• lisadragon

Hemsk hosta, påverkar det barnet?

Vad ska man göra åt denna hosta?? Blev förkyld förr-förra onsdagen, har alltså vart förkyld i 10 dagar, sista 5 dagarna har jag dragits med hosta som bara blir värre och värre...

Inatt har jag sovit max en timme, varit upp 10-15 gånger, hostat rent, kissat, värmt vete-kudde, bara gått..
    Detta frestar på kroppen, att inte få sova någon längre stund.. Har även haft låg feber sen 10 dagar tillbaka, men den är så låg att jag inte är så orolig men jag har ont i lederna och är väldigt trött/sliten.. Jag har väldigt låg temperatur i kroppen, brukar normalt ligga mellan 36.0-36.5 grader, minsta överstigning och jag är rättså dålig, har haft riktigt hög feber en gång i livet.. Nu ligger febern som högst idag på 37.4 grader..

Kan det påverka barnet?? Är i v.20+4, hostar ju ändå tills kräkreflexen sätter in och jag får ont i magen..
    Och jag hostar mycket, väldigt ofta, tar i så jag får stå med benen i kors annars kissar jag på mig eller så är jag nära på att spy..

Nån som vet? Försöker ringa sjukvårdsupplysningen men de är ju såååååå hårt belastade just nu...

Är det farligt för barnet? Hon verkar ju en aning stressad med tanke på hur hon har flygit omkring i magen, även hela natten och det har jag inte kännt förrut..

Tack för svar
    Kram // Lisa!!

• Svar på tråden Hemsk hosta, påverkar det barnet?
  • ElinOlsson

Det tror jag inte. Jag hostade första hälften av min graviditet, drygt... Slemhinnorna är ju skörare nu också. Hostdämpande kanske? Jag tog coceliana (hur det nu stavas) skulle va helt OK vid graviditet. Det tog jag för att kunna sova.

Grattis till bebben!

• Babe

Det är bara du som lider av hostan och förkylningen, bebisen tar ingen skada. Angående hostmediciner bör du kolla upp med en doktor innan så det är ok för gravida...
    Det som är viktigt är att du ser till att febern inte ligger för högt, max 39 grader (helst max 38), då hög feber kan ge upphov till förvärkar... Annars bör du bara sköta om dig väl så du snart blir frisk och få i dig vätska och näring. Krya på dig/ Babe

• lisadragon
    Svar på #2
    Tack för era svar.
    Jag som "skröt" igår om att jag aldrig hade hög feber..
    Inatt har jag haft 38.7 grader, ligger nu på 38-38.4 grader.. Ringde till sjukvårdsupplysningen och fick en tid, hon hörde visst i telefon att min andning låter ansträngd.. Vore väl konstigt annars med tanke på att jag är hel-täppt och har slem i lungorna..

Inatt har jag frysit väldigt mycket eftersom febern var så hög, tog en alvedon imorse och efter nån timme så har jag svettats riktigt mycket..

Får se vad jag får för dom, uttorkad kan jag iaf inte vara, säkert druckit 2 liter inatt bara..

Tack för era svar.
    Kram // Lisa!!
  • pattisza

Har du slem så är väl inte hostdämpande nån bra idé. Jag hostade hela min graviditet till en vecka innan förlossningen då det spårlöst försvann. Hostade mycket och nästan hela tiden. De hittade inget fel på mig så förmodligen var det pågrund av torra slemhinnor eller nåt annat. Ut kom en go harmonisk liten unge så det är ingen fara alls.

• lisadragon

Skönt att höra att barnet inte blev påverkat!!
    Jag kommer från sjukhuset nyss, fick pencillin utskrivet, ska äta 2 gram två gånger om dagen, tror det är rätt starkt..
    Men det lustiga var att jag fick pencillinet för att jag har öroninflammation *hehe*.. Men jag har ätit likadan pencillin förr och då var det mot halsfluss så det kanske hjälper mot det mesta..
    Men jag trodde jag skulle få mot behålsinflammation, men man får väl vara glad att man fick någonting, kanske det kan läka ut.. Men öronen, *hehe* hade inte en tanke på att jag hade inflammation i dem, brukar ju få ont i dem när man är förkyld..

Jaja, nu ska jag gå och sova.
    Hade så bra alla!!
    Kram // Lisa!!

pattisza skrev 2008-03-23 19:12:19 följande:
    Har du slem så är väl inte hostdämpande nån bra idé. Jag hostade hela min graviditet till en vecka innan förlossningen då det spårlöst försvann. Hostade mycket och nästan hela tiden. De hittade inget fel på mig så förmodligen var det pågrund av torra slemhinnor eller nåt annat. Ut kom en go harmonisk liten unge så det är ingen fara alls.
  • skogsmor

Bra att du fick pencillin. Fick du nått mot hostan?

Jag sökte läkare för 3-4 veckor sedan efter bara ett dygn med kraftig hosta, men att jag började fö upp blod då jag hostade, och det började spränga i bihålorna. Var inne hos läkarn i 5 min o fick kåvepenin mot dubbelsidig kraftig bihåleinflammation, cocciliana som är slemlösande hostmedicin och även en avsvällande nässpray. 10 dagar senare var jag helt ok igen, tyvärr kom hostan tillbaka för 3 dagar sedan lika så täpptheten, men jag har kört på med hostmedcinen o nässprayen ett par daar o det börjar släppa. Jag går in i v 30 idag kanske jag skall till lägga.
    En kul grej med hostmedicinen är att Bm sa att bäbis kunde bli lugnare i magen av min hostmedicin då den innehåller morfin, men min bäbis blir vildare av hostmedicinen.

Lycka till med bäbis o Krya på dig.

~*¤*~ BF Juni 2008 ~*¤*~
  • lisadragon

Nej, fick inget mot hostan, men har coccilana hemma så får väl ta mig en liten skvätt.. Blir lite nojjig över alla mediciner man tar bara.. Just nu kåvepenin+alvedon och snart även coccilana.. Men kåvepeninet skall bytas ut imorrn mot ett annat pencillin, eftersom jag är resistent mot den sortens pencillin.. Dock var det många år sen jag åt den så vi chansade på att 4 tabletter fram till imorrn skulle göra nån nytta iaf.

Men vad bra att du skrev, då vågar jag ta mig lite äcklig coccilana också.
    Min bebis blir nog ganska lugn av coccilana, tycker det blir väldigt lugnt i magen iaf.. Hon sparkade som bara den idag vid eftermiddagen, så hårt att tom fästmannen kände, tror hon var ganska upprörd för att det skumpar som det gör och att hon aldrig får sova när mamma bara springer på nätterna..

Nej, sov gott och hade bra alla!!
    Kram // Lisa!!

skogsmor skrev 2008-03-23 21:58:19 följande:
    Bra att du fick pencillin. Fick du nått mot hostan? Jag sökte läkare för 3-4 veckor sedan efter bara ett dygn med kraftig hosta, men att jag började fö upp blod då jag hostade, och det började spränga i bihålorna. Var inne hos läkarn i 5 min o fick kåvepenin mot dubbelsidig kraftig bihåleinflammation, cocciliana som är slemlösande hostmedicin och även en avsvällande nässpray. 10 dagar senare var jag helt ok igen, tyvärr kom hostan tillbaka för 3 dagar sedan lika så täpptheten, men jag har kört på med hostmedcinen o nässprayen ett par daar o det börjar släppa. Jag går in i v 30 idag kanske jag skall till lägga. En kul grej med hostmedicinen är att Bm sa att bäbis kunde bli lugnare i magen av min hostmedicin då den innehåller morfin, men min bäbis blir vildare av hostmedicinen.Lycka till med bäbis o Krya på dig.
  • Mrs K

Ett gammalt "husmorstips" när man har hosta med slem är att dricka mycket varma drycker (dock ej mjölk som är slembildande). Jag brukar köra med varmt vatten rakt uppochned. Det ska tydligen vara lika bra som de receptfria slemlösande medlen.

Krya på dig!

Svar på tråden Hemsk hosta, påverkar det barnet?