• lillamye

chinese crested är det bra fam hund?

vi funderar på överta en hund en chinese creste den var van barn och andra djur. och är bara 1år. är dt bra fam hundar?
    det är en puff tik vad för skillnad är det egentligen mellan den nakna och den me hår? visst är det bara håret som skiljer.

tycker båda är så söta,

så ge mig tips

• Svar på tråden chinese crested är det bra fam hund?
  • Evelinis

Hej
    Jag har en puff hane, eller han bor hos mina föräldrar nu mer. Det jag kan säga om rasen är att de är mer som en katt än en hund. Men väldigt mysiga då de vill sitta i knä och vara nära hela tiden. Dock har dom ofta dåliga tänder. Det som skiljer dom mest är ju som sagt behårningen, men de nakna brukar kunna "skratta" som det kallas. Jag tror faktiskt inte att det är en bra familje hund där det finns små barn, jag fick lämna bort min Ozzy för att han tål inte små barn. De är ju känsligare än större hundar och små barn har ju en tendens att inte förstå hur hårt dom tar i. Kanske skulle funka med en valp men man vet ju aldrig säkert. Jag skulle rekomendera en tik om ni går i tankarna på att skaffa en.

• lillamye

den hund vi kanske ska överta är en tik som blir 1år i juni hon va varn både barn och andra djur. och även mina barn är van både katt och svärmos hund den är ochså liten ras.

låter ju bra att dom är familjekär lätt att skämma bort med andra ord

• Obert

Kinesen är tyvärr inte en särskillt bra familjehund, detta då de är väldigt oberäkneliga i sinn lynne.
    Min egna har bitit efter barn trots att de inte gjort honom något och han har suverän mentalitet förövrigt!
    Det finns naturligtvis bra kineser också, men jag personligen skulle inte våga satsa på en om jag hade småbarn!

evelinis- du har fel i att kineser har dåliga tänder. De nakna har dåliga tänder, inte puffarna! Det är genen som ger nakenhet som även ger dåliga tänder.

Förutom det så finns det inga skillnader mellan hårlagen annat än rent logiska saker som att man måste klä de nakna och borsta puffarna :)

• Fru Indosaurie

Vi har en nakenhane på lite över 2 år, han är världens bästa! Jättesnäll mot våran 19 mån dotter trots att hon klättrar över honom och är där och kramas och pussas.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • zegra

Här bor en kinapuff flicka på 3 år. Han har fått en lillhusse som är sex månader nu. Det funkar alldeles utmärkt. Enda problemet som jag ser det är att hon skäller ganska mycket när det kommer besök vilket ibland väcker lillhusse. Hon ses nog som en "lynnig" hund av en del men det är bara för att hon är rädd för vissa mäniskor och en del främmande. Jag är inte det minsat orolig för relationen mellan henne och hennes lilhusse när han blir större heller. Det skulle vara att hon säkert kommer att "stjäla" han mat om hon kommer åt och att hon kan komma att säga ifrån om lillhusse nyper tag i hennes mycket greppvänliga päls. Jag får hålla henne klippt helt enkelt så det inte finns så mycket att nupa tag i. Kineser är nog lika bra barnhundar som någon annan ras som har en bra mentalitet och en bra uppfostran.

• Fru Indosaurie
    zegra skrev 2008-03-22 22:05:43 följande:
    Här bor en kinapuff flicka på 3 år. Han har fått en lillhusse som är sex månader nu. Det funkar alldeles utmärkt. Enda problemet som jag ser det är att hon skäller ganska mycket när det kommer besök vilket ibland väcker lillhusse. Hon ses nog som en "lynnig" hund av en del men det är bara för att hon är rädd för vissa mäniskor och en del främmande. Jag är inte det minsat orolig för relationen mellan henne och hennes lilhusse när han blir större heller. Det skulle vara att hon säkert kommer att "stjäla" han mat om hon kommer åt och att hon kan komma att säga ifrån om lillhusse nyper tag i hennes mycket greppvänliga päls. Jag får hålla henne klippt helt enkelt så det inte finns så mycket att nupa tag i. Kineser är nog lika bra barnhundar som någon annan ras som har en bra mentalitet och en bra uppfostran.
    haha. jag kan intyga om att man får hålla hårt i maten Cool
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • lillamye

blev ingen puff då hon sålde den. vi hade bestämt att träffas idag el imorgon men så skrev hon igår kväll att hon sålt henne dålig stil tycker jag.

Svar på tråden chinese crested är det bra fam hund?