*Hej! Jag kommer att flytta till
Hej! Jag kommer att flytta till Portugal i sommar (min man ar portugis) da var bebbe kommer. Jag efterlyser fler svenska foraldrar, garna i Lissabon-trakten!
Hej! Jag kommer att flytta till Portugal i sommar (min man ar portugis) da var bebbe kommer. Jag efterlyser fler svenska foraldrar, garna i Lissabon-trakten!
Ingen?
Ska bo i Porto ca 4 månader från okt-feb.Min sambo ska studera där. Då kommer vår dotter vara ca 9 mån.
Har några frågor som du kanske kan svara på: Är det strängt katolskt i landet? (bör vi säga att vi är gifta?). Är blöjorna ok eller fulla med parfym? och hur är barnmaten?
Vore kul att höra av dig.
Hej! Vad roligt för er att bo i Porto ett tag! Känner inte till staden sa väl, men den är jättevacker och verkar ha brett utbud av kultur, design, arkitektur, nöjen, affärer osv. Dina fragor: Ja, det är ett katolskt land, och i norra delarna än mer än i södra, men i storstan märks det där generellt mindre. Jag tycker inte ni behöver säga att ni är gifta, jag känner manga portugisiska par som inte är gifta och lever ihop, det är inte SA olikt Sverige! ¨
Min son är blott tva veckor, sa jag har inte hunnit ta med honom till Portugal ännu, sa jag vet inget om blöjor och barnmat. Men skulle förvana mig mycket om inte Pampers finns ( det gör det vä överallt?) och de har ju ingen parfym.
Lycka till med allt och hör av dig om du har fler fragor!
Tack för svaret! Grattis till sonen och lycka till med allt. Den första tiden är fantastisk även om den kan vara jobbig så njut av er lille son. Vips är han fyra månader!
Ser framemot vintern i Porto även om dotterns far-och morföräldrar är lite ledsna att vi lämnar landet.
Vet du om det finns någon motsvarighet till BVC i Portugal? Och om man får använda sig av dem om man bor där ca 4-5 månader?
BVC finns inte, det gar till sa att alla sma barn har en egen lakare (pediatra) sa jag sulle föresla att ni kontaktar svenska ambassaden eller SWEA (svenska kvinnoklubben) och ber om tips pa bra engelsktalande läkare ifall det skulle vara nagot. Det finns, i alla fall i Lissabon, manga specialkliniker för smabarn och mödrar, de all flesta privata. Se till att ni har med er europeiska sjukförsäkringskortet och kolla gärna med FK vad som gäller om ni gar till privat vardinrättning. Jag har för mig att de täcker en del av kostnaden om det âr privat, men kanske inte allt.
Tack för tipset!
Hej jag hade fel ang. Pampers...de finns inter har, men det finns ett marke som heter Dodot och ser ut som Pampers exakt, tror att det ar ett annat namn bara...
...och Libero finns forresten pa apotek upptackte jag harom dagen
Tack för all info!! Kollade på SWEA idag, det var ett jättebra tips. Hittade en annan sajt också Svenskamammor.com. Lite familjeliv över den, kanske något matnyttigt där vem vet?
Hur mår sonen? Vår dotter har börjat åla/hasa sig fram precis i dagarna.
Nu kom jag på några frågor till, det börjar ju närma sig. Hur är det att amma offentligt? Kan man det eller tar de illa upp?
Vet du om det finns några barnvagnsaffärer som har website? Vi funderar nämligen på att inte ta med vagnen utan köpa en ny därnere, behöver nämligen en med bättre sittmöjligheter, men man vill ju kolla av utbudet lite.
Tack på förhand!
Hej! Kul, snart kommer ni! Ammning...ja, jag tycker att det gar bra att amma offentligt, men jag känner mig inte lika bekväm med det som i Sverige. Pa affarer, köpcentrum, caféer och dyl. är det inga problem, har även ammat pa resturang, ingen reagerade. Pa lite finare resturanger vet jag inte, jag drar mig nog för det., vet inte riktigt varför. Kanske för att man aldrig ser andra amma...jag tror att manga bara ammar nagon eller nagra manader, absolut inte sa länge som i Sverige.
Vagnar...finns massor. Vi köpte en BébConfort, som är ett franskt märke och ett av de dyrare. Vi är väldigt nöjda med den. www.bebeconfort.com
Annars, Chicco är nagot billigare tror jag, och bra. www.chicco.pt
Men köp stora hjul som funkar pa daliga trottoarer! Det är inte direkt barn/handikappanpassat pa särskilt manga ställen!"
I övrigt, pa mer mänsklig niva, är Portugal ett mycket barnvänligt land, pa resturanger finns det alltid barnstol och ni kommer att fa battre service än andra iom att ni har barn. Det kommer att bli jättebra! Vi hörs!
Tack för att du alltid svarar så snabbt på mina frågor. Kanske vi kan ses om vi åker till Lissabon någon helg.