• Wilowa

VARNING - Cloettas påskägg

Igår köpte jag Cloettas påskägg till mina barn, alltså ett genomskinligt ägg som är fyllt av div godis. Jag kollade innehållsförteckningen som satt på ägget, då jag precis fått veta att mina barn är allergiska mot jordnöt. Det stod bara att de innehöll spår av hasselnöt, så jag köpte dem. Idag när jag skulle packa över det till ett annat ägg, så läste jag innehållsförpackningarna för varje godissort. Där stod det att chokladen även kunde innehålla SPÅR AV JORDNÖTTER!

Visst ska man kolla extra (vilket jag gjorde), men jag tänker på släktingar (som inte alltid tänker sig för) som kanske köper detta godis och ger till barnen i tro om att det är okej! Sedan tycker jag at tdet är fruktansvärt dåligt av Cloetta! Jag ska ringa dem på tisdag och påpeka detta!

• Svar på tråden VARNING - Cloettas påskägg
  • Majsan70

Choklad innehåller nästan alltid spår av nötter av diverse slag!
    Men miss att de inte satt ut även jordnötter. Normalt brukar det stå spår av nötter utan direkta indikeringar av vilka nötter.

• Wilowa
    Majsan70 skrev 2008-03-22 10:10:24 följande:
    Choklad innehåller nästan alltid spår av nötter av diverse slag!Men miss att de inte satt ut även jordnötter. Normalt brukar det stå spår av nötter utan direkta indikeringar av vilka nötter.
    Jo jag vet och det var därför som jag kollade även förpackningarna! Fast eftersom jordnöt inte är en nöt, så hjälper det inte att det står att det är spår av nötter. Jordnöt är en baljväxt och har inget med nötter att göra egentligen.
  • Maria V

Om du ska ge choklad så ge marabu (hur det nu stavas). Den är bäst om man inte kan äta nötter. Är själv jätte allergisk mot nötter så jag vet hur det är. Annars så köper jag inte choklad om jag är osäker.

• Majsan70
    Einstein skrev 2008-03-22 10:12:58 följande:
    Jo jag vet och det var därför som jag kollade även förpackningarna! Fast eftersom jordnöt inte är en nöt, så hjälper det inte att det står att det är spår av nötter. Jordnöt är en baljväxt och har inget med nötter att göra egentligen.
    Fast den står ofta under nötter har jag sett och jodå jag vet att det inte är en "NÖT", men ofta är man känslig för båda delarna.

det är skitknepigt med barn som är känsliga för sådant. Vår dotter fick en anafylaktisk chock av nöt o mandel för några jular sedan o det var hemskt jobbigt att köpa nånting alls i chokladväg åt henne efter det.

En sån sak som dumlekola som skall vara fritt från sånt är inte det om det är gjort utomlands lärde vi oss. Här i vår affär hängde det importerade påsar jämte de svenska o det var bara tur som gjorde att vi läste varje gång vi handlade.
  • Wilowa

Alltså som föräldervet man ju vad barnen kan äta och inte och man är noga med att kolla extra. Fast jag tänker främst på släktingar som kanske inte tar detta på så stort allvar eller om de inte inser att det kan stå olika på ytterförpackningen och på det som är i förpackningan. Det stod verkligen jättetydligt med feta bokstäver att innehållet kunde innehålla spår av hasselnötter, men inget om jordnötterna. Det stod sedan när man kollade på godiset i ägget.

• Wilowa

Är det någon mer som hittat liknande felmärkningar så är ni välkomna att lägga in dem här med!

• Hallonröd

Usch vad läskigt... godisföretag måste  ju vara noga och skriva om det kan finnas spår även utanpå äggen eller andra färdiga påsar och dyl. om de nu ska packa färdiga ägg, påsar etc. ....Fundersam Trist att köpa ägg och sen inte kunna äta allt av det. Eller så kanske de tycker att föräldrar till allergiska barn ska göra sina ägg själva....  

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Wilowa
    Svar på #6
    Detta med dumlekolan hade jag inte en aning om!
  • Wilowa
    Hallonröd skrev 2008-03-22 11:06:19 följande:
    Usch vad läskigt... godisföretag måste  ju vara noga och skriva om det kan finnas spår även utanpå äggen eller andra färdiga påsar och dyl. om de nu ska packa färdiga ägg, påsar etc. .... Trist att köpa ägg och sen inte kunna äta allt av det. Eller så kanske de tycker att föräldrar till allergiska barn ska göra sina ägg själva.... 
    Ja, det var ju tur att jag hade köpt andra finare ägg som jag la över godiset i. Tänk de som ger äggen i tron om att de faktiskt är fria från jordnötter! Det ska ju inte vara nödvändigt att springa bort till chokladhyllan och kolla på förpackningarna där. Det var en plopp och en center med i äggen och det var de som hade spår av både jordnötter och hasselnötter!
  • Zenobia

Tack för infomationen =) Jag är allergisk mot jordnötter så även om jag kan läsa då så kan jag missa en sån sak.
    Ska passa mig för dom där äggen.

Det är så svårt idag att köpta chocklad det är spår i allt =(

Jag mailade Maraobu en gng och frågade avrför det är spår i all chocklad av nötter och jordnötter. Fick svaret att det körs i samma maskin och det finns inte marknad att bara göra ren chocklad utan spår i.

Svar på tråden VARNING - Cloettas påskägg