• sammetrocker

Vid vilken ålder har man dop i kyrkan?

Som rubriken säger... Har för mej att jag å mina syskon är döpta i typ 4 månadersåldern, men finns det dom som döper när barnet redan är 2 månader? Hur gick det? Snälla, dela era erfarenheter me mej!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-22 12:51
    Föresten, vad brukar ett dop gå på i pris? Har ingen aning om nånting sånt..

• Svar på tråden Vid vilken ålder har man dop i kyrkan?
  • Me o Mike

hmm till mig sa dom att en REKOMENDATION var att barnet var stabil i nacken! Men det är absolut inte nåt klrav eller så.. Bara lättare för prästen.. Min son var 5 månader när han döptes..

• Mickis74

Våra var närmare 5 månader vid dopet...

• Netriosa

Våra barn har varit 2½ månad båda två och det gick jättebra! De sov mest förutom precis under dopet då de kikade nyfiket omkring

• Lucian Caesar

vanligast är nog runt tre månader tror jag, min son döptes när han var 3 ½ mån...

• Helene m Olivia o Sigrid

Båda tjejerna har varit kring 3 mån. (båda har döps 3/1)
    Vi får sen hur det blir med lillebror. Om vi tar det när han är 3 mån eller om vi väntar till 3/1 med honom också! Då hinner han bli kring 5 mån. (få se hur stor han är, han måste ju rymmas i klänningen också!)

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • Snax

Har döpt tre barn vid 2 månaders ålder, och sista hinner bli 4 månader (hoppas hon ryms i dopklänningen bara). Det är väldigt olika vid vilken ålder folk döper fick jag veta när jag bokade. Många är betydligt äldre än vår dotter.

• Helene m Olivia o Sigrid

Vad det kostar beror ju helt på hur man gör! Själva dopet kostar ingenting.
    Vill man köpa en ny klänning kan det ju bli flera hundra eller mer men om man har en ärvd så kostar det ju inget.
    Vill man bjuda på mat blir det ju dyrare än om man har bara kaffe och tårta osv. Sen beror det ju på hur MÅNGA man vill bjuda också! Om man vill hyra lokal osv. Kyrkan brukar i regel ha nån lokal man kan få låna gratis eller för en liten peng.

Det kan med andra ord bli hur billigt eller hur dyrt som helst!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • sammetrocker

Klänning har vi å maten har jag räknat med, men tänkte om kyrkan å prästen kostar...

• LillaStollan

Jag tror det beror jättemycket på VAR man ska döpa sitt barn. I vissa kyrkor i Stockholmsområdet är det jättesvårt att få tid. Astrid var 4,5 mån men skulle vi döpt henne i kyrkan som var vårat förstahandsval hade det dröjt till hon var 8 månader. Jag tror att det vanligaste är 3-6 månader, men det är bara en vild gissning.

Kyrkan och prästen kostar inget

• miababia

sonen var 6 månader.
    vi lånade klänning, prästen och kyrkan är ju gratis så det enda vi betalade för var fikat efteråt.

• kakan111

Min dotter var 2 månader och det gick jätte bra, hon sov ignom hela dopet..

• leende guldbruna

vi döpte 1:A NÄR HAN VAR 1 MÅN-JAG TYCKTE DET VAR JÄTTEJOBBIGT.att baka allt o fixa . de andra mellan tre o fyra månader ,det var bättre men då skulle jag klarat å döpa tidigare ,det var mest att jag hade så höga krav,gjorde alldeles för mycket fika och första barnet så klart.

hur dyrt det blir avgör du själv-beroende vad ni bjuder på. är man med i sv kyrkan så kostar ju inte dopklänning,präst och församlingshemmet nånting.lycka till!

• Mikkel räv

Det finns ingen som helst åldersgräns för dop, vare sig uppåt eller neråt. Du kan döpas som precis nyfödd eller som 97-åring.

Den kyrkliga delen av dopet kostar ingenting.

• hej att

Min dotter döptes när hon var 10 månader, hon kunde ha samma dopklänning som jag hade när jag var 3 månader.. (jag var en tjock bebis)

• LeoNo4AleXo6

Döpte våra samtidigt när de var 2 1/2 år resp. 5 månader.
    Jättelyckat

• Frostizz

Leo var lite över ett år då vi döpte honom. Jag tycker inte d är snyggt m dopklädningar så vi valde o vänta.
    Sen tog vi ett trippeldop m brorsans dotter som då var ett halvår eller nått o syrrans son som var 13 el 14 år..
    Jätte skoj var det.
    Vi delade upp allt mellan oss så det vart inte så dyrt.

Svar på tråden Vid vilken ålder har man dop i kyrkan?