• Tilcha

färg till fondtapet i guld och svart?

Är i akut behov av hjälp!
    Sambon å jag fastnade för en tapet med guldbotten och svart mönster i sammet. Tulipe Black från Eijffinger.

Vi har tänkt att bara tapetsera vid sänggaveln. Alltså inte över en hel vägg utan bara ca 2m brett. Resterande väggar tänkte vi måla i någon färg.

Problemet är att INGEN färg passar till denna tapet. Vi köpte en gul färg som vi nu har målat väggarna med men varken jag eller sambon står ut med den färgen. Den är verkligen hemsk! Vidrig! Och passar inte riktigt ändå till tapeten.

De enda färgerna som passar är just guld eller svart men att måla hela rummet svart blir lite väl mörkt å ha guld i hela rummet blir lite för mycket av "det goda" om man säger så.

Så snälla är det någon som kan komma med nåt tips vad för färg som passar till denna hopplösa tapet eller som kanske har nån liknande tapet hemma å kan visa hur ni har gjort så vore jag mycket tacksam!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-21 22:50
    Nu finns det bilder på både väggfärgen och tapeten i mitt galleri.
    Varning! Tapeten är helt hysterisk! haha

• Svar på tråden färg till fondtapet i guld och svart?
  • meya

En Grå/beige färg då? Tänker på en tapet jag sett med just gul och svart och i den var det även lite gråbeige

• Tilcha
    meya skrev 2008-03-21 20:19:27 följande:
    En Grå/beige färg då? Tänker på en tapet jag sett med just gul och svart och i den var det även lite gråbeige
    Mmm har varit lite inne på det. Ska ta fram nåt prov på en sådan färg när jag kommer till färgaffären å jämföra med tapeten. EMn det är ju såå svårt å se hur det blir i ett helt rum.
  • Pink Muffin

Vitt då?? Vi har precis tapetserat en fondvägg i vardagsrummet i svart med gråa medaljonger och har resterande väggar vita - skitsnyggt... om jag får säga själv!!

♥Signe 0502♥Alfred 0611♥Lillebror 0807♥
  • Tilcha
    Pinkie skrev 2008-03-21 20:23:06 följande:
    Vitt då?? Vi har precis tapetserat en fondvägg i vardagsrummet i svart med gråa medaljonger och har resterande väggar vita - skitsnyggt... om jag får säga själv!!
    Fast jag vill ha en lite bruten vit i sådana fall. Innan vi hittade den här fondtapeten så hade jag tänkt ha en ljust cremefärgad färg med en fondtapet med ljus bakgrund å typ guldmönster. Men nu är det guldet i tapeten som ställer till det. Tapeten är så intensiv så vitt tror jag blir för stor kontrast.
    Ska lägga in en bild i mitt galleri på tapeten.
  • Tilcha

Kan av nån anledning inte lägga in bilder i mitt galleri. Återkommer när det funkar igen.

• AnnaGBG

Vi hade också en svart/guld tapet i vårt sovrum och valde en ganska mörkt gul färg till resten. Det såg vansinnigt snyggt ut på proverna men det gick fan inte att sova i rummet när det var klart. Man fick kräkningar

Vi målade om till en ljusgrå färg och det blev jättebra. Tyvärr har jag inga bilder - vi har flyttat så jag kan inte ta några heller...

• Tilcha
    AnnaGBG skrev 2008-03-21 21:58:12 följande:
    Vi hade också en svart/guld tapet i vårt sovrum och valde en ganska mörkt gul färg till resten. Det såg vansinnigt snyggt ut på proverna men det gick fan inte att sova i rummet när det var klart. Man fick kräkningar Vi målade om till en ljusgrå färg och det blev jättebra. Tyvärr har jag inga bilder - vi har flyttat så jag kan inte ta några heller...
    ok...men det låter ju intressant. För den här färgen är cremegul eller vad man ska säga men ganska mörk. Typ marsansås. I ett viss ljus så har den samma färg som maskeringstejpen.
    Nä den e verkligen hemsk! Å omodern! Körde ni med en varm ljusgrå färg då eller en kall?
  • AnnaGBG
    Tilcha skrev 2008-03-21 22:05:09 följande:
    ok...men det låter ju intressant. För den här färgen är cremegul eller vad man ska säga men ganska mörk. Typ marsansås. I ett viss ljus så har den samma färg som maskeringstejpen.Nä den e verkligen hemsk! Å omodern! Körde ni med en varm ljusgrå färg då eller en kall?
    Det låter som våran gula färg. Den var liksom nikotingul i vissa ljus.

Vi tog ganska varm ljusgrå, det var snyggare ihop med guldet än kall. Men vi köpte en masonitskiva och målade som vi satte på väggen ihop med tapeten. Vi vågade inte lita på färgprover igen
  • Tilcha
    AnnaGBG skrev 2008-03-21 22:10:53 följande:
    Det låter som våran gula färg. Den var liksom nikotingul i vissa ljus.Vi tog ganska varm ljusgrå, det var snyggare ihop med guldet än kall. Men vi köpte en masonitskiva och målade som vi satte på väggen ihop med tapeten. Vi vågade inte lita på färgprover igen
    Tack för tipset! Så typiskt bara för att vi köpte dyr färg den här gången.
Svar på tråden färg till fondtapet i guld och svart?