• Lunden

Hur gåt ill väga för att designa egna kläder, men utan kunskaperna?

Jag har massa ideér till kläder och vill göra upp en provkollektion med dessa för att sedan få dem uppsydda i större upplaga för att sälja.
    Jag har ingen utbildning eller erfarenhet av detta.
    Hur går jag till väga då?

• Svar på tråden Hur gåt ill väga för att designa egna kläder, men utan kunskaperna?
  • Im Fabulous

Om du kan teckna ordentligt ska det ju inte vara några problem att bara skissa upp dina idéer, skrapa ihop pengar, ta kontakt med en fabrik någonstans (utomlands), skicka dina skisser dit och få sedan kläderna hemskickade. Sedan kan du starta en webshop, och om du har råd även göra reklam för den...

• Snax

Gå kurs i mönsterkonstruktion och sömnad så att du kan få fram din provkollektion och har något att visa upp. Alternativt hitta en sömmerska som hjälper dig, men det är nog det dyraste sättet. Sedan måste du fundera på hur du vill sälja dina plagg och vilken målgrupp de ska ha. Jag är ingen expert men det är nog ungefär så du måste börja. Framförallt är det nog viktigt att tro på sig själv och vara beredd att jobba hårt. Lycka till!

• Dinturiel

Gå en kurs i modeteckning och lär dig hur du ska rita upp modeller. Sen hittar du ett företag som är beredd att sy upp dina kollektioner, tipset är ett fåtal plagg i utvalda storlekar innan du vet hur efterfrågan blir. Du skulle lite smått kunna börja sälja plaggen på tradera tex, innan du lägger ut pengar på webbshopp.

det viktiga med teckningen är att du måste kunna rita ut detaljer, som vart inpassningar ska göras, hur vissa detaljer ska se ut osv. Det kan mycket väl vara att du har en tanke i huvudet. Sen måste du i detalj kunna förmedla den tanken via din illustration till någon som inte alls vet hur du egentligen tänkt dig.

• Im Fabulous

Om hon redan kan skissa/teckna behöver hon inte gå någon kurs. Det tycker iallafall inte jag. Men vissa kunskaper inom sömnad kan ju vara bra att ha...

Svar på tråden Hur gåt ill väga för att designa egna kläder, men utan kunskaperna?