Vilken mat/livsmedel funkar bäst för era barn som lätt får kväljningar?
Min dotter blir 11 månader nästa vecka och det känns som om hon får kväljningar och/eller kräks av nästan allt. Jag blir tokig snart, vad sjutton ska jag ge som hon inte kväljer av eller spyr av?
Idag har jag försökt med gröt (havregröt med päron/banansmak från Nestle), fruktpure, mosad lammgryta (semper från 8 månader) och lite äggvita. Hon kväljer och spyr av allt!
Hon är jättekinkig när man ska mata henne och måste ständigt underhållas för att ens ta något i minnen utan att kvälja. Sitter och växlar mellan olika tecknade filmer på youtube. Om ljudet är för lågt kväljer hon, om det är någon hon sett flera gånger kväljer hon, om jag inte växlar tillräckligt fort spottar hon ut allt, om jag glömmer att sätta på en annan om hon inte tycker om någon spyr hon. Det är ju helt orimligt!
Nu tycker ni säkert att så små barn inte ska se på sånt, men om jag inte har på något för att distrahera henne skriker hon eller kväljer bara jag kommer med skeden i närheten av munnen.
Mät hon kunnat äta utan problem förut (slät puremat av olika slag) spottas ut och det är ett ständigt kväljande och spyende hela tiden. Det är som om hon spyr när jag inte gör som hon vill, hur sjukt det än låter.
Förut fick hon bara kväljningar och spydde av att det var bitar i maten, hur små dom än var, men nu går inte ens slät pure ner oavsett hur många jag provar. Har säkert 10 burkar i kylen med olika rätter och fruktpureer som hon kväljer och spyr av och 5 olika grötpulver.
Har försökt med bitar som hon får plocka själv, och hon stoppar dom i munnen men spottar sen ut dom. Sött hjälper inte heller då hon kväljer av att bara få lite fruktpure på läpparna, spottar ut frukt som hon får äta själv och kräks när jag ger henne yoghurt/fruktkvarg. Det har blivit mer och mer trots att det gick jättebra ett bra tag med maten. Hon måste bli mer och mer underhållen och nu funkar inte ens det längre som det gjorde förut. Att bara sitta ner normalt och äta går inte alls...
Varför kväljer ungen hela tiden?
Vad 17 ska jag ge som hon kan äta i större mängder som hon inte kväljer av eller spyr av?