Billigast? att måla eller tapetsera?
Om jag har många rum (jag menar verkligen många) som ska renoveras. Är det då billigast att måla eller att tapetsera med lite billigare tapeter?
Om jag har många rum (jag menar verkligen många) som ska renoveras. Är det då billigast att måla eller att tapetsera med lite billigare tapeter?
gissar på måla, om det nu gar att måla över det som redan sitter uppe.
Man ska ha tapetklister, kniv, borste, pensel mm sen tar de en jävla tid att tepetsera och man ska nog helst vara två
Mååla...
Misstänkte det också....var bara tvungen att kolla...
Nja. är det så säkert?
på bauhaus köpte vi tapeter för 69 kr/rulle så det kan nog gå jämnt ut beroende på rummets storlek.
Nyss målade vi tjejens rum och till hennes lilla rum (målade alla väggar utom 1) så gick det åt färg för nästan 500 kr.
om inte annat så går det fortare att tapetsera och tid är ju pengar
Alltså... man ska inte ha bråttom när man renoverar. Men om du tapetserar så behöver du bara riva bort skarvar och löst från de gamla tapeterna, spackla detta och tapetsera över. Men skall du måla så blir det absolut proffsigast och snyggaast om du river samtliga tapeter fullständigt, bredspacklar väggen, slipar och sen målar. Det sista är inte så kladdigt. Själv vägrar jag tapetsera för jag inbillar mig att det blir så kladdigt under tiden man jobbar.
Vi har totalrenoverat vårt hem. Vi rev ner samtliga tapeter (använde tapetfuktare), bredspacklade väggarna och slipade dom. Sen på med två lager färg. Skitsnyggt. Men noggrannhet krävs.
Kan kosta lika mycket.
Men... vet ej om vi bara själva hade barn som ibland rivit tapeter när dom var små eller är det vanligt.
Nu har vi hus och målar. Nån vecka sedan köpte färg för ca 450 kr, rummet är nästan 40 m2, med snedtak som oxå skall målas 2 ggr och färg skall vara över, köper alltid mer en behöver, kan anv i alla fall. Spara lite gör jag alltid, skriver på var vi målade med att rätta om olycka hänt.
Mjaa, det går att måla över skarvar också och då ser det ut som man tapetserat med den färgen ist...
Det bästa med målning, som faktiskt sparar pengar, är att om en olycka händer (barn som kladdar och ritar på väggen osv) så är det oerhört lätt att måla över. Istället för att slänga upp en tapet som kräver lim och hela baletten. Likaså skrapmärken på väggen som kan bli av stolar, sängar, bort etc... bara spackla med finspackel och måla. Det går ju inte med tapeter.