• Lady Dahmer

Katt som snarkar å nöffar å låter när han andas - även i vaket tillstånd...???

ja som rubriken lyder.

jag har en fantastisk pöjk, Bengt 4 1/2 år, som är frisk och fin och kry på alla sätt och vis. Äter bra, dricker och bajsar bra och har fin kondition, päls osv. är mycket pigg och busig osv.

kan inte tänka mig att han har nåt fel på hälsan....MEN!

han låter. ett litet svagt nöffande när han andas. låter lite täppt på nåt sätt. Viner å visslar svagt.....
    När han sover eller ligger ner så låter det mer, som en snarkning nästan. Lyfter jag upp honom så nöffar han till ganska högt.

det låter supergulligt och han verkar inte lida av det överhuvudtaget. Även när han kurrar så låter han ovanligt mycket -- som ett helt tröskverk. (kurrar även med öppen mun)

MEN --- jag blir ju såklart orolig. Han punkterade lungan för drygt 3 år sen och jag undrar om det har nåt samband (fast har svårt att tro det -- nöffandet kommer från näsan?)

han är inte perser eller platt fram vid nosen (se bild i mitt galleri, den grå katten) tvärtom....

är det någon som känner igen detta eller vet vad det kan bero på? stilla min oro?

• Svar på tråden Katt som snarkar å nöffar å låter när han andas - även i vaket tillstånd...???
  • Tinzu

haha jag startade nästan en exakt likadan tråd förra veckan

våran kisse knorrar och snarkar och piper från näsan.. men sen så är hon överviktig också, så jag tror på det, och andra trodde också det.. har dock köpt dietkäk åt henne nu hon slutade konstigt nog att låta lite grann efter att jag hade startat tråden. haha. och hon hade låtit så sen hösten

• Lady Dahmer

min gunnar är överviktig men bengt är perfekt! det är så skumt. (gunnar nöffar inte.. däremot fick han urinsten lillpuppen. går också på diet... men den funkar fan inte! däremot är urinen frisk)

• Lycklig med Grodd

Den har inte fatt kattsnuva hoppas jag (?)

• Lady Dahmer
    tjej8522 skrev 2008-03-22 16:48:37 följande:
    så gör vårn zimba å han är en vanlig bonna att det låter så gulligt!!!
    haha. det låter supergulligt! speciellt det höga nöffet (tänk dig hur en överviktig farbor kan låta när han böjer sig fram) när man lyfter upp honom. men man blir orolig. Bengt är också en bondkatt (huskatt) - kraftigt inavlad. haha. (mamma + sin egen son = bengt)
  • Lady Dahmer

Lycklig med Grodd skrev 2008-03-22 16:50:31 följande:

Den har inte fatt kattsnuva hoppas jag (?)
    nej, det är jag säker på. han har nöffat i över ett år. jag har inte tänkt på det så mycket tidigare eftersom att han till större del kurrar när han e vaken (och då hör man det inte).
  • Barbabok

Min Sally är född nöffare Finns inga fysiska fel, kontroll hos vet. Hon bara är sån, charmiga damen på 4 år drygt.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Tinzu
    ladydahmer skrev 2008-03-22 16:51:54 följande:
    Lycklig med Grodd skrev 2008-03-22 16:50:31 följande:
    nej, det är jag säker på. han har nöffat i över ett år. jag har inte tänkt på det så mycket tidigare eftersom att han till större del kurrar när han e vaken (och då hör man det inte).
    vi har små grisar till kissekatter

jag måste OT nu och säga att JÖSSES vad fina dom bleka bilderna i ditt galleri är! dom du har under "starka bilder"
  • Lycklig med Grodd

Det är kanske minigrisar ni fatt tag pa da, och inga katter

• Lycklig med Grodd

Har ni kollat om de har morrhar?

• Tinzu

Lycklig med Grodd skrev 2008-03-22 16:55:07 följande:

Har ni kollat om de har morrhar?
    det måste ju vara grisar med förvuxna svansar och påklistrade morrhår och välutvecklade stämband då dom kan säga "mjau" och jäkligt spänstiga grisar
  • Lady Dahmer
    Tinzu skrev 2008-03-22 16:54:28 följande:
    vi har små grisar till kissekatter jag måste OT nu och säga att JÖSSES vad fina dom bleka bilderna i ditt galleri är! dom du har under "starka bilder"
    tack. :)

o ja... tror bestämt att de är grisar... kroppshyddan på gunnar påminner starkt om en iallafall... eller kanske en snigel. han gillar att ligga uppåner på mattan o visa sin enorma mage.

de tror själva att de är små gudar. haha.
Svar på tråden Katt som snarkar å nöffar å låter när han andas - även i vaket tillstånd...???