• väntar i Kina kön

Räv skabb! Hur länge smittar rävskabb?

Godmorgon!
    Vilken morgon! Mina föräldrar såg en räv med skabb på gården, inte mycket hår kvar på svansen. Jag har 2 pudlar och nu undrar jag om någon vet hur länge skabben smittarm typ om hunden råkar gå var räven har legat. Vi har haft minus 21 grader i natt, borde inte skabben frysa utanför rävens kropp. Är det mycket smíttsamt?

Vad ska jag göra för att undvika att mina hundar får skabb?

• Svar på tråden Räv skabb! Hur länge smittar rävskabb?
  • väntar i Kina kön

Puffar på! Ingen som vet

• VulgusProfanum

Kontakta veterinär och be att få Stronghold. Det droppar du i nacken på hunden och upprepar behandlingen efter 4 veckor. Suveränt och du behöver inte ens sanera hemmet.

Beauty fades Dumb is forever!
  • illoi1
    VulgusProfanum skrev 2008-03-22 21:26:30 följande:
    Kontakta veterinär och be att få Stronghold. Det droppar du i nacken på hunden och upprepar behandlingen efter 4 veckor. Suveränt och du behöver inte ens sanera hemmet.
    å bra tipps har haft massa problen´m med skabb jag me på min hund
  • Horst

Mina föräldrars hund blev nyligen diagnosticerad med rävskabb. Vår hund får inte träffa honom på 14 eller 21 dagar. Jag kommer inte riktigt ihåg just nu.

• bumbi 84

att tvätta hunden med vanlig grön såpa är ett bra skydd mot skabb. men ingen aning om vad det är som gör det. funkar jätte bra här aldrig fått skabb. en vännina som tipsade om det

• väntar i Kina kön

Okey! Ska testa med grön såpa. Har hört att det ska vara bra mot annat ochså

• illoi1
    bumbi 84 skrev 2008-03-23 22:50:16 följande:
    att tvätta hunden med vanlig grön såpa är ett bra skydd mot skabb. men ingen aning om vad det är som gör det. funkar jätte bra här aldrig fått skabb. en vännina som tipsade om det
    grön såpa hhhmm tja kanske funkar. bara det inte är farligt för hunden
  • bumbi 84

nej det är inte farligt. det är väldigt milt använder det även till att tvätta hästar i torkar inte ut pälsen heller.

illoi1 skrev 2008-03-24 10:29:34 följande:
    grön såpa hhhmm tja kanske funkar. bara det inte är farligt för hunden
  • emeliasmamma

Har ingen aning om de fryser ihjäl när det är så kallt. Men det räcker med att hunden går förbi där räven varit så kan den bli smittad. Men de dör ju om de inte hittar en "värd".

Men jag hoppas ni ringer någon som kan komma och skjuta räven. Fruktansvärt med skabb...

• Horst

Jag har hört att det till slut påverkar psyket på de drabbade djuren. Fruktansvärt!

• illoi1
    bumbi 84 skrev 2008-03-24 10:36:01 följande:
    nej det är inte farligt. det är väldigt milt använder det även ti att tvätta hästar i torkar inte ut pälsen heller.
    tack för tippset
  • Vilja00

använd inte grön såpa, det är inget som hjälper. Om din hund inte får skabb så beror det inte på såpan utan på att den aldrig smittats. Använd ngt av medlen som finns hos vet. De hjälper o skyddar din hund.

Svar på tråden Räv skabb! Hur länge smittar rävskabb?