Hur har ni mått då ni börjat med Sertralin?
Ja, som rubriken lyder.
I vilken takt trappade ni upp?
När började ni känna av biverkningar och när började de avta?
Ja, som rubriken lyder.
I vilken takt trappade ni upp?
När började ni känna av biverkningar och när började de avta?
Jag fick första två-tre veckorna en del biverkningar, så som huvudvärk, yrsel, trötthet o hjärtklappning, men eftersom jag visste att detta just var biverkningar som förr eller senare går över så oroade jag mig inte över det o då blev även biverkningarna lättare o tas med..
Efter biverkningarna lagt sig så mådde jag tipptopp!! Har nog aldrig mått så bra i hela mitt liv..=)
Jag börjad med 25 mg i några veckor (halv tabl..) o sen ökade jag till 50 mg alltså en hel tablett.
1 tablett om dagen i ca ett halvår gjorde susen för sen dess har jag inte kännt av min panikångest o mår bra utan Sertralinen.. (slutade för ca ett år sen..)
Jag blev lös i magen till en början, och när jag trappade upp kunde jag få ångestanfall och börja gråta okontrollerat.
Mådde också rätt dåligt i början psykiskt, täntke lägga in mig på psyk och va helt förstörd, dagen efter så vaknade ejag med lyckorus och det varade så=) Mådde sååå himla bra.. Tyvärr fick jag sluta för jag började blöda i munnen av dom. Sen vart jag gravid men ska börja med lyrica senare.. Stå ut de första veckorna, sen vänder det nog.. Helt klart värt o testa.. Jag börja med 25mg sen 50mg
Japp! samma här mådde sjukt dåligt i början. men ef nån månad vänder det och det blir bättre eftersom veckorna går. Men man måste tro på det och jobba lite på det själv. Tyvärr har min sömn blivit sämre men jag jobbar på det :). Åt 25 först sen 50mg. Har en lättare depression som inte vill ge med sig trots samtal. Hormoner helt i obalans.
Jag har ätit andra SSRI-preparat innan och då mådde jag riktigt ruggit då jag började. Å andra sidan mådde jag bra mycket sämre då också med konstanta panikattacker.
Jag minns bara inte hur snabbt jag kände av biverkningar (som var i form av ökad ångest). Minns dock att det var som någon skrev ovan att det bara hade tvärvänt en morgon då jag vaknade.
Läkaren trodde att jag nog skulle klara mig lindrigt från biverkningar, men det är ändå fyra år sen jag slutade med medicin nu.
Nu är det 2 dygn sen jag började och mår som vanligt än så länge. Inga biverkningar än i alla fall.
Hur snart efter att ni börjat började ni känna av biverkningar?
Jag åt zoloft (vilket är det samma som Sertralin) för ca 3 år sen och när jag började med tabletterna så mådde jag ännu värre i någon vecka sedan började det sakta men säkert att bli bättre, i kombination med samtal såklart. Jag åt Zoloft i ca ett år sen trappade jag ner och slutade helt.
För två år sen började jag känna att deppresionen var på väg att komma tillbaka och jag blev rädd för att jag skulle hamna så långt ner i mörkret igen. Det tog ett tag innan jag bestämde mig ta kontakt med Vårdcentralen och fick nu för ett tag sen börja med Sertralin. Jag fick börja med 25 mg någon vecka sen öka till 50mg och det åt jag sen någon månad men kände inte någon skillnad alls så då fick jag öka till 100 mg som jag nu äter.
Dom biverkningar som jag fick var trött, ledsen och allmänt pissigt kändes allt, men nu har det blivit bättre och dom ända biverkningar som jag har nu är sömnproblem, då fick jag insomnings tabletter men dom hjälpte inte, jag kunde ligga vaken till 6 på morgonen även om jag hade tagit två insomningstabletter. Så då fick jag i stället sömnunderhållande tabletter och dom fungerar vilket är så himla skönt att kunna ta dom om jag kände att "ikväll kommer jag kunna ligga vaken hur länge som helst" för det blir ju inte bättre av att veta att man ska upp och jobba kl 07:00.
Lycka till och tänkt inte för mycket på vad du KAN få för biverkningar för då blir det bara värre.
Jag tog en tablett på 50mg första dan och allt gick i 200 km i timmen redan efter nån timme. Tom pratade jättefort. sen tog jag 25 i en vecka. Biverkningarna kom som sagt var med en gång. Under den veckan blev jag jättedeppig, massor av ångest, hjärtklappning, svettig, oro. tror jag borstade tänderna 5 ggr om dan för jag trodde jag skulle få hål, hihi. Gick ner flera kilo. (som jag nu gått upp)Trodde allmänt att jag aldrig skulle kunna jobba utan hamna på hispan. Sov absolut inget utan knaprade sömntabletter varje natt i en vecka. Sen trappade jag ner på dom. Jag vet att jag tänkte att allt detta beror på medicinen, så jag härdade ut. Tvingade mig att leka med mina barn osv.
Jag har däremot dagar som är både upp och ner men ändå bättre än tidigare. För mig vände det inte så direkt utan mer att jag känner att framtiden inte är så trist längre.