• Julia85

Killar och tjejer, bvc olika kurvor..

Nu har jag reagerat och blivit arg känner jag. Jag har en flicka och pojke här hemma. Det är inte förrän nu jag kikat ordentligt på vikt och längdkurvorna i böckerna man får hos bvc. Det är ju olika för flickor och pojkar. Så jag satte mig och kollade.
    Hos ett 12-månaders barn för flickor i kurvan så på det svarta normalstrecket ska tjejen väga ca 10 kilo och vara 75 cm lång..
    På pojkarnas normalkurva så ska dom väga 10,5 kg och vara 77 cm långa.

Detta är skillnad med 500 gram och 2 cm!

Någon som vet varför det är så? Killar ÄR INTE STÖRRE än tjejer vid denna ålder. Det är ju när dom kommer in i puberteten som dom växer till sig.

En bebis är ju bebis.. Dom växer inte olika för att dom är av ett speciellt kön!
    Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Killar och tjejer, bvc olika kurvor..
  • Suskiv

Pojkar är större genomsnittligt redan som nyfödda. 2 cm och 500 g är ingen stor skillnad faktiskt.

• Julia85

Mina barn som är flicka och pojke följer varandra med vikt och längd i samma ålder iallafall. Men sonen ligger på normalkurvan och dottern låg på 1 streck över kurvan trots samma vikt!

• Valkyriah

Jo,men är det inte så att pojkar är lite större än flickor överlag?Sen är det självklart att en pojke och flicka kan vara lika stora vid samma ålder eller en flicka större än en pojke.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • guztav06

nog fasen är pojkar större än flickor i ettårsåldern! Min son vägde drygt 11kilo medans en kompis dotter vägde 8.5kilo vid ett år!

• Dixie

kurva är ju inget någon bara har hittat på, den grundar sig ju på forskning och studier av barn under en längre tid (har för mig att det dessutom är på flaskmatade barn, men det är en annan diskussion)

Hos oss har pojken alltid varit större än flickan, om man jämför dem i samma åldrar

• Cocco

Pojkar är väl större redan när de föds?
    Tror det skiljer ca 200g i snitt

• Nynne

Ja, kurvorna är ju inte påhittade utan är ett snitt. Som tidigare nämnt så är det forskning på flaskmatade barn men det har ju ingen betydelse.

Mandy f. 070301
  • FridaE

Min dotter är mindre än vad min son var. Enligt vikt och mått du skrivit i TS så var min pojk precis normal vid 1 år, 10.5kg och 77 cm!! Har aldrig kollat kruvorna själv förut men tror faktiskt att det stämmer att flickor är lite mindre, i benstomme och så.
    Fettmässigt är det nog ingen skillnad. Fast min dotter är lite för tunn. 9kg till 80cm.

• Fermat

Nog finns det en hel del att uppröras över vad gäller förväntningar/krav på pojkar vs flickor, men i det här fallet är det nog inte så att man "vill" att flickor ska vara smalare och kortare än pojkar. Flickor är de facto mindre än pojkar på gruppnivå (individuellt är en helt annan sak) när de föds och en tid därefter. Hör efter i bekantskapskretsen så kommer du sannolikt att se att pojkar i genomsnitt varit något större till en början. Ingenting att reagera över tycker jag, just detta är inte ett uttryck för utseende- eller viktfixering mot flickor. Kurvorna är framtagna genom att man fastställt normalfördelningen i en befolkning, och den råkar skilja sig åt mellan könen. Varför är då pojkar något större? Det kanske är av samma orsak som det föds fler pojkar än flickor, de förra är av flera orsaker något "känsligare" än flickor och därför behöver lite mer marginal. En gissning av en lekman, rätta mig om jag har fel.

• FridaE

Julia85: Klart det finns flickor som är större än pojkar eller pojkar som är mindre än flickor men i ett genomsnitt tror jag ändå att pojkar är lite större.

Svar på tråden Killar och tjejer, bvc olika kurvor..