• Upptagen

Tvättmaskiner som hoppar!

Idag fick vi ÄNTLIGEN tvättmaskin installerad i lägenheten, och glad i hågen sätter jag på min första maskin med tvätt. Helt plötsligt låter det som om någon står med en tryckluftsborr i badrummet, och tvättmaskinen har fått fnatt! Den hoppar och far under centrifugeringen, och jag får nästan sätta mig på den för att den inte ska slå sönder kaklet.
    Är SÅ besviken... är det verkligen meningen att den ska bete sig såhär?
    Isåfall kan vi ju inte tvätta, för det skulle störa grannarna alldeles för mycket..

• Svar på tråden Tvättmaskiner som hoppar!
  • AnnaGBG

Den står nog ojämt om den hoppar. Det ska gå att justera under. *fnissar* Ursäkta men det låter roligt...

• moneypenny

Jag har också erfarenhet av en hoppande tvättmaskin och till slut fick vi köpa en ny (den gamla var från 1700-talet ).
    Nu för tiden är det ju inte lika stor "hopprisk" eftersom det finns "antivibrationssysem" eller vad de nu kallas.

Så om du har köpt en ny tvättmaskin (och inte tagit hem våran gamla från soptippen ) så ska det nog lösa sig.

Visst har maskinen ställbara fötter? Testa!

/moneypenny

• Upptagen

Det är en spritt språngande ny tvättmaskin, som till och med skulle vara bäst i test av råd och rön! *besviken*

Vi har försökt att ställa in benen, och det känns som om den är stabil, men ändå sätter den igång och hoppar! Är riktigt less nu eftersom jag sett fram emot att få tvätta i lägenheten så länge... nu vågar man ju inte för grannfridens skull...

• MuminMy

Hmmm, kan det vara så att du tvättat väldigt långa saker, typ lakan? Fristående tvättmaskiner kan komma i obalans om inte tvätter ligger jämnt i trumman, jag hade det problemet med en tvättmaskin jag hade en gång, det visade sig att den skulle ha kört lite "korta" centrifugvarv först för att fördela tvätten i trumman men att detta inte fungerade... jag skulle tagit kontakt med säljaren och kollat, kanske är det fel på ert exemplar?
    /my

• Signatur

ta kontakt med säljaren, låter som om det är något fel.

• Kelite

Har ni tagit bort transportskruvarna? Jag köpte ny tvättmaskin och ahde ingen aning om att det fanns nåt som hette trsnsportskruvar som man skulle ta bort innan man tvättade. de är till för att stabilisera tvättrumman under transporten. Kolla upp det först innan du ringer försäljaren.
    Lycka till!

• Upptagen

Kelite: men borde inte rörmokaren som installerade maskinen ha tagit bort dem?

• Bibi

Det är inte alltid installatörerna vet vad dom gör. Vi fick felanmäla vår maskin när den var ny eftersom den vägrade gå igång och tappa i vatten. Det visade sig att han missat att ta bort ett slags transportspärr.
    Annars låter det som om ditt problem är just stabiliteten. Det behövs inte mycket för att de ska få fnatt och börja vandra. Vår maskin står stadigt i 99 fall av 100 men om man har packat maskinen ojämt eller städat för bra så kan den hamna lite snett på golvet och då hoppar den runt.
    Good luck!

• Upptagen

Nu har vi skruvat bort transportspärrarna (som satt kvar!) så nu är det spännande att se om maskinen håller sig på plats... Kör en provmaskin till nu... Tack för tipset!

• Kelite

Tussilago, blev det bättre?
    Jag trodde också att installatören hade tagit bort dem...men icke!
    Vår maskin går som på räls nu hoppas er också gör det

• mymmlan

Vi har också en tvättmaskin som hoppar, den har till och med hackat ett litet hål på vår tröskel i badrummet....en gång när jag kom in i badrummet hittade jag vår stackars katt instängd i sin kattlåda (de har en sådan där kattoalett som har väggar och tak och bara ett litet hål in till lådan) tvättmaskinen hade hoppat fram och ställt sig för hålet medans hon satt och bajsade. Nu till saken kunde inte låta bli att sväva iväg lite, har kommit på att det är när vi stoppar i för mycket tvätt som den hoppar, fyller man den inte så mycket är den snäll och beskedlig, kanske er också är så, pröva!

• Upptagen

Nu har maskinen gått en bra stund, och inget hoppande än så länge! Jag tror att det funkar! (Fast alldeles säker är jag inte förrän hela programmet har gått...)

Den BORDE inte hoppa alls eftersom trumman är fristående... eller vad man ska säga, så antagligen var det pga transportstöden...

Så om det funkar nu så kan jag tvätta nonstop! Har ju SÅ mycket liggande!

• Upptagen

mymmlan: nej... stackars lilla kissen...

Svar på tråden Tvättmaskiner som hoppar!