• Snarkofagen

Förskolestart; vad ska vi tänka på? Tips emottages tacksamt!

Då var det ÄNTLIGEN dags! Lillskruttan ska börja förskolan! Hon är nu 17 månader och ska börja 14 april. Jag är förstagångsmamma och helt blank vad gäller sånthär.

Vad ska jag tänka på vid inskolning? Vad ska jag ha med mig till inskolning förutom dottern? Hur mycket extrakläder behöver de? Och VAD för extrakläder behöver de?

Vad hade/har ni för tider för era barn som är i samma ålder som min Ella? Alla tips behövs! Det här ska bli skitspännande, rent ut sagt

• Svar på tråden Förskolestart; vad ska vi tänka på? Tips emottages tacksamt!
  • Omismamma

Alltid bra med minst två ombyten (tröja, byxa, strumpor etc), blöjpaket, se till att barnet är klätt efter väder, napp eller snuttefilt om det används, regnkläder...
    Jobbar som förskollärare :)

• Shoppingtokig

Ja, du har ju klarat första testet galant genom att benämna det förskola och inte dagis!

• Bei Bei

Du kan göra en liten bok till barnet som det kan ha på förskolan. T.ex ett enkelt litet fotoalbum med bild på dig, pappa, nära släktingar, hennes vänner osv. Det kan hjälpa när barnet saknar mamma/pappa.
    Ett tips är att köpa ett gosedjur som barnet bara ska ha på dagis. Så slipper ni att älskade nattgosen glöms kvar på dagis eller blir snodd/borttappad.

Namna kläder, skor, vantar, mössa. Köp gärna blöjor med knäppning i sidan, det underlättar för personalen iom att de slipper ta av byxor och allt vid varje blöjbyte.
    Glöm inte att namna nappen också.

♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Okänd gäst

Just det här med fotobok fick vi göra på stället...fick ta med oss 6-10 bilder o så gjorde man iordning det där.
    Sen så får du en lapp med lite info att ta med och där står det vad för kläder de vill att du tar med. Och ta med oömma kläder som du inte är rädd om för de kan bli en del fläckar mm.

Bei Bei skrev 2008-03-22 10:09:08 följande: