• Lady Bling

Varför lär man sig aldrig? Äckliga jäkla ägghalvor!

Varför gör jag likadant varje år?

Tänker att det var så jättegott så jag bara måste göra dom. Dessa ägghalvor där man blandar i kaviar med äggulorna och klickar i gegget i ägghalvorna.

Gick glad i hågen till affären och köpte ägg och kaviar. Min dotter (3 år) och jag kokade andaktsfullt äggen som ju var "riktiga påskägg" och hon hjälpte till att blanda ihop gegget och lägga upp i ägghalvorna. Lite optimistiskt kokade vi 5 ägg och jag tänkte att det blir nog lagom.

Smakar ivrigt på en, men efter 1 ägghalva har jag redan tröttnat och börjar må lite illa. Försöker skölja bort smaken med ett glas mjölk, men lyckas inte särskilt bra.

Min dotter stoppar först in hela ägghalvan i munnen men efter en vänlig tillsägelse från mig tar hon istället en liten tugga, tittar på mig med en lite äcklad min och tuggar motvilligt i sig tuggan. Sen säger hon "Gegget är inte gott, jag vill bara ha det vita." Jag tittar själv lite lätt äcklad på vår lilla fint upplagda tallrik med ägghalvor och tömmer ut gegget på sidan av tallriken så hon kan ta av äggvitan.

Försöker lite halvhjärtat erbjuda min snart 11 månader gamla dotter en bit äggvita som hon effektivt spottar ut efter lite fundersamt smackande.

Jaha, så slutar det likadant, varför smakade ägghalvorna så gott när jag var liten eller tränger jag bara bort att dom inte var goda då heller?

Är det bara jag som får minnesförlust varje år och ska fixa med ägg som ingen sen vill ha?

• Svar på tråden Varför lär man sig aldrig? Äckliga jäkla ägghalvor!
  • mooogn

...Men det är ju bara gott med en eller två; inte fem sex stycken! Ägghalvor brukar ju ingå som en del i en buffé.

• Silverkatten06

Jag brukar inte gegga ihop kaviaren med äggulan utan bara lägga en klick ovanpå, alternativt en klick majonäs + en räka. Det är supergott!

• Häxan Jia

aha så har jag adlrig ätit dom.. jag delar äggen och har på lite svart kaviar eller röd, nån räka kanske eller så lägger jag på lite skagen röra, lite dill och en räka typ.

OCH jag älskar det

Så satans lycklig och fortfarande EN STOLT SLYNA!!!!
  • Skrik och Panik

*skrattar så jag gråter*

Förlåt mig kära Fragglan, menar inget illa *skrattar vidare* men ser er framför mig, ser din 3 åring som ser lite äcklad ut, 11 månaders bebisen som inte kan förstå vitsen med ägg. Och så du som förgäves försöker bli av med smaken. HAHA

Hoppas du kan förlåta mig *ler*

Och jo, man gör om misstag år efter år.. kanske hör till.

• Micki83

jag och dottern ääälskar ägg på alla sätt och vis!! så här serveras det ofta ägg till frukosten. finns det nåt godare än ägg med kaviar?? eller som en tidigare talare sagt, ägghalvor med mayo och räkor *mums*

frågar man alma 22 månader var hon vill äta säger hon alltid äääck.

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Alma♥¸.?''´¯)¸.?''´¯)
  • Jesster
    Silverkatten06 skrev 2008-03-21 19:13:35 följande:
    Jag brukar inte gegga ihop kaviaren med äggulan utan bara lägga en klick ovanpå, alternativt en klick majonäs + en räka. Det är supergott!
    Så brukar jag också göra Har faktiskt aldrig smakat eller ens hört talas om att man "ska" gegga ihop gulan och kaviaren, det låter inte så gott
    ♥ v.23 ♥
  • Fru Indosaurie

åh, man ska ju blanda majonnäs, äggula och lite mer smaskigt och sen klicka i i mitten! mums

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Hallonröd

Gegga ihop gulan med kaviar låter inte gott....och har jag aldrig sett eller ätit...

Jag brukar ha en klick kaviar uppe på bara eller så gör jag med en klick majonnäs och räkor eller kräftstjärtar på tillsammans med lite dill och lite rom (svart/röd kaviar)Flört

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Lady Bling

Jaha, det låter som om jag har blandat till den äckligaste ägghalveversionen. Era versioner lät ju godare. När jag tänker efter var ägghalvorna godare hos min farmor och faster där vi firade påsk när jag var liten/yngre, dom kanske gjorde dom annorlunda. Det är mina föräldrar som brukar göra ägghalvorna så som jag gjorde. Kanske var dom lika äckliga då...

mooogn: Nja, vi skulle ju inte äta alla halvorna helt själva, skulle ju bjuda till sambon också när han kom hem från jobbet, men han vill inte ha kokt ägg alls kom jag på efter att vi fixat klart allt. Det var ju inte ens gott med bara en... 3-åringen är för övrigt tokig i hårdkokta ägg och kan lätt äta 2-3 ägg själv om hon får, men utan gula då. När hon var mindre åt hon gulan också.

Skrik och Panik: Ingen fara... Ser själv det komiska i situationen, men det vara bara synd att slösa 5 ägg som man kunde ha gjort något roligare/godare med, kanske massor med pannkakor till exempel.

• Blå Flygare

Pratas det inte om olika kaviar nu? När man blandar med gulan så har man ju Kalles Kaviar. Mild har jag för mig. Ska det inte också vara något mer med?

Och när man klickar ovanpå så tar man ju Abbas caviar. Och lite majonäs, och en räka ocjh lite dill, och en strimla cirton.

Och hur ska man veta vad barn tycker om. Lagade köttfärsås med curry och annat gott i, och hade ris och tillbehör till. Dottern ville bara ha syltlöken, men tog även lite ärtor. Syltlök? Till en 20-månaders? Ja,ja hoppas bara inte hon får ont i magen i natt.

• Silverkatten06
    Blå Flygare skrev 2008-03-21 19:43:56 följande:
    Pratas det inte om olika kaviar nu? När man blandar med gulan så har man ju Kalles Kaviar. Mild har jag för mig. Ska det inte också vara något mer med?Och när man klickar ovanpå så tar man ju Abbas caviar. Och lite majonäs, och en räka ocjh lite dill, och en strimla cirton.Och hur ska man veta vad barn tycker om. Lagade köttfärsås med curry och annat gott i, och hade ris och tillbehör till. Dottern ville bara ha syltlöken, men tog även lite ärtor. Syltlök? Till en 20-månaders? Ja,ja hoppas bara inte hon får ont i magen i natt.
    Tja, det är nog en smaksak, vi kör Kalles Kaviar ovanpå ägghalvorna, har faktiskt aldrig hört talas om att man ska blanda med gulan tidigare, men som sagt det är nog en smaksak.

Och vad små barn gillar och inte gillar upphör aldrig att förvåna mig. Min son gillar också syltlök. Han gillar även tapiende (?) och andra konstiga, starka röror som hans far äter. Däremot avskyr han saft som jag trodde de flesta barn gillade. När jag gav honom ett glas saft, smakade han, spottade ut och sedan tittade han på mig som om jag hade lurat i honom gift eller nåt
  • Helene m Olivia o Sigrid

Nej nej! Det lät äckligt!

Antingen tar man löjrom, räkor och majonäs på eller så vispar man grädde och blandar i lite kaviar och klickar på ägghalvorna!!

DET blir gott!!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • Lady Dahmer

i LOVE devils eggs!

blanda äggulan med majonäs, riven lök å lite senap. MUMS!

• DenDär

Haha va jag skratar - förlåt!

Mina ägghalvor är såååå goda! Blandar kaviar med hårt vispad grädde och klickar på. Har kanske även en dillkvist på. Supergott!

• Splach

usch inte kaviar.. däremot ägghalvor med majonäs och räkor!!! MUMMA!!! Love it

• Nanna76

Jag kör bara en liten klick Kalle´s kaviar på en del och majonnäs på en del och nån räka uppepå och dill, sen kör jag några naturella för det är bara det barnen här äter. Kommer aldrig ihåg vilka som går bäst de med kaviar eller de med majonnäs har provat med skagenröra det var faktiskt gott tyckte jag.

• GussanGos

Men jag tror nånstans att dina ägghalvor är goda, egentligen Fundersam

Jag brukar göra två varianter av ägghalvor och den ena delen är halvor med majonäs och räkor.
    Dom andra rör jag ihop äggulan med böcklingpastej och klickar i äggen - det är asagott! Skrattande

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
Svar på tråden Varför lär man sig aldrig? Äckliga jäkla ägghalvor!