• signhild

Far- och morföräldrar

Hur ofta får ni hjälp av barnens far- eller morföräldrar? Kommer de och umgås med barnen, hittar på saker ihop?

Jag är jättebesviken på mina föräldrar. Sedan långt, långt innan deras första barnbarn föddes tjatades det om hur roligt det skulle bli att få barnbarn. Nu har de snart 4 stycken och om de nu tycker att det är roligt så döljer de det väl. Ett av barnbarnen passar de med jämna mellanrum - de andra två träffar de över en snabb fika varannan månad och bara av pliktkänsla.
    Min dotter är överlycklig när hennes mormor och morfar kommer på besök. Uppför sig exemplariskt och bara väntar tills vi har fikat färdigt då hon vill visa sina leksaker och prata med dem. Fast då har de bråttom och måste genast åka hem. Där står min besvikna lilla dotter och säger att kanske kommer de tillbaka i morgon. Men det gör de inte.
    På 3,5 år har de hjälpt oss att vara barnvakt vid två tillfällen. Annars är de alltid upptagna.
    Farföräldrarna bor långt borta och vi träffas bara en eller två gånger om året, men då är min dotter prinsessa och hela världens medelpunkt. Dessvärre är det mormor och morfar som hon helst vill träffa och vara med. Och de vill inte träffa henne eller i vilket fall har de viktigare saker för sig.

• Svar på tråden Far- och morföräldrar
  • signhild

Ja! De har inte tid. De jobbar heltid båda två och på helgerna vill de gärna hitta på saker med sina kompisar, ägna sig åt hobbys, resa osv. På semestrarna vill de ut och resa och göra saker. Att komma och bo hos oss eller hos min syster, som vi ofta föreslagit, är ingen semester. De tycker att de kommer i mån av tid. En gång i månaden till mig, en gång i månaden till min syster och däremellan passar de ofta min brors barn eftersom brorsan bor i samma bostadsområde.

• delifi2

menhar du frågat dem om de tycker de är kul med barnbarn eftersom de sa det förr?
    va tycker din syster om det då?

själv har jag ingen hjälp av mina föräldrar men de jobbar och bor 60 mil från oss och farmor gilla rjag inte och inte min son heller..så för min del blir det kompisar som passar

• MissPearl

Jag födde inte barn för att mor- eller farföräldrar skulle ta hand om de. Dem har väl haft sina barn redan?
    Umgås lagom mycket

• signhild

Det är inte så mycket passning jag behöver utan jag vill att de ska umås med henne - tycka om henne!!!

• delifi2

man vill ju att ens barn ska lära känna far och morförälderna ju...

Jobbar inom hemtjästne och många säger att barnbarnen det är livets efterätt så när jag får barn barn då ska ja verkligen se till att få träffa dem ofta just för att lära känna dem

• MissPearl

Tycker dem inte om henne? Är dem gamla så dem kanske tycker det är lite jobbigt hälsomässigt?

• Fru hemlig
    signhild skrev 2008-03-21 21:53:15 följande:
    Ja! De har inte tid. De jobbar heltid båda två och på helgerna vill de gärna hitta på saker med sina kompisar, ägna sig åt hobbys, resa osv. På semestrarna vill de ut och resa och göra saker. Att komma och bo hos oss eller hos min syster, som vi ofta föreslagit, är ingen semester. De tycker att de kommer i mån av tid. En gång i månaden till mig, en gång i månaden till min syster och däremellan passar de ofta min brors barn eftersom brorsan bor i samma bostadsområde.
    Men jag tycker att man måste respektera att ens föräldrar har ett eget liv. Sina barn får man räkna med att ta hand om själv och se allt annat som bonus. Försök att se det postivt att de är friska och pigga och har ett eget liv.
  • miababia

hur ofta måste de hälsa på för att visa att de tycker om henne? Brukar ni åka till dem och hälsa på ibland? En gång i månaden är väl inte så lite. De jobbar ju som du säger heltid och då brukar det inte bli så mycket tid över. Och kan nog förstå dem med att de vill ut och resa m.m.

mina föräldrar jobbar, har båda fullt upp på fritiden och försöker även träffa vänner, snart ska de antagligen resa till paris eller new york på semester men det tycker jag är kul för deras skull. att vi inte träffas jätteofta betyder ju inte att de inte tycker om min son för de gör de.

• signhild

MissP: Jag tror säkert att de tycker om henne, även om jag väl inte kan påstå att de känner henne. Hon är en otroligt snäll, nöjd och stillsam liten tjej. Mina föräldrar är inte pensionärer ännu och de älskar att resa, vandra i fjällen, åka skidor och de motionerar flera dagar i veckan. Så fysiskt borde de orka. Dessutom orkar de ju med ett av barnbarnen.
    De har helt enkelt fullt upp med annat. Två veckor i skidbacken är viktigare än en helg hos barn & barnbarn. Och vi kräver inget barnpassande utan vi vill bara umgås. Jag vill också träffa mina föräldrar ibland. Förr hade de tid, men det var innan barnbarnen föddes. Nu finns ingen tid alls längre och jag har inte lyckats få dem att förstå hur mycket det betyder för oss att träffas. Min syster har gett upp helt. Hennes barn är också ett litet, snällt och charmigt barn som inte tar musten ur någon. MINA farföräldrar orkar med våra besök och de är över 90 år!!!

• mystiska mamman

Den enda hjälp vi har till vår dotter, är
    när det kör i hop sig på jobbtider då kommer
    morfar och träffar sessan en halvtimme eller två.
    Likså då det krockar med tvätten, så brukar hon få vara hos morfar den lilla stund det tar att springa ner.
    (vi bor i samma hus) och sen leker vi hos honom
    tills vi tvättat klart.
    Annars har vi ingen direkt passning till henne.
    Hennes mormor bor 3 mil härifrån och vi träffas ca 2 ggr i månaden då vi även sover över en natt eller två,
    och hennes farfar + styvfarmor bor en minut i från oss
    (gående) och har inte träffat henne sen hennes ett års dag
    (hon är 27 månader nu).
    Så visst är hon morfars prinsessa, vi umgås ofta och snackar varje dag (tack o lov), men det är sällan han kommer till oss, utan det är alltid vi som är hos honom, likså med mormor.

• Fru hemlig
    signhild skrev 2008-03-21 22:12:52 följande:
    Två veckor i skidbacken är viktigare än en helg hos barn & barnbarn.
    Men det är deras tid nu att få göra sånt när ni inte är små längre. Att ni träffas minst en gång i månaden är mkt tycker jag. Försök att se det positivt att de har ett liv och du inte behöver ha dåligt samvete för att de sitter och inte har ngt att göra.
  • Mellsan666

Vår dotter träffar sina farföräldrar minst engång i vecka,
    sen brukar dom passa henne 1 eller 2 ggr i mån beror lite på vad vi ska göra.
    Morföräldrar har inte vår dotter så hon får dubbel uppmärksamhet av sina farföräldrar.
    Dom ställer upp & hjälper till när de behövs...

Trist med dina föräldrar att dom inte riktigt ställer upp & visar hur mkt dom tycker om sina barnbarn..

• delifi2

jag tror det är väldigt väldigt individuellt vilken sorts kontakt man vill ha med mor/far-föräldrar

jag vet att min mamma vill vara en bättre mormor än vad hon är me hon jobbar utomlands så vi träffar henne ca 1 gång om året när hon kommer hem till sverige och det ärjag glad för.

Farmor och farfar träffar vi ca 1 gång i månaden fast de bor 3 mil från oss, jag gillar farfar bäst men min man har bättre kontakt med sin mamma, vilket är jobbigt för mig.

Man får se hur man vill ha kontakten med sina föräldrar.

Visst är det synd att de inte vill träffa eller lära känna sina barn barn men tänk på att det är deras förlust mest...barnen klarar sig även om det kan vara jobbigt för dem

• kate79

Förstår mycket väl att du tycker det är tråkigt att dina föräldrar inte verkar intressera sig för sitt barnbarn.

Det handlar inte om att passa barnet utan att SE barnet, uppmärksamma det, dom vill ju så gärna och det gör så mycket för det lilla barnets självkänsla, det gör ont som förälder att se på hur besviken barnet blir när de försöker så få någons uppmärksamhet men misslyckas.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • anneliesb

Det är inte som förr i tiden när mormor el farmor gick hemm aå tyckte det var kul med besök å att passa barn.
    De har sina liv å vill leva dem, de kanske just har fått ut den yngsta utr boet å vill käna sig lite fria!

• Twinkel

Jag kan förstå hur du känner. Det är inte bara att de inte har tid utan att de väljer att inte träffa barnen. Barnen är ju en del av en själv och man känner sig ratad och även barnen. Jag förstår oxå att far och morföräldrar är annolunda i dag men det räcker med så lite.. Att de slår en signal och kollar hur det är med barnen kanske pratar med dem i telefonen säger att de saknar dem. När ens barn blir besvikna blir man även som förälder besviken.
    Försök om du orkar att förklara hur besviken hon blir så har du gjort ett försök i alla fall.

Hoppas att det snart känns bättre!

• spacebeare

tack å lov så får jag hjälp från båda håll och med glädje(farmor hittar på aktiviteter till oss så hon kan ha Emelie...)

men av Ems mor å farföräldrar är det bara morfar som jobbar så som pensionärer har de väl än hel del tid att slösa på.

• CeeJay

Mina föräldrar är döda, sambons föräldrar är skilda. OM vi överhuvudtaget får "hjälp" så är det av farmor och då får vi be på våra bara knän..

De tycker om sina barnbarn, men är inte så där väldigt engagerade. Ingenting vi tar förgivet men sambon är dock lite ledsen ibland över att hans föräldrar inte är så närvarande som han önskar.

• Dionadel

Vad tråkigt att dom beter sig så Ledsen Min pappa åker 36 mil ungefär en gång i månaden enbart för att det suger i morfartarmen.

Viggo 060629 Zeke 071205
Svar på tråden Far- och morföräldrar