• Chipsy

Vitmåla möbler från Indiska?

Hej hej,

Jag har två mörkbruna sängbord från Indiska som jag skulle vilja måla vita. Är det någon som vet om det går och i så fall hur man ska göra?

Tacksam för tips och råd...

• Svar på tråden Vitmåla möbler från Indiska?
  • Christian

Jag trodde alla möbler från Indiska är vita....

Jag kan inte mycket om målning - men det viktigaste är att tvätta rent först! Finns målartvätt man köper för att färgen bättre ska fästa. Kanske att man även ska slipa av ytan lite först - men jag skulle testa att måla först (efter tvätten såklart), för blir det fel är det ju bara att slipa av/bort lite då och måla om.

• Cecilia84

Pratat med personal på indiska ang deras möbler och hon sa att alla deras mörka möbler är laserade flera gånger och har flera gånger vaxats. Så om du vill ha en mörk möbel av dem vit så är det mycker slipning som krävs och målartvätt. Om man är noga och får bort alla vaxrester ordentligt så ska det inte vara någon fara att sedan få det vitt.
    Bästa vägen till ett bra resultat är ju grundligt förarbete.
    Lycka till och trevlig påsk.

• C r e d o

Fick detta svaret själv för ett tag sen:

har jobbat på indiska o de möblerna är gjorda i ett träslag som egentligen är ljust, sen är de laserade m mörk färg o efter det är de vaxade massa lager...

Så om du vill måla det måste du först tvätta mkt noga m målartvätt, färgen fäster nog inte på vaxet annars eftersom det är så fett. Men det blir jättefint m vitt, lycka till!

Nu har jag gett mig på att måla och det stämmer att indiska möbler är vaxade och att färgen bara ramlar av om du inte först slipar och tvättar. Jag slipade med grovt sandpapper, inte överdrivet mycket, gick ganska snabbt. Grundade med vanlig grundfärg, kallas även häftgrund, och målade sedan med vit snickerifärg från Beckers. Supernöjd!

* Även en liten stjärna lyser i mörkret... *
  • sunbeem

jag jobbar på indiska och samstämmer med cecili84

• Chipsy

Tack för svar!

Jag ska göra ett försök idag!

Svar på tråden Vitmåla möbler från Indiska?