Far- och morföräldrar
Hur ofta får ni hjälp av barnens far- eller morföräldrar? Kommer de och umgås med barnen, hittar på saker ihop?
Jag är jättebesviken på mina föräldrar. Sedan långt, långt innan deras första barnbarn föddes tjatades det om hur roligt det skulle bli att få barnbarn. Nu har de snart 4 stycken och om de nu tycker att det är roligt så döljer de det väl. Ett av barnbarnen passar de med jämna mellanrum - de andra två träffar de över en snabb fika varannan månad och bara av pliktkänsla.
Min dotter är överlycklig när hennes mormor och morfar kommer på besök. Uppför sig exemplariskt och bara väntar tills vi har fikat färdigt då hon vill visa sina leksaker och prata med dem. Fast då har de bråttom och måste genast åka hem. Där står min besvikna lilla dotter och säger att kanske kommer de tillbaka i morgon. Men det gör de inte.
På 3,5 år har de hjälpt oss att vara barnvakt vid två tillfällen. Annars är de alltid upptagna.
Farföräldrarna bor långt borta och vi träffas bara en eller två gånger om året, men då är min dotter prinsessa och hela världens medelpunkt. Dessvärre är det mormor och morfar som hon helst vill träffa och vara med. Och de vill inte träffa henne eller i vilket fall har de viktigare saker för sig.