• Bubbelbebis

Hej alla Örebroare, jag behöver hjälp!

Hej hej!

Jag har lite funderingar om just Örebro från er som bor på plats!

Hur är det att bo där?

Ä det en bra familjestad - med bra omsorg om barnen m.m?

Vilka områden ska man "inte" bo i?

Vad är INTE bra med Örebro och vad är absolut underbart!!?

Vilka mysiga ställen utanför staden med vettiga huspriser finns det?

TACK så mycket i förskott till er som svarar!

Stor kram!

• Svar på tråden Hej alla Örebroare, jag behöver hjälp!
  • LisaLuck

Hallå!
    Jag flyttade hit 99 från Norrköping och stormtrivs verkligen, har bott i lägenhet hela tiden, så just husbiten kan jag nog inte hjälpa dig med.
    Jag flyttade först till ett område som heter vivalla för jag hade ingen aning var man skulle bo, då var det ganska lugnt där men nu är det inte det bästa stället kanske. Flyttade sen in till Väster som är helt guld! lugnt och fint och mycket gamla lägenheter med högt i tak o mycket lekplatser osv.. kan jag rekommendera varmt, ibland står det att markbacken hör till väster men hoppa över markbacken och varberga, det är lite småolustigt ibland även om dom försökt renovera upp det.
    Hoppar vidare till dina frågor :)

Hur är det att bo där?
    Superfint på sommar och vinter, kan vara lite blåsigt eftersom det är så platt, men det är lugnt och centrum är riktigt fint.
    Vi har ju även Stadsparken som är gudomligt fin.

Ä det en bra familjestad - med bra omsorg om barnen m.m?
    Har ju inga själv ännu men vad jag har är dagisen helt okej, finna även en dagmamma på väster som heter Trudi som är supergo.

Vilka områden ska man "inte" bo i?
    enligt mig..
    Vivalla,Varberga,Brickebacken,Markbacken

Vad är INTE bra med Örebro och vad är absolut underbart!!?
    Det har börjat komma in lite ungdomsgäng till city så ibland kan det känas lite otäckt att gå själv över stan på kvällen, men så är det väl kanske överallt.
    Underbart=stadsparken,cykelavstånd överallt,mysiga cafeer,roliga evenemang,roliga affärer..när jag flyttade hit tycke jag alla var så örebro patriotiska, men nu upptäckte jag att jag visst blivit sån jag med :)

Vilka mysiga ställen utanför staden med vettiga huspriser finns det?
    Har många vänner som flyttat till Lanna o Fjugesta, så där gillar ju jag, priser vet jag inte. men så finna ju Kumla som är fint också..

Oj det blev visst lite långt, hoppas det var till någon hjälp.
    /Lisa

• Katja77

Jag bor i Varberga och det är ett fantastiskt område. Mycket grönområden, nära till skog med elljusspår, barnvänligt med många lekplatser, bredband, 15 min med cykel till centrum, lika lång tid med buss som går ca 1 gång i kvarten.

• Bubbelbebis

LisaLuck stort tack för att du orkade skriva så mycket! Det har gett massor!!!!!!!!!

Tack Tassa oxo för ditt svar!

Hoppas det finns någon mer som har något att berätta om Örebro!

• Ummi07

Här e en örebroare till (sedan 2001)
    Jag instämmer i vad LisaLuck skrev. Triv mycket bra här.
    Måste tyvärr säga att jag inte heller skulle rekomendra VIvalla, Varberga, Baronbackarna, Brickebacken. Ganska stökiga områden.
    Jag har bott i markbacken före och efter den stoooora renoveringen och det e enorm skillnad. Det har nog mycket med att göra att hyrorna nästa gått upp 1000kr Det gör att "slummen" flyttar. Uch vad hemsk det lät loool.
    Överhuvudtaget så tycker jag att det e fint och nära till naturen här i Örebro. Jag e ju från Dalarnas urskogar så jag e van att ha skog runt mej och det känns okej här, det tar inte lång stund att hitta ut på landet så att säga.
    Hus tror jag e relativt dyrt, men finns mycket fint upp mot Mellringe och några kilometer ut åt det hållet (Kolla på en karta) Vill man bo mer centralt så finns ju stora villaområden tex Nya- och Gammla Hjärsta mde 10 min till sta på cykel. Sedan finns Fina radhus i BjörkHaga.
    Kolla lite på ÖrebroBostäders hemsida www.obo.se. Där står lite mer om de olika områdena.
    Lycka till....
    Barnomsorgen... det e ganska tufft att hitta platser vad jag förstår. Det e köer. Vi blev rekomendrade att ställa oss i kö nästan innan vår tös föddes, nu blir jag hemma ett tag till tack och lov. Min vännina har sina barna på ett dagis som heter Emilia i Varberga/Mellringe och hon säger att det e toppen. De följer den där pedagogiken Emilia regia eller vad 17 den heter loool.

• Bubbelbebis

Hej Ummi07, tack för ditt svar - på vilket sätt är de stökiga? Områdena alltså?

• Katja77

Varberga är inte alls stökigt.

• Ariane

Har växt upp i Örebro, gillar absolut inte staden, fast det har nog mest att göra med att jag tycker att staden är för liten. (skulle nog inte trivas i Linköping eller Västerås heller!)

• Bubbelbebis

Tassa - ja, huvudsaken är ju att man personligen trivs på ett ställe, även om andra kanske säger att det är stökigt.

Ariane - jag vet hur det känns när något ställe är "för litet" På vilket mer sätt gillar du absolut inte staden?

• Bong

I mina ögon är Örebro en lagom stor stad med gott om roliga affärer och mysiga kafeér! Dessutom finns det gott om grönområden, som Alnängarna, och fina parker. Tror faktiskt att Stadsparken blev utsedd till landets finaste park för ett par år sedan.

Sedan finns det naturligtvis, som flera redan skrivit, bostadsområden som är mindre bra och trygga men så är det ju överallt.

• Bubbelbebis

Bong - det låter bra det!! Jag vill gärna ha nära till allt utan att behöva åka 1000 mil, dessutom är min dotter hörselskadad och jag vet att det finns resurser i Örebro om man behöver den hjälpen!

Tycker det är kul och intressant att läsa om vad andra tycker om "sin" stad. Bra och dåligt!

Hur är det med jobb? Var jobbar de "flesta" i Örebrotrakten.....? tänkte om det fanns någon större industri el. likn där det jobbar mycket folk?

• MammaHela

har bott många år i Örebro, men flyttade 05 till Lindesberg och köpte hus.

Håller med vad de flesta skriver, det är en underbar stad, om man undviker varberga, markbacken, vivalla, oxhagen och Brickebacken.

har bott i 4 av de områdena och skulle inte flytta dit med barn.

Tybble är ett kanonställe om man vill bo i lägenhet, annars är väster underbart.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Ummi07
    Bubbelbebis skrev 2008-03-26 16:01:35 följande:
    Hej Ummi07, tack för ditt svar - på vilket sätt är de stökiga? Områdena alltså?
    Jag menar en hel del ungdommar och stök på helgerna. Mycket fester. Sedan e detta ju de områden där de lägsta hyrorna är så därför hamnar ju en del typ alkisar, knarkare osv på sådana ställen...vad jag erfarit i alla fall. Min bästakompis bor i Varberga och trivs inte alls, vill inte ens släppa ut sina barn att leka på gården. Men det e ju ganska segrigerade områden oxå.... Syrianerna bor i Varberga eftersom de har sin kyrka där. Araberna och Somalierna bor i Vivalla eftersom de numera har sin moske där. Det bor mestadels Bosnier och Somalier i Baronbackarna osv... Inte att jag har något emot att bo i invadnartätta område e ju för 17 gift med en utlänning loool. Men det e syd när det bara blir en invandrar grupp i ett område. Min väninna tex känner sig heeeeelt utanför gpa att hon inte har samma nationalitet som typ 80% av de på hennes gård. Sedan återspeglas ju detta i dessa skolor och säkert oxå på dagisen i dessa områden.
    Katja77 skrev 2008-03-26 16:08:30 följande:
    Varberga är inte alls stökigt.
    Det ser säkert inte likadant ut i hela Varberga...och jag talar ju självklart bara utifrån mina och mina vänners erfarenheter.
    Sedan har ju varberga sitt jättefina bad som måste vara guld på sommrarna för barnen...

Själv försvarar jag ju Markbacken. Det e jätte mysigt här. När jag flyttade hit så var det massa stök, slagsmål, polisbilar här typ hela tiden, källarinbrott osv. men nu sedan de renoverade hela gamla Markbacken, satte in porttelefoner, fixade andra lås på källardörrarna och verkligen sattsat på utemiljön och parken här i mitten så har det blivit som en helt annan stadsdel. Enda nackdelen e ju att vi numera betalar nästan 5000kr för vår trea på 65kvm!!!! DYRT tycker jag!
  • Ummi07

Oj vad knäppt det blev men ni ser säkert att det i mitten inte e citat looool

• Bubbelbebis

Ummi07 - toppen att du trivs där du bor. Jag längtar verkligen efter att få trivas ordentligt på nåt ställe!   Inte kul med källarinbrott och allt du skrev - och ja haha, dyrt för en sån liten trea Hos mig höjer de hyran hela tiden så fort de gjort nåt i lägenheten, vi betalar 6000 spänn för en trea på 89kvm.

Tillbaka till en undran - vad jobbar folk med i Örebro? Finns något "stort" ställe där de "flesta" hamnar? Typ industri.............? Jag har ingen aning om vad som finns i Örebro i jobbväg, Vad är på g?

• Katja77

Vi har ett Universitetssjukhus, där jobbar ju många. Atlas copco är en annan stor arbetsgivare. Titta in på www.orebro.se och läs lite om staden!

• Bubbelbebis

Tassa - jo jag har varit in där och kollat och läst , men jag vill ha mer personliga svar om hur staden är. Det står ju tex inget om vad som är dåligt på en sådan sida!

Tack för tipset iallafall!

Svar på tråden Hej alla Örebroare, jag behöver hjälp!