1 veckas baby med ögoninflammation?
Vår bebis på en vecka har en massa var i ögat och ögonlocket är lite rött och svullet.
Vad ska man göra?
JAg vet inte vad det kommer ifrån, för inget i familjen har ögoninflammation.
Vår bebis på en vecka har en massa var i ögat och ögonlocket är lite rött och svullet.
Vad ska man göra?
JAg vet inte vad det kommer ifrån, för inget i familjen har ögoninflammation.
Det är vanligt på spädisar, kolla om du fått med en bok från bb.
Det är inte ögoninflammation utan det är trånga tårkanaler, tårarna har inte kommit igång än.
Ta en tops med ljummet vatten o tvätta rent utifrån o in.
Bebisen kanske har trånga tårkanaler? Om du försiktigt masserar ögat vid näsroten kan du få ut lite var.
Det är vanligt att bebsiar blir sådana, så ögoninflammation är det förmodligen inte.
Ljummet vatten och bomull är bra att tvätta med.
Kan ha med trångtårkanal att göra.
Låt dem på BVC titta på det. Kanske behövs ögondroppar.
Hoppas det blir bättre.
Kram
Nyfödda barn
Det är vanligt att nyfödda barn har gulaktigt sekret i ögonen, vilket beror på att de har trängre tårkanaler än äldre barn och vuxna. Tvätta rent ögat från den yttre ögonvrån mot den inre med en kompress eller bomullstuss som är fuktad med ljummet kranvatten eller koksaltlösning.
handboken.infomedica.se/artikel.asp
Min son som nu är 6 år hade trånga tårkanaler när han var nyfödd och fick väl ögoninflammationer av det, det smittade lätt från ena ögat till det andra och även till oss andra i familjen (mest mig) så vi fick ha koll på det och tvätta hans små händer ofta. Han hade så här i flera månader, kanske hela första året, minns inte riktigt nu. Nu har han iallafall inga problem alls med det.
Min 8-åring hade också problem med trånga tårkanaler som bebis. Han har under hela sitt liv fått ögoninflammationer så fort han har haft en förkylning, men ingen av oss andra i familjen har fått det. Skönt! Men numera är det ganska sällsynt, vilket också är väldigt skönt.
Min son hade också problem med det som nyfödd, hon på BVC sa att man inte ge dom droppar såvida det inte är riktigt nödvändigt. Vi fick rådet att koka upp vatten som vi kunde tvätta hans ögon med två ggr om dan, två ggr räckte för han blev bra sen, vi hade innan tvättat honom med ljummet vatten från kranen men då kom det bara tillbaka, för vatten från kranen är ju inte helt rent som kokt vatten är...