• Snarkofagen

Förskolestart; vad ska vi tänka på? Tips emottages tacksamt!

Då var det ÄNTLIGEN dags! Lillskruttan ska börja förskolan! Hon är nu 17 månader och ska börja 14 april. Jag är förstagångsmamma och helt blank vad gäller sånthär.

Vad ska jag tänka på vid inskolning? Vad ska jag ha med mig till inskolning förutom dottern? Hur mycket extrakläder behöver de? Och VAD för extrakläder behöver de?

Vad hade/har ni för tider för era barn som är i samma ålder som min Ella? Alla tips behövs! Det här ska bli skitspännande, rent ut sagt

• Svar på tråden Förskolestart; vad ska vi tänka på? Tips emottages tacksamt!
  • Omismamma

Alltid bra med minst två ombyten (tröja, byxa, strumpor etc), blöjpaket, se till att barnet är klätt efter väder, napp eller snuttefilt om det används, regnkläder...
    Jobbar som förskollärare :)

• Shoppingtokig

Ja, du har ju klarat första testet galant genom att benämna det förskola och inte dagis!

• Bei Bei

Du kan göra en liten bok till barnet som det kan ha på förskolan. T.ex ett enkelt litet fotoalbum med bild på dig, pappa, nära släktingar, hennes vänner osv. Det kan hjälpa när barnet saknar mamma/pappa.
    Ett tips är att köpa ett gosedjur som barnet bara ska ha på dagis. Så slipper ni att älskade nattgosen glöms kvar på dagis eller blir snodd/borttappad.

Namna kläder, skor, vantar, mössa. Köp gärna blöjor med knäppning i sidan, det underlättar för personalen iom att de slipper ta av byxor och allt vid varje blöjbyte.
    Glöm inte att namna nappen också.

♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Okänd gäst

Just det här med fotobok fick vi göra på stället...fick ta med oss 6-10 bilder o så gjorde man iordning det där.
    Sen så får du en lapp med lite info att ta med och där står det vad för kläder de vill att du tar med. Och ta med oömma kläder som du inte är rädd om för de kan bli en del fläckar mm.

Bei Bei skrev 2008-03-22 10:09:08 följande:

Du kan göra en liten bok till barnet som det kan ha på förskolan. T.ex ett enkelt litet fotoalbum med bild på dig, pappa, nära släktingar, hennes vänner osv. Det kan hjälpa när barnet saknar mamma/pappa. Ett tips är att köpa ett gosedjur som barnet bara ska ha på dagis. Så slipper ni att älskade nattgosen glöms kvar på dagis eller blir snodd/borttappad. Namna kläder, skor, vantar, mössa. Köp gärna blöjor med knäppning i sidan, det underlättar för personalen iom att de slipper ta av byxor och allt vid varje blöjbyte. Glöm inte att namna nappen också.
  • Okänd gäst
    Svar på #2
    Vad spelar det för roll? Egentligen så är förskola nåt helt annat för mig, det är när barnen börjar i 0 innan "1:a klass"

Bara alla vet vad man pratar om
  • oma

Glöm för all del inte bort att om ni tycker att det är jobbigt att lämna flickan på förskolan smittar det av sig på flickebarnet. Kolla aldrig efter henne när du väl lämnat, gråt en skvätt efteråt om det behövs men aldrig så att hon ser. Vi höll stenhårt på det här när vi inskolade vår son och det fungerade utmärkt!

• Marre
    Svar på #5
    Fast förskolan är ju från första småbarnsavdelningen till det att barnen är sex år. Förskoleklass heter det man går i året före första klass!
  • Mammatezz81

*regnkläder och stövlar
    *2 par byxor
    *2 par tröjor
    *1 tjockare tröja
    *napp o sovgrejer (om hon har det)
    *blöjor
    *tofflor om ni vill att hon har det. Det kan vara ganska halt på vissa golv,

Du kommer säkert få info av personalen första dagen vad du ska ta med sen..

• Mammatezz81

strumpor är bra att ha extra också. Många barn tar av sig dom o sen hittar man dom inte eller så blir dom blöta

• Snarkofagen

Tack, superbra tips! Fast väldigt många skriver om blöjor. Vi har frågat och de säger att de står för blöjor på förskolan. Då antar jag att jag kan bortse från era tips?

Det där med boken var ett jättebra tips. Ska jag ta med det redan första dan eller ska jag stämma av med personalen vad de tycker om idén? Jag tänker så inget annat barn blir avundsjuk eller nåt sånt. Äh, vet inte hur jag menar men ni kanske fattar

Det där med snutte har vi tänkt på och har kört dubbelt den sista tiden. Då finns alltid en hemma. För FY så jobbigt om man skulle glömma den på förskolan!

Sen har jag funderat på det här med utevistelsen. Just nu är det overall som gäller, galonisar över om det är väldigt blött. Men sen då? Vad har man sen? "Vanliga" kläder?

Guuud, vad jag känner mig som om jag har noll koll!

• Shoppingtokig
    Svar på #5

Okänd gäst skrev 2008-03-22 10:48:46 följande:
    Svar på #2Vad spelar det för roll? Egentligen så är förskola nåt helt annat för mig, det är när barnen börjar i 0 innan "1:a klass"Bara alla vet vad man pratar om
    Varför ska man kalla någonting för det som det heter??? Varför kallar man Åhléns för Åhléns och inte EPA, jo för att saker förändras och får en ny regi. Förskola är från 1år upp till man börjar förskoleklass precis som Marre skrivit. För mig är det viktigt eftersom förskolan fick sin läroplan -98 i samband med den så byttes benämningen till förskola.
  • Snarkofagen

Tack, då har ni diskuterat det ämnet färdigt i den här tråden. Ni får jättegärna öppna en annan tråd där ni fortsätter er diskussion. I den här tråden vill jag gärna att man håller sig till ämnet och kommer med svar till min fråga.

Shoppingtokig skrev 2008-03-22 12:35:30 följande:
    Svar på #5Okänd gäst skrev 2008-03-22 10:48:46 följande:
    Varför ska man kalla någonting för det som det heter??? Varför kallar man Åhléns för Åhléns och inte EPA, jo för att saker förändras och får en ny regi. Förskola är från 1år upp till man börjar förskoleklass precis som Marre skrivit. För mig är det viktigt eftersom förskolan fick sin läroplan -98 i samband med den så byttes benämningen till förskola.
  • Marre
    Snarkofagen skrev 2008-03-22 12:38:18 följande:
    Tack, då har ni diskuterat det ämnet färdigt i den här tråden. Ni får jättegärna öppna en annan tråd där ni fortsätter er diskussion. I den här tråden vill jag gärna att man håller sig till ämnet och kommer med svar till min fråga.
    Okidoki!

Jag tycker du verkar ha fått rätt bra koll nu på vad som behövs!

En sak som jag tyckte var väldigt bra att ha på mina barn framemot våren när det inte var blött, men lite kyligt är ju ett fleeceställ. Jacka och byxor som man kan dra över vanliga "innekläder" som värmer gott när de är ute och leker.
  • Bei Bei

Fråga personalen ang boken. Du kommer ju inte lämna henne de fösta dagarna ändå utan vara med henne och då kommer hon ju inte behöva boken.
    Blöjor slipper du tänka på, vad skönt!
    Satsa på bra vind/vattenkläder. Didriksson har tex en underbart bra skaljacka som är vind och vattentät. Kostar 399:- tror jag och är minst lika bra som POP´s jacka.
    Köp hellre kläder som du kan ta av/på lager istället för EN tjock jacka osv.
    Jag köper byxor ganska ofta på killavdelningarna för de är oftast förstärkta vid knä och rumpa.
    Vi kör mkt mjukisbyxor nu under overall/regnställ men sen när det inte är blött längre kommer vi köra mjukisbyxor eller lite styvare material som manshester/jeans. Beroende på väder såklart.
    Lämna gärna ett par innetofflor på dagis. T.ex mockasiner.

Snarkofagen skrev 2008-03-22 12:19:43 följande:
    Tack, superbra tips! Fast väldigt många skriver om blöjor. Vi har frågat och de säger att de står för blöjor på förskolan. Då antar jag att jag kan bortse från era tips? Det där med boken var ett jättebra tips. Ska jag ta med det redan första dan eller ska jag stämma av med personalen vad de tycker om idén? Jag tänker så inget annat barn blir avundsjuk eller nåt sånt. Äh, vet inte hur jag menar men ni kanske fattar Det där med snutte har vi tänkt på och har kört dubbelt den sista tiden. Då finns alltid en hemma. För FY så jobbigt om man skulle glömma den på förskolan! Sen har jag funderat på det här med utevistelsen. Just nu är det overall som gäller, galonisar över om det är väldigt blött. Men sen då? Vad har man sen? "Vanliga" kläder? Guuud, vad jag känner mig som om jag har noll koll!
    ♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Snarkofagen

Bra att du tog upp fleecen! Menar du typ "vanliga" fleecekläder eller sånt där tunt fleece, typ långkalsong och undertröja-variant?

Ni måste ju tycka att jag är puckad...

Marre skrev 2008-03-22 12:42:21 följande:
    En sak som jag tyckte var väldigt bra att ha på mina barn framemot våren när det inte var blött, men lite kyligt är ju ett fleeceställ. Jacka och byxor som man kan dra över vanliga "innekläder" som värmer gott när de är ute och leker.
  • Snarkofagen

Tack, förresten, till er allihop! Fl är en fantastisk källa för information för en sån här fundersam mamma som jag. Tack, tack, tusen gånger tack!

• Marre
    Snarkofagen skrev 2008-03-22 12:46:51 följande:
    Bra att du tog upp fleecen! Menar du typ "vanliga" fleecekläder eller sånt där tunt fleece, typ långkalsong och undertröja-variant? Ni måste ju tycka att jag är puckad...
    Jag tänker på lite tjockare fleece som tål utelek. Ett sådant set kan man också ha under regnställ eller vanliga jackan om det är lite kyligare.
  • Tygtiiger

snarkofagen: det allra viktigaste är att namna allting. Allting som du vill ha med dig tillbaka vill säga! Vi namnar inte strumpor och ibland kommer de bort - big deal. Det här har vi (sonen är tre nu och har gått på förskola ett och ett halvt år, och det är samma "kit" förutom att han slipper blöjor nu.

- ombyteskläder inne: alltid en tröja, ett par byxor, ett par strumpor, ett par kalsonger. Stoppa gärna ner extra tröja och ett par långkalsonger om du vet att dottern gärna spiller på sig.
    - inneskor! Vi har ett par bobuxtofflor, suveräna. Det viktigaste är att det är mjuka skor som barnet själv trivs med. Golvet kan vara kallt.
    - ombyteskläder ute: extra mössa och minst ett par extra vantar. Vi har fingervantar i ull eftersom de är lite varma även när de är blöta. På vår förskola ser personalen hellre att man har flera par fingervantar än ett par tumvantar eftersom barnen hellre behåller fingervantarna på - personalen byter när vantarna blir blöta. (Vi har ändå tjockvantar + två par fingervantar.)
    - uteplagg: sonen har alltid overall på sig ute, dessutom hänger på dagis galonbyxor, regnjacka, fleecetröja och vindjacka (så att han kan ha fleece + jacka och utebyxor på sig om overallen blir plaskblöt eller han kissar på sig i den. Har aldrig hänt.) Overallen går att köra i torkskåp och det gillar personalen.
    - vi har vinterkängor på honom och ett par gummistövlar som ständigt står på dagis. (galonkläderna tar vi hem över längre helger och ledigheter, inte varje dag)
    - en lapp med alla era telefonnummer!

Fråga personalen under inskolningen vad de tycker är bra! På vår förskola ska barnen inte ha egna leksaker med sig. Det kommer att gå bra. Allt löser sig! Om man råkat glömma stoppa ner strumpor får barnet låna av någon annan tills de egna är torra igen.

Svar på tråden Förskolestart; vad ska vi tänka på? Tips emottages tacksamt!