• Enira

Tänkte börja med Viktväktarna, någon som kan berätta hur det funkar ?

Hej

Jag tänkte börja med Viktväktarna då jag har fått höra att detta är ett bra och sunt sätt att minska i vikt på.

Nu undrar jag om någon kan berätta lite mer om pointsen för mig?

Jag har förstått att man får äta visst antal points om dagen, men hur får jag reda på vad alla matvaror har för olika points.

Jag har sökt lite på nätet men det ända jag hittade var massa sidor som man var tvungen att bli medlem på.

Tre månader för en viss summa.

Är inte riktigt säker på om detta är för mig så jag tänkte kolla lite information om det hela innan jag går med för det känns lite surt att bli medlem i tre månader och sen att det kanske inte funkar så bra för mig.

Finns det någon sida på nätet eller någon bok man kan köpa där alla points står ?

Evigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Tänkte börja med Viktväktarna, någon som kan berätta hur det funkar ?
  • Chrizzie

Lägger in ett svar här även fast det säkert finns andra som är mer VV experter än jag. Jag brukar låna min mammas gamla material från viktväktarna och det funkar fint tycker jag. Det kan ju vara värt att vara medlem ett tag så får du verktygen och kan köra på egen hand sedan!!!! VV listar varenda produkt som finns att köpa och gör om allt i points (hoppas det gäller än), det finns receptböcker där alla maträtter anges i points. Det finns även många recept på nätet med angivna points. På VVs hemsida kammar man dock noll om man vill ha vettig info och fakta, det är bara medlemsskap som räknas!!

• Solskensmor

Sök på blocket efter billiga viktväktarkokböcker, finns säkert att få tag i. Där är recepten pointsberäknade. Jag har flera kokböcker själv, som jag har haft mycket hjälp av.

• sara lois

du kan vara månadsmedlem för 350kr, eller betala 120kr i veckan.
    bara att kliva in på närmaste "klubblokal".

• Enira

Tack snälla för svaren.
    Jag kollade lit emer nogrannt på nätet efter att ha skrivit inlägget igår.

Det jag egentligen är intresserad av är pointräknar boken, för att själv kunna se vad allt innehåller och hur många points det är.

Men vad jag har förstått så måste man räkna ut hur många points just JAG ska äta om dagen och för det så måste man ju bli medlem.

Är ni medlemmar?
    Fungerar Viktväktarna?
    Jag har kört Gi-metoden vid ett flertal tillfällen, men den håller inte i längden och jag är väldigt trött på att i princip bra äta sallad som jag gjort nu i januari.

Men en väninna till mig sa att hon har anv
    nt sig av viktväktarna 2 gånger och det fungerade jättebra plus att hon kunde i princip äta vanlig mat under " bantningen "

• Solskensmor

Jag är inte medlem nu, men jag var det före förra graviditeten så jag har mitt kursmaterial kvar. För mig känns vv bäst, för man kan , och får, äta allt men inte alltid.

• Solskensmor

Ska försöka berätta hur pointsen beräknas,

Kvinna, 7
    Man, 15

Din ålder,
    18-20, 5
    21-35, 4
    36-50, 3
    51-65, 2
    över 65, 1

Din vikt,
    Ta första siffrar i din vikt om din vikt är tvåsiffrig, ta de första två om din vikt är tresiffrig, ex om du väger 84 blir siffran 8, om du väger 118 blir siffran 11.

Din längd,
    Under 160 cm, 1
    Över 160 cm, 2

Hur mycket aktivitet dagtid,
    Mest stillasittande, 0
    Ibland sittande men mest stående, 2
    Ständigt i rörelse, 4
    Fysiskt hårt arbete, 6

Önskar du,
    Gå ner i vikt, 0
    Bibehålla vikten, 4

Summera, detta är ditt dagliga antal points.

• Enira
    Solskensmor skrev 2008-03-23 11:49:40 följande:
    Ska försöka berätta hur pointsen beräknas,Kvinna, 7Man, 15Din ålder, 18-20, 521-35, 436-50, 351-65, 2över 65, 1Din vikt,Ta första siffrar i din vikt om din vikt är tvåsiffrig, ta de första två om din vikt är tresiffrig, ex om du väger 84 blir siffran 8, om du väger 118 blir siffran 11.Din längd,Under 160 cm, 1Över 160 cm, 2Hur mycket aktivitet dagtid,Mest stillasittande, 0Ibland sittande men mest stående, 2Ständigt i rörelse, 4Fysiskt hårt arbete, 6Önskar du,Gå ner i vikt, 0Bibehålla vikten, 4Summera, detta är ditt dagliga antal points.
    Om jag har förstått det rätt så får jag äta 21 points om dag stämmer det?

Jag är
    kvinna
    27 år
    161cm
    71kg
    Ibland sittande men mest stående
    Vill gå ner i vikt.

Blir det 21 points då?

Jag valde mest stående men ibland sittande.
    Jag står upp mellan 10-18 går omkring på jobbet sitter bara typ 20 minuter men när jag kommer hem och jag har lagat mat mm så sitter jag mest resten av kvällen så jag tyckte detta passade in bäst.

Har du den pointsboken där alla matvaror står med och hur många points dem räknas som?

Prata nyss med min väninna och hon rekomenderade inte att jag skulle bli medlem på nätet för det var inte hon heller utan hon sa att det är bättre jag försöker få tag i den pointsräknar boken istället. Hon fick sin av en vän som var medlem för man kan ju köpa dem på mötena, hon köpte en extra till min väninna.
  • Solskensmor

Ja jag har en pointsguide som jag fick med när jag anmälde mig för ca tre år sen, det har säkert kommit en ny sen dess. Jag vet att det även ska finnas en sk butiksguide, där man kan jämföra produkter mellan olika tillverkare, den har jag inte. Försök du att få tag i en sån, man har mycket hjälp där, lycka till.

• Enira
    Solskensmor skrev 2008-03-23 18:26:48 följande:
    Ja jag har en pointsguide som jag fick med när jag anmälde mig för ca tre år sen, det har säkert kommit en ny sen dess. Jag vet att det även ska finnas en sk butiksguide, där man kan jämföra produkter mellan olika tillverkare, den har jag inte. Försök du att få tag i en sån, man har mycket hjälp där, lycka till.
    Tack sä jättemycket för förklaringen av pointsen, nu känner jag att jag vet lite mer än tidigare och det är ju en start i alla fall:)

Jag har hittat både pointsguiden och butiksguiden på nätet som jag ska köpa tänkte jag. Det å på några hundralappar men jag känner att jag inte skulle gå på mötena ändå och ftersom jag hört att internet sidan är värdelös så tror jag att detta alternativet passar mig bäst, att jag får sitta lite med et hemma och utförska det.
    Tack än en gång :)
  • rasajj

Jag ar inte VV fantast, men det gar att ladda ner en pointsraknare, visserligen pa Engelska.. Jag vet inte om det funkar pa svenska naringsinnehalls lappar, eftersom allt star for 100g i Sverige, medan har i USA sa mater de per portion..

http://www.cdkitchen.com/www.php

iallafall..

Sa du maste ju sjalv rakna ut lite mer da.. Hur manga g av en viss matvara du tankte ata da..

lycka till iallafall!

Herbivore by proxy
  • Enira
    rasajj skrev 2008-03-24 04:21:50 följande:
    Jag ar inte VV fantast, men det gar att ladda ner en pointsraknare, visserligen pa Engelska.. Jag vet inte om det funkar pa svenska naringsinnehalls lappar, eftersom allt star for 100g i Sverige, medan har i USA sa mater de per portion.. www.cdkitchen.com/www.phpiallafall.. Sa du maste ju sjalv rakna ut lite mer da.. Hur manga g av en viss matvara du tankte ata da.. lycka till iallafall!
    Tack så mycket jag ska kolla in sidan :)
    Tack :)
Svar på tråden Tänkte börja med Viktväktarna, någon som kan berätta hur det funkar ?