man inte är otålig som person om man ska åta sig ett äldre hus med renoveringsbehov.

Vi trodde t ex att vi inom ett år skulle ha åtgärdat massor, men det visade sig att tre år var mer rimligt för det som stod på åtgärdslistan. Man får inte glömma att man behöver viloperioder också.

• cid

tack för alla bra råd....

kom gärna med fler!

• Tant Groda

Att sätta upp en max gräns som man kan buda till!

är väldigt lätt att man fortsätter att buda långt över vad men egentligen har råd med

• cid

Edvina: jo, där är vi nog redan klara... Inte med summa, har ju inte varit på banken ännu, men vi är oerhört fega vilket gör att vi nog egentligen kan fortsätta längre än vad vi gör...

• Tant Groda

Samma här, när vi var på banken så tänkte vi åh skit vi kommer hamna i personlig konkurs medans han på banken sa detta ser jättebra ut, ni ligger 8000:- över gränsen

• cid

Vi har tyvärr inga jättesummor att röra oss med så några sånna glädjebesked kommer vi nog inte att få. Sen litar jag inte fullt ut på bankerna. Tror inte att man egentligen klarar sig om man lånar så mycket man bara kan och får från banken eftersom (som jag förstått det) bankerna räknar med att man sedan har existensminimum kvar att leva på (vissa banker). Och sen litar jag inte fullt ut på vad dom säger att det kostar, tror att det i verkligheten kostar lite till...

(Jag vet, jag är helt överdriven...)

Svar på tråden Vad tänka på vid husvisning/husköp?