• nane82

Fördelar/nackdelar på privat- och kommunal förskola?

Hej hej!
    Jag e egentligen ute efter dagmamma till vår dotter men har inte hittat nån än..
    Men nu funderar vi på en privat förskola som verkar bra, ligger iochförsig en bit från där vi bor (ca 3km), men d kanske e värt d?

Så vad e d egentligen för skillnad på privat o "vanligt" dagis? Säkert väldigt olika från ställe till ställe, men jag skulle gärna vilja höra från er som vet ändå. Flört

Glad påsk!!

Mamma till Alina Enkeli
  • Svar på tråden Fördelar/nackdelar på privat- och kommunal förskola?
  • Familytime

Det beror ju helt på vad det är för privat förskola. Det man ska tänka på är att de privata förskolorna är företag. Företag måste gå med vinst för att tjäna pengar och gå runt. Företag måste dra in på saker om det saknar pengar. Jag tycker personligen inte att mitt barns uppväxt ska vara en företagsamhet för någon annan som måste tjäna pengar, därför väljer jag kommunalt.

Det finns ju ex Vittra, Utomhuspedagogerna m fl . De är alla företag med vinst i intresse. Jag håller mig till de kommunala skolorna, jag!

• Pochahontas

Det som kan skilja lite mellan privata och kommunala är ju att du som förälder ibland kan ha vissa åtaganden om du väljer privat. Det kan vara en veckas städning, att föräldrarna hjälper till med inköp och mat, osv...Men det får du ju ringa och kolla upp.

Vad gäller verksamheten är det ju samma krav på förskolorna - tror jag. Kommunala förskolan har ju en läroplan man är tvungen att följa, men jag är lite osäker på privata. Om dom måste följa, eller hur det är. Men det kan du ju också fråga.

Kolla också upp så det är - vilket jag iofs tror - utbildad personal på den privata förskolan. Men det är det på alla ställen jag känner till i alla fall...

Privata förskolor kan ju också ha stängt vissa bestämda veckor på sommaren och då får du ordna barnomsorg på annat håll. Får du också fråga. I vår kommun är det så med dom privata att man är helt utan barntillsyn fyra veckor, medan dom kommunala har öppet på en förskola dessa fyra veckor och man får lämna dit istället under dessa fyra veckor. Dock ska det alltid finnas en personal från deras egna förskola på avdelningen.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • nane82

Tack för bra svar o jättebra tips!!
    Fler....?

Mamma till Alina Enkeli
  • Maj bebis

Det är ju väldigt olika, finns jätte bra privata och jätte bra kommunala och tvärt om.

Jag tycker att föräldrakooperativ är bästa alternativet men det passar inte alla. Visst har vi en vecka att städa ca en gång per termin men då betalar vi också halva summan, på min dotters förskola är maxtaxan 600 kr. Det är enbart utbildad personal, vilket det däremot inte är på mitt jobb (jobbar på en kommunal förskola). Ofta är personalomsättningen mycket hög på kommunala förskolor vilket är ett stort minus. Många privata förskolor har mindre grupper och större personaltäthet. På Min dotters förskola är det 18 barn 1-5 år och 4,5 personal. På dom kommunala där vi bor är det 3 personal på 20 barn. När någon är sjuk vikarierar vi föräldrar vilket är ett stort plus, eftersom barnen känner alla föräldrar (brukar vara ca 1 gång per år)

Privata förskolor har ju ganska stort krav att vara bra eftersom dom annars inte får in barn, samma krav finns inte på kommunala.

• jsmfb

Jag har kontaktat en massa privata förskolor nu när vi flyttar hem, och ett par av dem hade lediga platser. Då blev jag direkt fundersam över anledningen till det, men det kanske är överdrivet nojigt?

• Maj bebis

jsmfb
    Inget konstigt med det. Jag jobbar på en kommunal förskola och vi har för tillfället 3 lediga platser. Beror på vart du bor, ibland är det inga barn i kön ibland kan de bero på barn som flyttat osv.

• Okänd mamma

Hej

Kan någon ger mig tips om privata kommunala förskolan?

Har två barn, dem går just nu privata förskolan men första när vi började vi var välkomna verkligt där efter personalen började otrevliga, grova, osnäll och obeteende mot mig som är mamma.

Har pratat med barnomsorg men man måste står kö för att få plats. Blir ledsen när jag lämnar mina barn förskolan PGV hur dåliga beteende personalen mot mig???? dom säger sig dåliga ord mot mig o verkligt jag är ledsen vet ej vad ska jag göra vill jag råd från er.

Kanske bryr sig det om att jag o pappan har konflikt då några pedagogerna är släkt med pappan o dom är huvudtaget dålig att tar hand om barnen men vill jag bara att byta efter nyår hoppas att vi får plats.

Tack för svar.

Med vänlig hälsning

Okänd mamma

Okänd mamma
Svar på tråden Fördelar/nackdelar på privat- och kommunal förskola?