• Poppet

Utslag vid förkylning

Min kille (8 månader) har fått konstiga utslag som visade sig för första gången i onsdags. Det började med något enstaka för att sen öka och till slut hade han stora fläckar på bålen och nacken. På morgonen var det nästan borta, men sedan dess har det ploppat upp ett par stycken om dagen på kroppen, i nacken och idag även i ansiktet.

Utslagen ser ut som små vita upphöjningar, nästan som små bett, och runt omkring är det alldeles rött. Efter ett tag försvinner det vita och det röda breder ut sig och blir stora fält. Det verkar inte som om de kliar för han har varit pigg och glad hela tiden och verkar inte besväras av dem.

Jag har pratat med vårdguiden och de sa att det kan vara nässelutslag eller virus (han är förkyld också). Kändes inte som ett helt uttömmande svar så nu undrar jag om någon mer har erfarenhet av såna här utslag... /Poppet

• Svar på tråden Utslag vid förkylning
  • Adagio

Japp, min son (2 år) har haft något liknande de senaste dagarna. Såg ut precis som om han blivit biten av någon insekt över hela magen och benen och lite över ryggen. De blir dock inte särskilt röda, utan ser mer ut som just små myggbett, ca 3 mm stora. Han fick på benen för ca två veckor sen och blev sen sjuk och då försvann de. Och idag har han vaknat med feber och prickarna (som kom i torsdags) är borta. Verkade inte heller klia.

Jag slog lite på nätet och läste om något som kallas virusprickar, kanske kan vara det.

• 2007 Mamma

Låter som nässelutslag, min son har haft det i snart en vecka och de första dagarna kliade de inte men nu kliar han massor så vi fick Tavegyl till honom och så smörjer vi honom med AloeVera.
    Kolla på www.growingpeople.se där kan du kolla och jämföra utslagen.

• Poppet

Nu har jag läst och kollat mer och det närmaste är ju nässelutslag. Det skumma är bara att det står att det alltid kliar, men jag tror verkligen inte att det gör det på min kille.../P

• Adagio

Just det, det hakade jag också upp mig på. Plus att jag läste att det vanligtvis poppar upp väldigt snabbt.

• 2007 Mamma

På min son kliade det inte de första tre dagarna, utan kom sen.
    Det ploppade upp på söndagen, försvann och kom på nytt på måndagen.

Svar på tråden Utslag vid förkylning