• Anonym

Är det någon som varit ensam när du gjort medicinska aborten?

Jag har inte plussat än men jag vet att jag är gravid. Ska göra abort. Nu flyger det tankar i huvet på mig. Jag vill inte att någon ska veta om detta så jag vill göra det så diskret som möjligt.Kan jag göra aborten hemma själv utan någon som är med? Har någon här inne gjort det? hur gick det isåfall?

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-22 05:22
    Jag har en pojk sen tidigare, så jag måste ha barnvakt till honom. Jag har nu funderat på kirurgisk abort. Kan säga till min mamma (kommer troligtvis vara barnvakt) att jag har haft problem med blödningar o att det visade sig att jag var gravid men det såg ut som ett missfall så dom behövde skrapa mig. Låter det troligt?
    Jag vill inte berätta sanningen, det finns flera anledningar till det.
    Jag vill inte ljuga helt o säga att jag ska shoppa, jag känner att sanningen kommer fram förr eller senare, då är det bättre att säga att jag ska till gyn, o hon behöver inte veta anledningen varför. Sen är det problemet med sekretessen på sjukhuset. Jag jobbar själv på sjukhuset o har tillgång till patienters in o ut besök. Det är viktigt att sekretessen fungerar bra då.

Är så orolig, det surrar i huvet på mig,jag är helt slut men kan inte sova.

• Svar på tråden Är det någon som varit ensam när du gjort medicinska aborten?
  • Anonym (mf)

hur vet du att du är gravid?!
    Varför inte uppsöka sjukhus/ungdomsmottagning och få abort piller?!

Eller hur hade du tänkt dig att göra abort själv?! bara undrar

• Anonym

Nej jag ska kontakta gynmott på tis, men det är helg .dom har inte öppet nu.
    Jag vet att jag är gravid, jag känner min kropp.

Inga påhopp tack, detta är jobbigt som det är.

• Anonym (mf)

Inte menat som påhopp.
    Står du ut tills på tisdag är det ju bra. Hoppas det kommer att gå bra och du får snabb hjälp.

Anonym skrev 2008-03-22 00:43:23 följande:
    Nej jag ska kontakta gynmott på tis, men det är helg .dom har inte öppet nu.Jag vet att jag är gravid, jag känner min kropp.Inga påhopp tack, detta är jobbigt som det är.
  • Anonym (anonym)

Hur ska du kunna göra det själv?

Jag tror inte att det finns lågon läkare som tillåter sånt..

Jag har gjort 2 medicinska aborter, dock på sjukhus men jag hade ingen anhörig med mig.

Först får man piller att svälja, sen får man komma tillbaka dagen efter och då får man föra upp ett piller i underlivet.
    Sen tar det olika lång tid innan värkarna kommer och det stöts ut.

Första gången jag gjorde abort fastnade det, så några sköterskor fick klämma och massera min mage för att få ut det.

Andra gången gick det så smidigt att jag inte trodde att det var klart när jag åkte hem.

Det kan ju tillstöta komplikationer, så detta är inget man gör hemma i sin ensamhet.

• anneliesb

I vissa delar av Sverige kan man göra allt hemma, kolla vad som gäller för där du bor!

• Anonym (kirurgisk)

jag gjorde två aborter förrut, var tidigt så jag kunde göra medicinsk abort men valde kirurgisk abort då jag inte ville vara vaken. Det är smidigt går fort och du kan åka hem direkt nästan. ja tyckte det var smidigt istället för att ligga och vänta på att den ska komma ut. dom söver ner dig och ingreppet går jätte fot 5-10 min sa dom till mig. sen fick jag ligga kvar 1 timme och sen åka hem. blödde  lite grann 1 vecka efter båda ingreppen men hade inge ont. Och ingen behöver få veta, bara dom som jobbar men ingen annan, och om du försvinner några timmar under en dag är ju ingen konstigt, du kan ju vara och shoppa eller nåt;)..Lycka till!

• Anonym

Jag genomförde en medicinsk abort själv på en avdelning med andra för ca 4 år sedan. Men det gick rätt så smärtfritt förutom att jag blödde mycket i några veckor efterråt. Det var bara jag som var ensam, de andra hade någon med sig. Men jag hade musik och tidningar med mig och så var det ju skynke emellan så ingen såg mig. Det kändes rätt okej också. Det jobbigaste var när jag gick på toa därborta och jag kände hur det kom ut en "klump" men jag kollade aldrig i toaletten.
    Är man säker på att man vill genomgå en abort så är det inte så jobbigt utan mer som en lättnad när det är över.

• Anonym

Jag genomförde min medicinska abort hemma, inte själv visserligen men skulle lika gärna kunnat vara det... OM du gör en abort hemma själv se till att du hela tiden har telefonen nära om du måste ringa efter någon. Lycka till hur du än gör!

• Anonym (kirurgisk)

ja men säg att du ska till gyn, att du märkt att du haft ont i magen och så att du hade fått misfall och dom behöver skrapa. låter hur trovärdigt som helst! Lycka till. Och om du kände att medicinskt var bra för dig kan du ju göra det. själv föredrog jag kirurgisk just med att jag fick vara nedsövd. och jag håller med att det är en lättnad när det är över, trots folks fördomar just inom det ämnet. lycka till

• m a m a t  r e

Jag var ensam med min 5-månadersbebis när jag gjorde medicinsk hemabort. Jag var rätt orolig inför det hela, men med facit i hand kan jag säga att det var helt problem- och smärtfritt! Jag tog inte ens en enda värktablett!

• Anonym

Rekommenderar starkt att du har någon med dig! Jag har gjort medicinsk abort. Innebar att man fick ligga på sjukhuset några timmar när medlet verkade, och det var ohyggligt smärtsamt och jobbigt och jag skulle för allt i världen inte velat vara ensam då!

• Anonym (ont)

m a m a t r e skrev 2008-03-22 18:25:56 följande:

Jag var ensam med min 5-månadersbebis när jag gjorde medicinsk hemabort. Jag var rätt orolig inför det hela, men med facit i hand kan jag säga att det var helt problem- och smärtfritt! Jag tog inte ens en enda värktablett!
    Skönt för dig, men det är nog väldigt individuellt. Själv svimmade när jag kom hem och hade tagit den första tabletten, och dagen efter på sjukhuset så gjorde det rejält ont och jag fick en del smärtstillande. Som väldigt starka menssmärtor. Det var som mest intensivt innan själva fostret stöttes ut. (Som jag såg...)
  • Anonym

Min medicinska abort var så gott som smärtfri, tog två smärtstillande tabletter "bara för att" men kände typ ingenting. Kanske har det med hur långt gången man är? Jag var bara i v5 när jag gjorde min abort och det gick hur bra som helst. Har heller aldrig lidit av menssmärtor tidigare.

• Anonym (Hemma)

Jag gjorde också min medicinska abort hemma, kriteriet var att jag skulle kunna ta mig till sjukhuset på 20 minuter om det behövdes. Vilket det inte gjorde...

Hade jagat upp mig själv ordentligt så jag blev rätt förvånad när det varken störtblödde eller gjorde särskilt ont. Tyckte att det var jätteskönt att få vara hemma!

Jag ångrar ingenting, men vill inte göra om det...

TS, lycka till!

Svar på tråden Är det någon som varit ensam när du gjort medicinska aborten?