• Anonym

Varför är jag aldrig nöjd?

Detta handlar om renovering problemet är att min man och jag vill inte lika mycket.Jag planerar hela tiden nåt nytt projekt så fort det är klart i ett rum min man gör inte det. Han vill hellre ligga på soffan när han är ledig och jag blir irriterad.
    Vi bor i ett hus från 50-talet som var i stort renoveringsbehov när vi köpte det för 10 år sen och förutom helrenovering av köket så har vi inte gjort några större ingrepp jo tapetsering förståss men det var ett måste överallt då det inte var gjort sen 70 nån gång.Jag blir avundsjuk på grannar som grejjar med sina hus det är altaner och nya fönster ny panel byggs bastu osv men här hemma så suckas det bara när jag vill byta vindskivor måla fönster renovera badrummet som jag misstänker börjar bli fuktskadat.Kräver jag för mycket av min man? jag jämför lite med min pappa som jämnt går i snickarbyxor när han är ledig han har alltid nåt på gång och han är ändå över 60 år varför kan inte min karl också vilja göra nåt utan att jag ska behöva säga till om det? Jag säger till honom att huset stiger ju i värde också så man kan se det som en investering vi har varit ihop i tid och evighet känns det som och min man är över 40 år så det är inte det han är ung men han kanske mognar sent?Känns som om vi inte alls prioriterar samma saker och det är så tröttsamt har jag för höga krav?

• Svar på tråden Varför är jag aldrig nöjd?
  • Anonym
    Hillbillie skrev 2008-03-21 19:18:53 följande:
    Renoverar du själv också, eller går det ut på att sätta fart på mannen?
    Jag är givetvis med och hjälper till, men det som är tråkigt är att han aldrig kan komma med nåt eget förslag utan det är jämnt jag som är den drivande i projekten.Skulle bli jätteglad om han nån gång kunde säga i morrn åker jag och köper virke och hyr en skylift så sätter vi igång med vindskivorna som har varit på tapeten i 4 år men skjuts upp hela tiden.Och allt som vi har gjort har jag fått tjata om. Maken säger själv att han är lat och om det funkat i 50 år så duger det 50 år till är hans favoritreplik. *suck* men ett hus måste ju underhållas det är min åsikt i alla fall.
  • Anonym (Hege)

Hyr in din pappa och några andra hantverkare i din mans ställe.
    Ju mindre du och mannen gör själva desto mer kostar det.

Men sen måste ni sätta er ner och komma överens om renoveringsbehoven och göra upp en budget över hur mycket det får kosta. Du får också kompromissa och gå ner i krav på vissa områden eller välja att ombesörja det helt själv.

Anonym skrev 2008-03-21 17:50:16 följande:
    Detta handlar om renovering problemet är att min man och jag vill inte lika mycket.Jag planerar hela tiden nåt nytt projekt så fort det är klart i ett rum min man gör inte det. Han vill hellre ligga på soffan när han är ledig och jag blir irriterad.Vi bor i ett hus från 50-talet som var i stort renoveringsbehov när vi köpte det för 10 år sen och förutom helrenovering av köket så har vi inte gjort några större ingrepp jo tapetsering förståss men det var ett måste överallt då det inte var gjort sen 70 nån gång.Jag blir avundsjuk på grannar som grejjar med sina hus det är altaner och nya fönster ny panel byggs bastu osv men här hemma så suckas det bara när jag vill byta vindskivor måla fönster renovera badrummet som jag misstänker börjar bli fuktskadat.Kräver jag för mycket av min man? jag jämför lite med min pappa som jämnt går i snickarbyxor när han är ledig han har alltid nåt på gång och han är ändå över 60 år varför kan inte min karl också vilja göra nåt utan att jag ska behöva säga till om det? Jag säger till honom att huset stiger ju i värde också så man kan se det som en investering vi har varit ihop i tid och evighet känns det som och min man är över 40 år så det är inte det han är ung men han kanske mognar sent?Känns som om vi inte alls prioriterar samma saker och det är så tröttsamt har jag för höga krav?
  • Anonym

Min pappa har varit med på det mesta och hjälpt till men även han tycker att maken kan ta första steget nån gång och åka iväg till brägårn utan tjat från min sida.Har även föreslagit att leja bort jobbet men då blir maken arg och säger att det blir så dyrt bättre att göra det själv jo visst men NÄR DÅ? Är jag fast i renoveringshysterin som verkar råda i landet? löjligt att hänga upp sig på rötet trä och flagnad färg kanske? finns det nån mer här som känner igen sig?

• Anonym

Kan inte du åka iväg till brägårn då?
    Om du gör jobbet, kanske han får stå för kostnaderna?=)

• Mamsis

Din man kanske itne har det intresset och då är det ganska taskigt att tjata på honom om det.
    Ok, MÅSTE badrummet göras för att det är fuktskadat så MÅSTE det.

Men gör det själv istället, det är inte så jäkla svårt.
    Tungt, ja visst, men inte så svårt som man kan tro.
    Där man köper det man ska ha så finns ju kunskapen, fråga, fråga, fråga!

Sen kan du ju ta hjälp med kakling och sånt.

• Laura05

Ni skulle kanske inte köpt något hus med renoveringsbehov?

• Anonym (Hege)

Jag känner igen från ett tidigare förhållande och det stora problemet var att vi inte pratat ut och kommit överens om renoveringsbehovet.
    Gör upp en plan över vad du anser vara i behov av renovering, prioritera vad som är akut, vad som är nödvändigt men inte lika akut och vad som är önskemål men av mer kosmetisk karaktär.
    Låt gubben din göra en egen plan och sen får ni försöka jämka era förslag.

Det ni är överens om borde inte vålla så stora problem när ni likväl slagit hand på det.

Sen tycker jag att din pappa får tycka vad han vill, det är du och din sambo som ska leva ihop, det är ni två som ska komma sams, det ska inte vara din pappa och du mot din sambo.

Anonym skrev 2008-03-22 10:45:23 följande:
    Min pappa har varit med på det mesta och hjälpt till men även han tycker att maken kan ta första steget nån gång och åka iväg till brägårn utan tjat från min sida.Har även föreslagit att leja bort jobbet men då blir maken arg och säger att det blir så dyrt bättre att göra det själv jo visst men NÄR DÅ? Är jag fast i renoveringshysterin som verkar råda i landet? löjligt att hänga upp sig på rötet trä och flagnad färg kanske? finns det nån mer här som känner igen sig?
  • Anonym
    Laura05 skrev 2008-03-22 11:25:53 följande:
    Ni skulle kanske inte köpt något hus med renoveringsbehov?
    Nej det skulle vi nog inte gjort med facit i hand jag min dumbom trodde väl att intresset skulle vakna till liv.Har sagt ett flertal tillfällen att då säljer vi huset men nej gud det vill han inte.Känns också konstigt att han kan hjälpa andra med allt möjligt men på sin egen hemmaplan ska det intas ryggläge, på somrarna är det jag som får sköta allt i trägårn för då hjälper han 2 gamlingar på deras gård vilket är beundransvärt men inte när det sker på min bekostnad klarar man inte av att hålla efter på gården är det kanske dags att sälja? 3 år i rad har vi haft det så då är han minsann så hjälpsam oh nej inga problem det fixar jag.Frugan kan sköta allt inne,2 ungar,trädgården,jobba heltid det fixar hon hon är så stark så.Känns som att han har 2 sidor, sen orkar han väl inte grejja lika mkt hemma och visst det förstår jag.Gud vad jag klagar eller är det nån som kan förstå? har pratat ett antal gånger med honom han har förståelse för att jag känner som jag gör och säger att han aldrig skulle klara sig utan mig.
  • tulipanrosen

Förstår dig!!!Klart du blir frustrerad! Särskilt om han hjälper andra men inte hemma.
    Jag har det inte så själv, min man är jättebra, men jag vet flera på jobbet och andra. Du är inte ensam om det tröstar.
    Du vet det själv, men det hade varit smartare att bo i ngt inget behövdes göras och så kunde du fixa lite som du ville bara.Han är inte intresserad, och blir det nog inte heller. Särskilt inte som det är som ngt tungt på hans axlar att han borde.
    Har inga bra råd. Säger bara att jag vet att du inte är ensam.
    Övertyga honom om att flytta eller lej bort det till andra. Tala om att du GÖR det om han inte vill göra jobbet.

Svar på tråden Varför är jag aldrig nöjd?